سکوت آزاردهنده اپل درباره سایدلود iOS 17 تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک در حال تفکر
برخلاف آنچه انتظار داشتیم اپل به‌هنگام رونمایی iOS 17 هیچ اشاره‌ای به قابلیت سایدلود (بارگیری جانبی) اپلیکیشن‌ها در این سیستم‌عامل نکرد.
تبلیغات

اپل همواره دربرابر سایدلود (بارگیری جانبی) اپلیکیشن‌ها روی آیفون موضع گرفته و بارها اعلام کرده است که از چنین قابلیتی حمایت نمی‌کند؛ بااین‌حال موضع اپل در سال‌های اخیر کمی پایین آمده، اتفاقی که احتمالاً نتیجه‌ی افزایش فشار از سوی نهادهای رگولاتوری است.

آیفون‌های اپل در حالت عادی اپلیکیشن‌ها را صرفاً از اپ استور دانلود می‌کنند. با فعال‌سازی سایدلود، کاربران خواهند توانست اپلیکیشن‌های مدنظرشان را از منابعی خارج از اپ استور نیز دانلود کنند.

با فعال‌سازی سایدلود، دانلود اپلیکیشن‌های آیفون از منابع خارج از اپ استور ممکن می‌شود

اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۲۲ قانونی پراهمیت را تصویب کرد که به موجب آن، اپل و گوگل موظف می‌شوند سایدلود را روی سیستم‌های عامل اندروید و iOS فعال کنند. این قابلیت در اندروید فعال است، بنابراین قانون جدید اروپا اساساً اپل را هدف قرار می‌دهد.

در واکنش به تصویب قانون اروپا، منابع آگاه گفتند که اپل با سیستم‌عامل iOS 17 برای اولین بار بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها را در آیفون امکان‌پذیر می‌کند. قانون موردبحث از اواخر سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود و با وجود رونمایی iOS 17 در کنفرانس WWDC 2023، شاهد هیچ اشاره‌ای به بارگیری جانبی در این سیستم‌عامل نبودیم.

کار با آی او اس روی آیفون ۱۴ اپل

در کنار اروپا، ایالات متحده نیز طرح مشابهی دارد که احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور تصویب می‌شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل، از این طرح انتقاد کرده و گفته است که بارگیری جانبی امنیت آیفون را کاهش می‌دهد و حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد.

بارگیری جانبی بازی‌ها روی آیفون به‌طور کامل غیرممکن نیست. کاربران مدت‌ها است که می‌توانند از سرویس‌هایی نظیر AltStore استفاده کنند. اپل به کاربرانش امکان می‌دهد با بهره‌گیری از اپل آی‌دی حداکثر سه اپلیکیشن را به رایگان نصب کنند و AltStore از همین قابلیت آیفون سوءاستفاده می‌کند.

مشکل اصلی اپل این است که اتحادیه‌ی اروپا یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیا محسوب می‌شود

مشکل اصلی اپل این است که اتحادیه‌ی اروپا یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیا محسوب می‌شود و نمی‌توان قوانینی را که در آنجا به تصویب می‌رسند نادیده گرفت. نقض مکرر قانون بازارهای دیجیتال اروپا ممکن است جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد از درآمد جهانی اپل را به دنبال داشته باشد؛ این جریمه برای شرکتی که سالانه صدها میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند، بسیار سنگین است.

مارک گرمن، افشاگر خوش‌سابقه‌ی بلومبرگ، پیش‌تر گفته بود اپل تغییرات مهمی در iOS 17 اعمال می‌کند تا این سیستم‌عامل افزون‌بر اپ استور، از فروشگاه‌های متفرقه‌ی اپلیکیشن نیز پشتیبانی کند؛ اما هیچ نشانه‌ای از این تغییر در نخستین بتای iOS 17 دیده نمی‌شود.

ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل Apple نگاه به سمت پایین پس زمینه درخت

به روایت XDA Developers، اپل چاره‌ای جز اضافه کردن بارگیری جانبی به آی‌او‌اس ندارد و احتمالاً در نهایت مجبور می‌شود که درهای پلتفرمش را به روی فروشگاه‌های رقیب باز کند.

در رابطه‌ با گوگل، این موضوع چندان مشکل‌ساز نیست، چون همان‌طور که گفتیم اندروید سال‌ها است از فروشگاه‌های متفرقه میزبانی می‌کند.

اسپاتیفای یکی از بزرگ‌ترین حامیان قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا است. این شرکت پیش‌تر پویشی به نام «زمانش رسیده که منصفانه بازی کنیم» به راه انداخته بود که روی اپل تمرکز داشت؛ آن پویش ادعا می‌کرد اپل با قدرتی که در بازار دارد، مزایایی غیرمنصفانه برای سرویس‌های خودش در نظر می‌گیرد. اسپاتیفای رقیب اصلی اپل موزیک است.

با در نظر گرفتن شرایط فعلی، اپل به احتمال زیاد دسترسی به فروشگاه‌های متفرقه را در آیفون امکان‌پذیر می‌کند. اتحادیه‌ی اروپا در بخشی از قانون بازارهای دیجیتال می‌گوید هرگونه محدودیت برای دسترسی به کانال‌های توزیع اپلیکیشن به‌عنوان اقدامی غیرمنصفانه در نظر گرفته می‌شود و مصداق نقض قانون است.

مهم‌ترین مسئله‌ای که این روزها ذهن کاربران اپل را درگیر کرده، عدم اشاره به بارگیری جانبی در کنفرانس WWDC است. فعلاً نمی‌دانیم که چرا اپل به این قابلیت اشاره نکرد. شاید اپل در رابطه‌ با این موضوع جلساتی خصوصی با توسعه‌دهندگان برگزار کرده باشد.

نمایی از هوم اسکرین آیفون ۱۴ پرو مکس

در این بین سؤالی مهم مطرح می‌شود: آیا تغییرات یادشده قرار است صرفاً محدود به بازار اروپا باشند؟ در حال حاضر فقط اروپا قانون را تصویب کرده و اپل در بازارهای بزرگی نظیر آمریکا همچنان فرصت دارد که با لابی‌گری جلوی تصویب قوانین را بگیرد.

مارک گرمن پیش‌تر ادعا کرده که برنامه‌ی اولیه‌ی اپل، ارائه‌ی بارگیری جانبی در اروپا است و فعلاً قصد ندارد این قابلیت را در جای دیگری در دسترس قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات