نسخه آزمایشی iOS 17 قابلیت سایدلود ندارد

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آیفون ۱۴ پرو در دست
نسخه‌ی بتای iOS 17 امکان موردانتظار سایدلود را ندارد اما کریگ فدریگی می‌گوید اپل احتمالاً در این‌زمینه از قوانین اتحادیه‌ی اروپا تبعیت خواهد کرد.
تبلیغات

درحال حاضر دولت‌های سرتاسر جهان به‌ویژه اتحادیه‌ی اروپا، اپل را به اقدامات ضدرقابتی متهم می‌کنند زیرا اپ‌استور و iOS اجازه‌ی نصب برنامه‌ها از منابع دیگر را به کاربران نمی‌دهند. گزارشی که سال گذشته منتشر شد نشان می‌داد اپل درحال کار روی قابلیت بارگذاری جانبی در iOS 17 بود اما این اتفاق رخ نداد.

بااین حال، کریگ فدریگی، معاون مهندسی نرم‌افزار اپل اعلام کرده که شاید این شرکت از تصمیم‌گیری‌های اتحادیه‌ی اروپا درمورد بارگذاری جانبی تبعیت کند.

بلومبرگ سال گذشته گزارش داد اپل درحال‌آماده شدن برای ایجاد تغییرات اساسی در روش عملکرد اکوسیستم iOS است. به‌طور دقیق‌تر، این شرکت برای اولین‌بار در iOS اجازه‌ی بارگذاری جانبی (سایدلودینگ) را ارائه خواهد داد؛ فرآیندی که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌ی موردنظرشان را از هر منبعی نصب کنند.

مارک گورمن پیش‌از این اعلام کرده بود آندریاس وندکر، مهندس نرم‌افزاری که به‌طور مستقیم به کریگ فدریگی گزارش می‌دهد و جف رابین، مدیر ارشد خدمات اپل، وظیفه‌ی مدیریت پروژه‌ی سایدلود iOS 17 را برعهده داشتند. البته مطمئناً اپل با وجود این اقدام بزرگ به‌سادگی به کاربران اجازه نمی‌دهد هرکاری می‌خواهند انجام دهند.

سایدلودینگ iOS همچنان برخی از الزامات امنیتی را برای نرم‌افزارهای توزیع‌شده در پلتفرم‌های غیر از اپ‌استور، مشابه آنچه در مک وجود دارد، ایجاد خواهد کرد. بلومبرگ گزارش داد اپل اجازه‌ی بارگذاری جانبی را منحصراً در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا ارائه خواهد داد و 9to5Mac نیز با شناسایی کدهای استفاده‌نشده در iOS 16 برای محدودسازی ویژگی جدید براساس موقعیت مکانی کاربر، گزارش مذکور را تأیید می‌کند.

نمای نزدیک لوگو آیکون اپ استور اپل / Apple App Store روی نمایشگر آیفون

قبل از برگزاری مراسم WWDC ۲۰۲۳، رسانه‌ها در این فکر بودند که آیا اپل درطول این رویداد، قابلیت سایدلود را به‌عنوان ویژگی جدید اعلام خواهد کرد یا خیر. به‌هر حال پس‌از انتشار اولین نسخه‌ی آزمایشی iOS 17 امکان سایدلود همچنان وجود ندارد و جای تعجب نیست که اپل در مراسم اخیرش درمورد آن صحبت نکرد.

کریگ فدریگی در برنامه‌ی زنده‌ی The Talk Show گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم هر کاری که انجام می‌دهیم به‌نفع مشتریانمان است و اپل با اتحادیه‌ی اروپا همکاری می‌کند تا اقداماتش با قوانین آن‌ها مطابقت داشته باشد.»

فدریگی به صراحت اعلام نکرد iOS 17 از ویژگی سایدلود بهره نخواهد برد و صحبت‌های او نشان می‌دهد اپل درنهایت این گزینه را مطابق نیاز اتحادیه‌ی اروپا ارائه خواهد داد. با شناختی که از اپل داریم، تعجب نخواهیم کرد اگر قابلیت سایدلود برنامه‌ها تا قبل‌از انتشار نسخه‌ی عمومی iOS 17 در اواخر سال جاری، مخفی نگه داشته شود.

اگر iOS نهایتاً قابلیت سایدلود را ارائه دهد، قطعاً مشکلی بزرگ برای این سیستم‌عامل خواهد بود. اپل نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا مطمئن شود ویژگی مذکور موردتوجه اکثر کاربران قرار نمی‌گیرد؛ به‌هر حال یکی از دلایل مخالفت اپل با سایدلود، کسب درآمد قابل‌توجه او از اپ استور است زیرا توسعه‌دهندگان تا ۳۰ درصد از فروش خود را به غول فناوری اهل کوپرتینو پرداخت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات