مشکل غیرمنتظره اینترنت استارلینک؛ ۱۰۰ ماهواره از مدار خارج می‌شوند

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
نمایی از یک ماهواره در فضا و در اطراف زمین
تعدادی از ماهواره‌های استارلینک به‌دلیل نقص قدیمی در طراحی‌شان، از مدار زمین خارج می‌شوند.
تبلیغات

شرکت فضایی اسپیس‌‌ایکس قصد دارد حدود ۱۰۰ ماهواره‌ی قدیمی استارلینک را به‌دلیل نقص طراحی که ممکن است باعث خرا‌ب‌شدن آن‌ها شود، از مدار حذف کند.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که براساس وجود احتمالاتی مبنی‌بر اینکه ماهواره‌های استارلینک نسل اول ممکن است در‌ادامه‌ی حرکتش دچار خطا شوند و دیگر کاربردی نباشند، ۱۰۰ عدد از آن‌ها را به‌صورت کنترل‌شده از مدار خارج خواهد کرد.

شرکت فضایی ایلان ماسک در بیانیه‌ی خود می‌گوید: «ماهواره‌های نسل اول درحال‌حاضر فعال هستند و به کاربران خدمت‌رسانی می‌کنند؛ اما تیم استارلینک مشکل مشترکی در این گروه از ماهواره‌ها شناسایی کرده که ممکن است احتمال شکست آن‌ها را در آینده افزایش دهد.»

براساس آمارها، از مجموع ۵٬۸۲۸ ماهواره‌ی استارلینک که تاکنون پرتاب شده‌اند، ۵٬۴۳۸ ماهواره‌ در مدار قرار دارند که قدیمی‌ترین آن‌ها ماهواره‌هایی از مدل‌های اولیه هستند که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پرتاب شدند. از ۴۲۰ ماهواره‌ی نسل اول، ۳۳۷ مورد هنوز در مدار هستند.

اسپیس‌ایکس گفته است ماهواره‌هایی که در حال فرودآمدن هستند، به‌تدریج مدارشان را در طول ۶ ماه کاهش می‌دهند و در این مدت، حرکت و عملکرد خود را حفظ خواهند کرد.

ماهواره‌های استارلینک در ارتفاع پایین‌تر از ۶۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار دارند. مقاومت هوایی در این فاصله باعث می‌شود که ماهواره به‌طور طبیعی در ۵ سال یا کمتر بسته به ارتفاع و طراحی آن، درصورت خرابی از مدار خارج شود.

اسپیس‌ایکس ماهواره‌هایی که درمعرض خطر زیادی برای بلااستفاده‌شدن هستند، از مدار خارج می‌کند. این رویکرد پیشگیرانه باعث کاهش تعداد ماهواره‌های معیوب در فضا می‌شود.

ماهواره‌های استارلینک به‌طور کامل تخریب‌پذیر هستند. این یعنی خطر برای زمین و هوا یا دریا از ماهواره‌ی در حال خروج از مدار تقریباً صفر است؛ زیرا حین ورود به جوّ می‌سوزند.

گسترش مجموعه‌ی ماهواره‌های استارلینک که بزرگ‌ترین تعداد ماهواره‌های موجود در مدار زمین را تشکیل می‌دهد، بحث‌هایی درباره‌ی مدیریت ترافیک و پایداری فضایی را به‌وجود آورده و تلاش‌هایی برای وضع قوانین و اصول جدیدی برای نظارت بر تعداد ماهواره‌ها و اطمینان از این موضوع شده است که به‌موقع در پایان عمر خود فرود می‌آیند.

در کنفرانس زباله‌های فضایی که به میزبانی سازمان فضایی عربستان در ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) برگزار شد، ارنست پفایفر، مدیرعامل شرکت قطعه‌های فضایی آلمانی HPS، خواستار وضع قوانین تازه‌ای برای حذف ماهواره‌ها پنج سال از پایان عمر آن‌ها شد.

اسپیس‌ایکس در بیانیه‌اش افزود که حذف ماهواره‌های قدیمی بر خدمات اینترنت پهن‌باند استارلینک تأثیری نخواهد گذاشت. شرکت فضایی ایلان ماسک قابلیت تولید حداکثر ۵۵ ماهواره در هفته و پرتاب بیش از ۲۰۰ ماهواره در ماه را دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات