ماهواره‌های رقیب استارلینک با موشک‌های اسپیس‌ ایکس به فضا می‌روند

شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
موشک اتلس ۵ درحال حمل ماهواره‌های اولیه پروژه کویپر آمازون
آمازون از موشک‌های اسپیس‌ایکس ایلان ماسک برای پرتاپ بخشی از ماهواره‌های کویپر خود استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

آمازون روز جمعه اعلام کرد سه پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس را رزرو کرده است و از آن برای استقرار شبکه‌ی ماهواره‌ای پروژه‌ی کویپر (Kuiper) بهره خواهد برد. کویپر به پروژه‌ی اینترنت ماهواره‌ای غول خرده‌فروشی آنلاین جهان اشاره دارد که رقیبی برای استارلینک ایلان ماسک خواهد بود.

آمازون می‌خواهد صورت فلکی کویپر را با قرار دادن ۳۲۳۶ ماهواره در مدار پایینی زمین ایجاد کند و بدین‌ترتیب در سرتاسر جهان اینترنت پرسرعت ارائه دهد و از طرفی به رقیب شبکه‌ی استارلینک اسپیس‌ایکس تبدیل شود. در مقام مقایسه، استارلینک تا این لحظه حدود ۵۰۰۰ ماهواره در مدار زمین مستقر کرده و تقریباً سرتاسر جهان را پوشش می‌دهد.

امکان استفاده‌ی مجدد از موشک‌های فالکون ۹ اسپیس‌ایکس وجود دارد که این ویژگی به استقرار سریع ماهواره‌های استارلینک کمک کرده و شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای متعلق به ایلان ماسک را به بزرگ‌ترین اپراتور ماهواره‌ای جهان تبدیل کرده است.

موشک‌های مطرح غربی برای پرتاب پروژه کایپر آمازون

وان‌وب (OneWeb) یوتلست، رقیب دیگر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است که برای استقرار ماهواره‌هایش از موشک سایوز روسیه استفاده کرد. روسیه پس‌ از حمله‌ به اوکراین، ۵۰ میلیون دلار از ماهواره‌های وان‌وب را توقیف کرد و به‌همین‌دلیل شرکت مذکور به استفاده از خدمات اسپیس‌ایکس روی آورد.

به‌گزارش رویترز، سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی ایالات‌ متحده، آمازون را ملزم می‌کنند نیمی از شبکه‌ی کویپر را تا سال ۲۰۲۶ مستقر کند. این شرکت دو نمونه‌ی اولیه از ماهواره‌ی خود را در ماه اکتبر به مدار زمین پرتاب کرد و ماه گذشته نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی در این زمینه انجام داد.

آمازون انتظار دارد نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ خدمات‌دهی به اولین‌ سری از مشتریان اینترنت ماهواره‌ای خود را آغاز کند. این شرکت اواسط مهر ۱۴۰۲ اولین سری از ماهواره‌های کویپر را با موشک اطلس ۵ به مدار زمین پرتاب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات