جیمی ژانگ و بیت‌کوین‌های دزدیده‌شده سیلک رود

جیمی ژانگ و داستان پرسروصدای ۵۰٬۰۰۰ بیت‌کوین‌ بادآورده‌ای که باد برد

پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
جیمی ژانگ پسر بشاشی بود که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد در پس زندگی متواضعانه و درعین حال لوکس او، رازی قدیمی خفته باشد.
تبلیغات

فقط یک تماس تا نابودی فاصله داشت، تماسی که می‌توانست گرفته نشود و آب از آب تکان نخورد. اگر از روشی نه‌چندان پاک مقادیر زیادی پول، طلا و بیت‌کوین برای خود انباشته باشید، چند درصد حاضرید برای گزارش دزدیده شدن مقداری از دارایی‌هایتان با پلیس تماس بگیرید؟

جیمز (جیمی) ژانگ پسر جوان و اهل به‌ریز و بپاشی بود که در آتنِ جورجیا زندگی تقریباً آرامی داشت و همه به خوبی از او یاد می‌کردند. پسری که متخصص کامپیوتر بود و یک سیستم نظارت دیجیتالی منحصربه‌فرد و قدرتمند در خانه‌اش داشت که به‌کمک آن بارها در ردیابی تصادفات و مشکلات این‌چنینی به پلیس محلی کمک کرده بود.

آتن شهر آرامی بود و نهایت خلافی که ساکنین شهر به آن مرتکب می‌شدند، جرایم دانشجویی مثل ورود غیرقانونی به اماکن مختلف، درگیری‌های خیابانی و امثال این‌ها بود. تااینکه در ۱۳ مارچ ۲۰۱۹ تماس متفاوتی با شماره‌ی اضطراری ۹۱۱ گرفته شد.

آن سمت خط، جوان آشفته‌ای بود که اظهار می‌کرد به علت دزدیده شدن پول نقد از خانه‌ا‌ش دچار حمله‌ پانیک شده است. جیمی ژانگِ ۲۸ساله خودش را معرفی کرد و وقتی از او پرسیده شد چه مقدار پول از خانه‌اش کم شده، با صدای لرزان و مضطرب گفت که حدود ۴۰۰٬۰۰۰ دلار پول نقد و ۱۵۰ بیت‌کوین (در آن زمان به ارزش ۶۰۰٬۰۰۰ دلار) ناپدید شده است. سپس توضیح داد که کارش سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

شیشه شکسته
پنجره شکسته خانه ژانگ

این اولین برخورد پلیس جورجیا با جرایمی بود که به رمزارز مرتبط می‌شد. درنهایت وقتی شواهد و تخصص ناکافی آن‌‌ها نتوانست پرونده را به‌جایی برساند، جیمی که بی‌نهایت مصمم بود دزد را پیدا کند، کار را به یک کارآگاه خصوصی محلی سپرد.

جیمی هرگز نمی‌دانست که با این تماس چه آتشی بر دامن خود انداخته است. تماس و پیگیری عاجزانه‌ی جیمی به یک تعقیب جنایی حدوداً ده ساله پایان داد، یکی از بزرگ‌ترین جرایم عصر کریپتو را حل کرد و همچنین منجر به بزرگ‌ترین توقیف ارز دیجیتال از یک شخص در کل تاریخ وزارت دادگستری آمریکا شد.

مرد جوان از روی درماندگی با رابین مارتینلی، افسر سابق پلیس که همسر و دخترانش نیز پلیس بودند، تماس گرفت. مارتینلی مالک و مجری تحقیقات مارتینلی در نزدیکی لوگانویلِ جورجیا بود. او نیز در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال تخصصی نداشت، اما برای حل پرونده بسیار پرانگیزه بود.

کارآگاه خصوصی جیمی ژانگ
رابین مارتینلی، افسر سابق پلیس و کارآگاه خصوصی

مارتینلی زمان زیادی با جیمی گذراند، در صحنه‌ی جرم حضور پیدا کرد، تحقیقاتی در رسانه‌‌های اجتماعی انجام داد و سابقه‌ی جیمی و تمام آشنایانش را بررسی کرد. کارآگاه با بررسی آرشیو ویدئویی دوربین‌های ژانگ شروع کرد. او با تماشای فیلم شب وقوع جرم، یک مرد باریک‌اندام را دید؛ مردی که سعی داشت در برابر دوربین‌ها قرار نگیرد، احتمالاً با خانه آشنا بود و از محل پول‌ها اطلاع داشت، پنجره را شکست و وارد خانه شد. کارآگاه از فیلم‌ها قادر به تشخیص قد و اندازه‌ی دست‌های دزد بود.

آن همه پول نقد در خانه جیمی چه کار می‌کرد؟

در تمام مدت بازرسی سوالی ذهن مارتینلی را مشغول کرده بود :‌«جیمی با آن همه پول نقد چه کار می‌کرد؟» او این سوال را بارها پرسید، ولی جواب ژانگ تغییر نمی‌کرد: «آن‌ها را پس‌انداز کرده‌ام»؛ جوابی که هرگز کارآگاه خصوصی را قانع نکرد.

شواهد به‌دست آمده از دوربین‌ها نشان می‌داد که دزد قبلاً در خانه‌ی جیمی حضور داشته و با خانه آشناست، پس احتمالاً دزد یکی از دوستان یا آشنایان جیمی بود. پس از تعقیب نامحسوس دوستان ژانگ، مارتینلی مظنونی را که معتقد بود ۱۵۰ بیت کوین از جیمی دزدیده است، به جیمی معرفی کرد. جیمی به‌شدت واکنش داد، انگار حتی نمی‌خواست بشنود دوستانش می‌توانند مرتکب جرمی علیه او شوند.

دزد خانه جیمی ژانگ
فیلم دوربین‌های نظارتی خانه ژانگ

در طول مدتی که مارتینلی با ژانگ گذراند، متوجه شد که ژانگ دوستان زیادی دارد، اما هیچ‌یک از آن‌ها واقعی و دلسوز به‌نظر نمی‌رسند. دوستان پلاستیکی جیمی، بیشتر شبیه مگس‌هایی بودند که برای منافعشان دور جیمی جمع شد‌ه‌اند. کارآگاه، جیمی را مردی مهربان و خوش‌قلب می‌دانست که تنها خواسته‌اش این بود که دوست داشته شود؛ اما درنهایت تنها رفیق واقعی او سگش «چَد» بود.

جیمی پسر خوبی بود که دوستانش از او سواستفاده می‌کردند

ژانگ بدون هیچ منبع درآمد قابل مشاهده‌ای زندگی شیک و پر تجملی را به راه انداخته بود. جیمی به ریخت و پاش معروف بود و برای دورهمی‌های بی‌دلیل و پایان‌ناپذیرش هزینه‌ی زیادی می‌کرد. تا آنجا که کسی می‌دانست، او واقعاً شغلی نداشت. به همه گفته بود که خیلی زود وارد بیت کوین شده و هزاران سکه در همان روزهای اولیه استخراج کرده است. می‌گفت که از سال ۲۰۰۹ در زمینه‌ی کریپتو فعالیت داشته است؛ یعنی همان سالی که ساتوشی ناکاموتو مرموز و گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان مرتبط با خالق ناشناس رمزارز، بیت کوین را اختراع کردند.

اگرچه جیمی در خانه‌ی ییلاقی ساده خارج از دانشگاه، در نزدیکی محل اقامت دانشجویی‌اش زندگی می‌کرد، اما ریخت‌وپاش‌های زیادی داشت؛ ازجمله خرید خانه‌ی کنار دریاچه، قایق، جت اسکی، ماشین‌های گران مثل تسلا مدل اس و BMW X5، سفرهای متعدد با پروازهای درجه یک، اقامت در هتل‌های مجلل، غذاخوردن در لوکس‌ترین رستوران‌ها و خرید از گران‌ترین فروشگاه‌ها.

در این میان هرکسی که با ژانگ دوست بود، از دارایی‌های او لذت می‌برد. ژانگ از پول خرج کردن به‌عنوان روشی برای تحت‌تأثیر قرار دادن آدم‌ها استفاده می‌کرد. گویا تا وقتی‌که موفق بود و می‌توانست دوست داشته شود، با این موضوع مشکلی نداشت.

با جیمی هیچ مرزی وجود نداشت

یکی از هم‌کلاسی‌های دانشگاه ژانگ تعریف می‌کند که او به‌طور هیجانی کارهایی می‌کرد که به پول زیادی نیاز داشت و سپس همه‌ی ما را در آن شریک می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، زمانی که تیم فوتبال محبوبش جورجیا بولداگز برنده‌ی رز باول (Rose Bowl) شد، ژانگ گروه کوچکی از دوستانش را به سفری به لس‌آنجلس دعوت کرد. جیمی نه تنها هزینه‌ی تمام بلیت‌ها را پرداخت، بلکه جت شخصی کرایه کرد. او به هر نفر ۱۰٬۰۰۰ دلار داد تا همه بتوانند در بلوار رودیو درایو که شیک‌ترین و گران‌بهاترین خیابان بورلی هیلز است، هرچیز لوکسی را که می‌خواهند، بخرند.

درحالی‌که ژانگ در لس‌آنجلس دست‌ودلبازانه ریخت‌وپاش می‌کرد، گروه کوچکی از مأموران واحد تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی (IRS) در تلاش بودند تا راز جنایتی را حل کنند که به سال‌ها قبل برمی‌گشت؛ پرونده‌ای به نام سیلک‌رود (Silk Road).

ماجرای هکی در سال ۲۰۱۲، توجه بازرسان را به خود جلب کرده بود. در جریان این هک شخصی ۵۰٬۰۰۰ بیت کوین را از سایتی در دارک‌ وب به‌نام «سیلک‌ رود» به سرقت برده بود. سیلک رود یکی از اولین بازارهای کریپتویی بود که خریداران و فروشندگان ناشناس در آن انواع و اقسام اجناس غیرقانونی اعم از مواد مخدر، اسلحه و چیزهای دیگری را که می‌خواستند از چشم پلیس مخفی بماند، مبادله می‌کردند.

طبق اسناد دادگاه، به‌مرور زمان ارزش بیت‌کوین دزدیده‌شده توسط هکر سیلک رود به بیش از ۳٫۳ میلیارد دلار رسیده بود. مأموران توانستند موقعیت بیت‌کوین‌های به‌سرقت‌رفته را در بلاک‌چینی که دفتر‌کل عمومی همه‌ی تراکنش‌ها است، ردیابی کنند؛ اما آن‌ها موفق به شناسایی هویت صاحب جدید بیت‌کوین‌ها نشدند. ماموران IRS سال‌ها نظاره‌گر وجوهی بودند که سارق از حسابی به حساب دیگر منتقل و مقداری از آن را جدا می‌کرد، سپس بخشی از آن را برای پولشویی به میکسرهای کریپتو که به‌منظور پنهان کردن منبع پول طراحی شده بودند، هدایت می‌کرد.

پرونده‌ی جیمی به سیلک رود گره خورده بود

در نهایت Chainalysis، شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین که در حال ردیابی کیف پول‌های دیجیتال حاوی دارایی‌های به سرقت‌رفته از سیلک رود بود، متوجه شد که هکر یک اشتباه کوچک مرتکب شده است. او حدود ۸۰۰ دلار را به یک صرافی رمزارز انتقال داد که از قوانین بانکی تعیین‌شده پیروی می‌کرد. سیاست «know your customer» (به‌اختصار KYC) به معنای «مشتریت را بشناس» که برای احراز هویت صاحب حساب استفاده می‌شود، یکی از همان قوانینی بود که سرانجام نوری به پرونده باز سرقت از سیلک رود تاباند.

Chainalysis، شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین

با یک بررسی سریع مشخص شد که حساب به نام ژانگ ثبت شده است. ژانگ با مقدار کمی پول، بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌اش را مرتکب شد. این معامله در سپتامبر ۲۰۱۹، شش ماه پس از تماس ژانگ با پلیس محلی صورت گرفت. بااین‌حال چنین مدرکی به تنهایی برای اثبات هکر بودن ژانگ کافی نبود؛ مأموران باید از اتهام جیمی اطمینان پیدا می‌کردند.

ژانگ تنها با ۸۰۰ دلار بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌اش را مرتکب شد

جیمی سوابق جنایی خودش را داشت؛ جرایمی چون رانندگی تحت تأثیر دارو که مثل نقل‌ونبات در آتن رخ می‌داد. اما یک مورد از آن‌ها بسیار چشمگیر و از روی بدشانسی بود. در سال ۲۰۱۶، جیمی با جمع کوچکی در بار نشسته بود و برای تحت‌تأثیر قرار دادن آن‌ها درباره‌ی ارزش کوکائينی که در خانه داشت، لاف می‌زد. چند صندلی آن‌طرف‌تر، مأموری خارج از شیفت کاری به‌طور اتفاقی صدای جیمی را شنید. او به اداره‌ی پلیس خبر داد و آن‌ها جیمی را برای حمل یک بسته‌ی کوچک کوکائین بازداشت کردند. غیر از این هیچ جرم قابل توجه دیگری در سوابق جیمی وجود نداشت.

IRS با اداره‌ی پلیس شهرستان آتن-کلارک تماس گرفت و درخواست کمک کرد. در آن زمان، تحقیقات پلیس در مورد گزارش سرقت از خانه‌ی ژانگ بسیار کمرنگ شده بود. مامور IRS از ستوان جودی تامپسون که واحد جرایم مالی و اموال محلی را رهبری می‌کرد،‌ پرسید که جیمی ژانگ چقدر بیت‌کوین دارد و چه مقدار از آن دزدیده شده است و این‌که او بیت‌کوین‌ها را از کجا آورده است؟

ستوان جودی تامپسون

درکمال تعجب ستوان تامپسون جواب این سوال‌ها را نمی‌دانست، اما از یک چیز مطمئن بود؛ این‌که می‌تواند از جیمی بپرسد. تامپسون به جیمی ایمیل زد و از او خواست تا یکدیگر را ببینند. ژانگ مثل همیشه فوراً با درخواست ستوان موافقت کرد.

پس از آن تامپسون برای حل پرونده به مامور ویژه تحقیقات جنایی IRS ترور مک‌آلینان و مدیر عامل شرکت اطلاعات سایبری BlockTrace، شان مگرودر، پیوست. مگرودر به دلیل تجربه‌ی درخشان خود در باز کردن تراکنش‌های پیچیده‌ی بلاک‌چین با دولت همکاری می‌کرد.

سه بازرس با یک دوربین جیبی به سمت خانه‌ی کنار دریاچه‌ی ژانگ رفتند، اما دلیل واقعی حضورشان را برای جیمی فاش نکردند. جیمی که از همه‌جا بی‌خبر بود و فکر می‌کرد این تحقیقات برای رسیدگی به شکایت خودش است، با روی خوش از آن‌ها استقبال کرد. دوربین تمام لحظات حضور آن‌ها و مکالماتشان با جیمی را ضبط می‌کرد؛ البته جیمی از وجود دوربین اطلاع داشت و این کار مخفیانه صورت نگرفت.

بازرس پرونده دزدی بیت‌کوین از سیلک‌رود
شان مگرودر، مدیر عامل شرکت اطلاعات سایبری BlockTrace

جیمی با هر کلمه‌ی هیجانی و رونمایی از هر بخش جدید از خانه‌اش به پایان خود نزدیک‌تر می‌شد. پس اگر این مرد نابغه همانی است که از سیلک‌رود ۵۰٬۰۰۰ بیت‌کوین دزدیده، چطور با اشتباه احمقانه‌ای مثل انتقال ۸۰۰ دلار به صرافی‌ای که از KYC پیروی می‌کند، دودمان خود را به باد می‌دهد؟ اگر این مرد توانسته سال‌ها جان سالم به در ببرد و گیر نیفتد، چطور می‌تواند اینقدر هیجانی و بی‌پروا صحبت کند؟

بازرسان برای گرفتن اعتراف روی نقطه ضعف جیمی دست گذاشتند

بازرسان روش خودشان را داشتند تا ژانگ را برای فاش کردن اسرار بیشتر سر ذوق بیاورند. آن‌ها روی نقطه ضعف جیمی دست گذاشتند. از هر آنچه در خانه‌ی ژانگ می‌دیدند، تعریف و تمجید می‌کردند. با تعریف از اسپیکرها و سگ پیرِ ژانگ شروع کردند و وقتی از او خواستند که خانه را نشانشان بدهد، سارق سایبری که چشمانش از خوشحالی برق می‌زد، موافقت کرد.

جیمی ژانگ و بازرسان پرونده دزدی بیت‌کوین از سیلک‌رود

فیلم دوربین، بازرسان را نشان می‌دهد که روی کف سنگی خانه ضربه می‌زنند، داخل کمدها را می‌بینند و صفحات چوبی را بررسی می‌کنند. به طرز عجیبی هیچ یک از این کارها برای ژانگ عجیب نبود. درحالی‌که بازرسان مشغول جست‌وجوی مکان‌های مخفی خانه در حضور صاحب‌خانه بودند، ژانگ به این فکر می‌کرد که در قدم بعدی با نشان دادن چه چیز دیگری می‌تواند آن‌ها را شگفت‌زده‌تر کند.

مجریان قانون با دیدن شعله‌افکن و تفنگ AR-15 که روی دیوار آویخته شده بود، مضطرب شدند؛ اما خونسردی خود را حفظ کردند. آن‌ها با دقت به سیستم امنیتی پیچیده ژانگ نگاه کردند و از او خواستند تا هر یک از ویژگی‌ها و قابلیت‌های سیستم را توضیح دهد.

انگشتان جیمی روی صفحه کلید پرواز می‌کرد؛ او همه کلیدهای میانبر را می‌دانست

بازرسان از ژانگ خواستند لپ‌تاپش را باز کند و توضیح دهد که چگونه بیت‌کوین را به دست آورده است. ژانگ روی کاناپه در کنار بازپرسان نشست و از آن‌ها خواست که هنگام تایپ کردن پسورد نگاهشان را برگردانند. به گفته مگرودر، انگشتان جیمی طوری روی صفحه کلید حرکت می‌کرد که هرگز نظیرش را ندیده بود. او مجبور نبود از ماوس استفاده کند، چون همه کلیدهای میانبر را می‌دانست. وقتی مجرمِ بی‌خبر، در لپ‌تاپ را باز کرد، مجریان قانون توانستند کیف پول بیت کوین او را ببینند. در همان‌جا او حدود ۶۰ یا ۷۰ میلیون دلار بیت کوین داشت.

شواهد کافی بود تا بازرسان را متقاعد کند که در مسیر درستی قرار دارند. بازرسان حکم جستجوی فدرال برای خانه ژانگ را دریافت کردند و در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ با یک تیم عظیم از ماموران به خانه‌ی ژانگ بازگشتند.

بازرس پرونده دزدی بیت‌کوین از سیلک‌رود
ترور مک آلینان، مامور ویژه تحقیقات جنایی IRS

قبل از اینکه مأموران به خانه یورش ببرند، مک‌آلینان مجبور شد به ژانگ توضیح دهد که برای کمک به او آن‌جا نیستند، بلکه می‌خواهند او را دستگیر کنند. او از جیمی خواست تا بالکن را به آن‌ها نشان دهد. به محض این‌که جیمی لپ‌تاپ را کنار گذاشت و به سمت بالکن رفت، یکی از ماموران دستگاهی به نام جیگلر را به لپ‌تاپ او وصل کرد. جیگلر با تکان دادن مداوم اشاره‌گر ماوس مانع از خاموش شدن صفحه‌ی لپ‌تاپ می‌شد تا پلیس بتواند در زمان غیاب جیمی به آن‌چه می‌خواهد دست یابد.

مک‌آلینان سپس به جیمی گفت: «جیمی، تو مرا به اسم ترور می‌شناسی. من در واقع ترور مک‌آلینان، مامور ویژه‌ی تحقیقات جنایی IRS هستم. ما برای اجرای حکمی که توسط فدرال در مورد خانه‌ی شما تأیید‌شده است، اینجاییم.‌»

جیمی میلیون‌ها دلار بیت‌کوین را داخل یک قوطی پاپ کورن نگه می‌داشت

جیمی بهت‌زده بود و فکر می‌کرد که همه‌ی این‌ها دوربین مخفی است و ماموران قصد سربه‌سر گذاشتن با او را دارند؛ تااینکه گروهی از ماموران درست مانند فیلم‌های جنایی به خانه‌ی او هجوم آوردند و مشغول تفتیش شدند. این همان لحظه‌ای بود که اضطراب سراسر وجود جیمی را فرا گرفت.

در کمد طبقه‌ی بالا، یک قوطی پاپ کورن حاوی حوله پیدا شد که به شدت توجه ماموران را جلب کرد. وقتی حوله‌ها را کنار زدند یک کامپیوتر تک برد دیدند. بعداً با همکاری جیمی متوجه شدند که درون آن کامپیوتر، میلیون‌ها دلار بیت‌کوین نگهداری می‌شد.

بیت‌کوین داخل قوطی پاپ کورن

سگ‌های پلیس که برای تشخیص وسایل الکترونیکی آموزش دیده‌اند، گاوصندوقی مدفون را زیر کاشی‌های کف زیرزمین پیدا کردند. اسناد دادگاه حاکی از آن است که گاوصندوق حاوی فلزات گرانبها، دسته‌های هزاردلاری پول نقد و بیت‌کوین‌های فیزیکی بود که در سال‌های اولیه‌ی بیت‌کوین ضرب شده بودند. آن‌ها همچنین یک کیف پول با بیت کوین‌هایی از هک سیلک‌رود در سال ۲۰۱۲ پیدا کردند.

صندوق مخفی زمینی جیمی ژانگ

اواخر شب تیم تفتیش و تحقیقات شواهدی که نیاز داشتند را پیدا کرده بودند. همه‌ی ماموران حاضر در صحنه از نتیجه کار رضایت داشتند. در حالی‌که آن‌ها شواهد را مرتب می‌کردند، ماموران چیز دیگری در مورد آقای ژانگ خارق‌العاده کشف کردند؛ او به زبان عامیانه‌ی کریپتویی یک «گانگستر اصلی» یا OG بود.

بازرسان دریافتند که در سال ۲۰۰۹، سال اختراع بیت کوین، ژانگ در میان گروه کوچکی از کدنویسان اولیه که برای توسعه و تکمیل این فناوری تلاش می‌کردند، حضور داشته است. او نسبت به برخی دیگر از OGها که از آن زمان تاکنون در جامعه‌ی بیت‌کوین مشهور شده‌ بودند، مشارکت کمتری داشت. جیمی ژانگ به نوشتن کد اصلی بیت کوین کمک کرده و در مورد موضوعات کلیدی مانند چگونگی کاهش اندازه‌ی بلاک‌چین ایده‌هایی مطرح کرده بود.

هکری که در توسعه بیت‌کوین نقش داشت به یکی از بزرگ‌ترین سارقان بیت‌کوین تمام دوران تبدیل شد

ناتانائیل پاپر، نویسنده کتاب «طلای دیجیتال: بیت کوین و سرگذشت محرمانه افراد غیربرازنده و میلیونرهایی که در پی اختراع دوباره پول هستند»، می‌گوید:

نقش ژانگ به عنوان هکر در تاریخ بیت‌کوین نمادی از فرهنگی است که خود این ارز دیجیتال به وجود آورد. برای بهبود سیستم باید وارد آن شوید و سعی کنید خلأهایش را بیابید. وقتی نقطه ضعف سیستم را پیدا کردید، باید برای آینده، آن را تقویت کنید. همین‌جاست که هرکسی در این سیستم هم می‌تواند نقش خوب را بازی کند و هم نقش بد. تصمییم با خود شماست که با پیدا کردن نقطه ضعف سیستم به دنبال راهی برای رفع آن باشید یا از آن برای منافع خود استفاده کنید.

ژانگ پس از اعتراف به جرمش به کلاهبرداری الکترونیکی متهم و به یک سال و یک روز زندان فدرال محکوم شد. ژانگ ۳۳ ساله، در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۳ محکومیت خود را در اردوگاه زندان فدرال در مونتگومری، آلاباما آغاز کرد.

مایکل باچنر، وکیل ژانگ

در نهایت ژانگ نتوانست بیت‌کوین دزدیده‌شده را نگه دارد. دولت ایالات متحده این دارایی‌ها را مصادره کرد. طبق سندی که CNBC بررسی کرد، مقامات به قربانیان هک اجازه دادند برای بازپس‌گیری بیت‌کوین‌های خود درخواست دهند. با توجه به اینکه کاربران جاده‌ی ابریشم در سال ۲۰۱۲ عمدتاً فروشندگان مواد مخدر و مشتریان آن‌ها بودند، تعجب‌آور نیست که کسی برای دریافت بیت‌کوین‌ها پیش‌قدم نشد.

سرقت جیمی برای دولت آمریکا بسیار پرسود بود

دولت فدرال به‌سادگی بیت‌کوین دزدیده‌شده را فروخت و عواید آن را حفظ خواهد کرد. به گفته IRS-CI، برای تشکر از کمک افسران محلی، برخی از درآمدهای حاصله احتمالاً با اداره‌ی پلیس آتن-کلارک کانتی تقسیم خواهد شد.

مایکل باچنر، وکیل ژانگ، می‌گوید این سرقت هرگز به دولت ایالات متحده آسیب نرسانده؛ بلکه باعث سودرسانی هم شده است. اگر دولت فدرال بیت‌کوین‌ها را در سال ۲۰۱۲ از اولبریکت مصادره می‌کرد، دو سال بعد آن‌ها را به قیمت ۱۴ میلیون دلار می‌فروخت. اما با گذر زمان، آن‌‌ها به سودی هنگفت دست پیدا کردند و با فروش بیت‌کوین‌های جیمی مبلغی بیش از ۳٫۳ میلیارد دلار نصیبشان شد.

سگ پیر جیمی ژانگ
چد، سگ ۱۳ ساله ژانگ

ژانگ درخواست کرد تا زندانی نشود، زیرا نگران سرنوشت چد، سگ ۱۳ ساله‌ی خود بود. زمانی‌که جیمی بیت‌کوین‌ها را می‌دزدید، فکر نمی‌کرد مرتکب یک جرم فدرال می‌شود. در آن زمان بیت‌کوین ارزش خاصی نداشت.

ژانگ اعتراف کرد داشتن میلیاردها بیت‌کوین دزدیده‌شده به او احساس مهم بودن می‌داد

به گفته‌ی وکیلش، جیمی به عنوان فرزند یک زوج مهاجر چینی که از هم جدا شده‌ بودند، زندگی سختی را گذرانده بود. به اختلال اوتیسمی که تشخیص‌داده‌نشده بود، دچار بود و در مدرسه به شدت مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت. بااین‌حال هوش بالایی داشت و در مدارس خوبی تحصیل می‌کرد. در طول سال‌ها زمانی‌‌که بالاخره توانست در یک جامعه‌ی آنلاین مهارت‌های محاسباتی خود را به کار گیرد، آرامش پیدا کرد.

دادگاه جیمی ژانگ
دادگاه جیمی ژانگ

حکم جیمی ژانگ در ۱۴ آوریل صادر شد؛ اما سرقت بیت‌کوینی که در مارس ۲۰۱۹ منجر به تماس جیمی با ۹۱۱ و سرانجام به دام افتادن خود او شد، همچنان حل نشده و مجرم فراری است.

ماجرای سرقت بیت‌کوین از سیلک رود

در یکی از روزهای سپتامبر، جیمی تصمیم می‌گیرد پول خود را از بازار سیاه آنلاین سیلک‌رود در دارک‌وب خارج کند. اما پس از دوبار کلیک کردن بر روی دکمه‌ی برداشت، ناگهان متوجه می‌شود که سیستم به او اجازه‌ی برداشت دو برابر ارز دیجیتال را داده که در کیف پولش نبود.

ژانگ بلافاصله برای سرقت بانک داخلی سیلک رود نقشه می‌ریزد و اجرای آن را شروع می‌کند. او زنجیره‌ای متشکل از ۹ اکانت بدون اعلان هویت و بدون خرید و فروش ایجاد می‌کند. سپس هر حساب را بین ۲۰۰ تا ۲٬۰۰۰ بیت کوین شارژ می‌کند و با بیش از ۱۴۰ تراکنش سریع در حد یک ثانیه، سیستم پردازش برداشت را مجبور می‌کند که حدود ۵۰٬۰۰۰ بیت کوین را از طرح پرداخت به دو حساب او منتقل کند.

او به صورت دوره‌ای دارایی‌ها را به بسیاری از آدرس‌های جداگانه تحت کنترل خود منتقل می‌کرد، بنابراین ردیابی منبع بیت‌کوین‌ها و مالکیت آن‌ها غیرممکن بود.

پنج سال بعد در سال ۲۰۱۷ بیت‌کوین در نتیجه هارد فورک، به بیت کوین سنتی و بیت کوین کش تقسیم شد. به دلیل تغییر در اندازه‌ی هر بلوک و تغییراتی که بر روی کد ایجاد شد (هارد فورک)، هر شخصی که در کیف پولش مقداری بیت کوین داشت، به همان میزان بیت کوین کش دریافت کرد. جیمی نیز ۵۰٬۰۰۰ بیت کوین کش اضافی گرفت که آن را در یک صرافی ارز دیجیتال خارجی با ۳٬۵۰۰ بیت کوین مبادله کرد. بنابراین او صاحب ۵۳٬۵۰۰ بیت کوین شد که توانست حدود ۱۰ سال آن‌ها را با استفاده از میکسرهای ارز دیجیتال پنهان و استفاده کند.

درنهایت به دلیل کاملاً مخفی نبودن تراکنش‌ها در بلاک‌چین، قوانین سخت‌گیرانه‌ی آمریکا درباره‌ی رمزارزها و صرافی‌های ارز دیجیتال و البته تماس تلفنی و اشتباه به‌ظاهر کوچک اما بسیار بزرگ جیمی، جیمز ژانگ به دام افتاد و تمام آن ۵۰٬۰۰۰ بیت‌کوین‌ بادآورده‌ بر باد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات