اینترنت ماهواره‌ای استارلینک؛ لیزرهای فضایی حجم عظیمی از اطلاعات را انتقال می‌دهند

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نمایی از یک ماهواره در فضا و در اطراف زمین
ماهواره‌های استارلینک روزانه ده‌ها میلیون گیگابایت داده را از طریق پرتوهای لیزری خاص جابه‌جا می‌کنند.
تبلیغات

تراویس براشیرز، مهندس اسپیس ایکس، می‌گوید که این شرکت در هر روز بیش از ۴۲ پتابایت داده را با استفاده از اتصالات لیزری به مشتریان اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ارائه می‌دهد.

مهندس اسپیس ایکس در حاشیه‌ی رویداد SPIE Photonics West (مراسمی در حوزه فناوری‌های اپتیک) که از ۲۷ ژانویه تا ۱ فوریه ۲۰۲۴ (۷ تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲) در سان فرانسیسکو برگزار شد، به قابلیت‌های استارلینک برای ارائه‌ی اینترنت باکیفیت در فضا اشاره کرد.

به گفته‌ی براشیرز، ماهواره‌های اسپیس ایکس در هر روز از حدود ۹ هزار پرتو لیزر برای تبادل نزدیک به ۴۲ میلیون گیگابایت داده استفاده می‌کند. این پرتوها قابلیت تغییر مسیر به‌صورت لحظه‌ای و اتصال به نزدیک‌ترین ایستگاه زمینی اسپیس ایکس را دارند.

استارلینک از ارتباطات رادیویی برای ارائه‌ی اتصال اینترنت میان مشتریان استفاده می‌کند و پرتوهای لیزر، ابزاری برای انتقال داده در میان ماهواره‌های اسپیس ایکس هستند.

اینترنت ماهواره‌ای یکی از جدیدترین فناوری‌های ارتباطی است که در آینده‌ی نزدیک بسیاری از مدل‌های گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی و سایر محصولات برندهای معتبر به آن مجهز می‌شوند. گوشی اپل از سال ۲۰۲۲ به سیستم ارتباط ماهواره‌ای مجهز شده است اما اینترنت ماهواره‌ای ندارد.

استفاده از پرتوهای لیزر برای اینترنت ماهواره‌ای، علاوه‌بر نقش مؤثری که در کاهش نرخ تأخیر در ارتباط دارد، می‌تواند سرعت ۱۰۰ گیگابایت‌بر‌ثانیه را در هر اتصال حفظ کند.

مهندس اسپیس ایکس می‌گوید که استفاده از پرتوهای لیزر در اینترنت ماهواره‌ای، اتصالات پایداری را فراهم می‌کند و وجود این فناوری برای گسترش دسترسی به اینترنت در مناطق فاقد ایستگاه‌های زمینی اسپیس ایکس مانند قطب جنوب ضروری است.

ماهواره‌های استارلینک به‌صورت روزانه ۲۶۶٬۱۴۱ نقطه‌ی اتصال به اینترنت را از طریق پرتوها تشکیل می‌دهند. برخی از این نقاط تا هفته‌ها پایدار هستند و می‌توانند به سرعت انتقال ۲۰۰ مگابایت‌برثانیه برسند.

به گفته‌ی مهندس اسپیس ایکس، سیستم لیزری ماهواره‌های استارلینک بر اساس طرح Gen 3 عمل می‌کند که اخیراً به Gen 4 ارتقا یافته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات