اپل قطعاً مونوپولی گوگل را درهم‌ می‌شکند؛ اما نه به این زودی‌‌ها

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زن در سایه با گوشی لوگو اپل در پس زمینه
یکی از افشاگران می‌گوید که اپل تمامی پیش‌نیازها را برای ساخت موتور جست‌و‌جوی وب دارد؛ اما فعلاً دست به چنین کاری نمی‌زند.
تبلیغات

مارک گرمن، تحلیلگر و افشاگر خوش‌سابقه، در گزارشی اختصاصی می‌گوید که اپل همه‌ی پیش‌نیازهای لازم برای ساخت موتور جست‌و‌جوی اختصاصی را دارد و قطعاً در آینده سرویسی برای رقابت مستقیم با گوگل می‌سازد؛ اما مشخص نیست که پروژه‌ی موتور جست‌و‌جوی اپل چه زمانی عملیاتی می‌شود.

اپل سال‌ها است که در سکوت خبری سازوکار مربوط‌ به موتور جست‌و‌جو را پی‌ریزی می‌کند. این شرکت به‌خوبی می‌داند که موتور جست‌و‌جو یکی از ابزارهای پرکاربرد در گوشی و تبلت و لپ تاپ است. اپل علاقه‌ی زیادی به استفاده از فناوری اختصاصی در محصولاتش دارد و امروزه آیفون و آیپد و مک بوک را با سیستم‌عامل اختصاصی دردسترس قرار می‌دهد.

اپل هر سال نزدیک‌ به ۸ میلیارد دلار کمیسیون از کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل دریافت می‌کند

با وجود تمامی انگیزه‌ها، اپل همین‌حالا منبع درآمد بزرگی برای خودش دست‌و‌پا کرده است. غول فناوری آمریکایی قراردادی بحث‌برانگیز با گوگل دارد که به‌موجب آن، بخشی از درآمد تبلیغاتی موتور جست‌و‌جوی گوگل را به خودش اختصاص می‌دهد. گرمن می‌گوید اپل هر سال نزدیک‌ به ۸ میلیارد دلار کمیسیون از گوگل می‌گیرد.

اپل درصورت پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز موتور جست‌و‌جو، ممکن است کسب‌و‌کاری در ابعاد اپل واچ با درآمد سالانه ده‌ها‌میلیارد دلار ایجاد کند؛ البته با فرض اینکه اپل جایگاه‌های تبلیغاتی موتور جست‌و‌جویش را با قیمتی مشابه گوگل بفروشد. اپل فقط زمانی این ریسک بزرگ را به جان می‌خرد که به‌اندازه‌ی کافی برای رقابت با گوگل آماده باشد. گوگل بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جو در وب دنیا را دارد و حتی بینگِ ۱۴ ساله هم تاکنون نتوانسته است آن را به زیر بکشد.

حوزه‌ی جست‌و‌جو صرفاً به وب خلاصه نمی‌شود. اپل با سرمایه‌گذاری روی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی، می‌تواند کیفیت جست‌و‌جو را در دستگاه‌هایش بهبود دهد و هنگام مذاکره با گوگل، در موضع قدرت قرار بگیرد.

لوگو اپل Apple روی فروشگاه حضوری آسمان تاریک

گوگل بازار جست‌و‌جوی وب را قبضه کرده است؛ اما برای حفظ جایگاهش به اپل و میلیاردها کاربر این شرکت نیاز دارد. تا زمانی‌که توافق‌نامه‌ی اپل و گوگل فسخ نشود، اپل همچنان کاربرانش را به‌سمت گوگل هدایت می‌کند.

اپل با تبلیغ برای موتور جست‌و‌جوی گوگل خودش را ثروتمندتر می‌کند. باارزش‌ترین برند دنیا درصورت تمایل می‌تواند کاربرانش را به‌سمت داک‌داک‌گو بفرستد؛ اما چنین کاری درنهایت به خودِ این شرکت ضربه می‌زند.

اپل همین‌حالا هم موتور جست‌و‌جو دارد و از آن در اپ استور و برخی از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند

انگیزه‌ی اپل برای توسعه‌ی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی، ارائه‌ی راهکار درآمدزاتر و ایمن‌تر از گوگل است. سرویس‌های پرمخاطب اپل نظیر اپ استور و اپل مپس و اپل تی‌وی هم‌اکنون به موتور جست‌و‌جوی داخلی و اختصاصی مجهزند؛ بنابراین، اپل شرکتی بی‌تجربه نیست.

مارک گرمن می‌گوید که جان جیاناندریا، کارمند سابق گوگل و یکی از مدیران فعلی اپل، تیمی بزرگ زیرنظرش دارد که به‌طور ویژه روی موتور جست‌و‌جو کار می‌کند. جیاناندریا و اعضای تیمش در سال‌های اخیر موتور جست‌و‌جوی جدیدی با کدنام پگاسوس (Pegasus) برای محصولات اپل توسعه داده‌اند. هم‌اکنون، سرویس در برخی از اپلیکیشن‌های اپل استفاده می‌شود و عملکرد بسیار دقیقی دارد. گرمن می‌گوید پگاسوس به‌زودی به اپ استور هم اضافه خواهد شد.

بهترین نمونه از موتور جست‌و‌جوی اپل را می‌توانیم در اسپات‌لایت ببینیم. اگر از مک استفاده می‌کنید، برای دسترسی به اسپات‌لایت هم‌زمان کلیدهای Command و Space را نگه دارید. اسپات‌لایت به کاربران اپل کمک می‌کند تا در سراسر دستگاهشان جست‌و‌جو انجام دهند. در سال‌های اخیر، اپل نتایج جست‌و‌جو در وب را نیز به اسپات‌لایت اضافه کرده است.

جستجو زومیت در اسپات لایت اپل مک بوک

به‌ادعای مارک گرمن، تیم جان جیاناندریا اکنون می‌خواهد موتور جست‌و‌جوی اپل را عمیق‌تر وارد سیستم‌‌عامل‌های iOS و macOS کند. حتی بعید نیست که اضافه‌شدن هوش مصنوعی مولد به موتور جست‌و‌جوی اپل را شاهد باشیم.

چند سال پیش، اپل خزنده‌ی وب اختصاصی Applebot را رونمایی کرد

چند سال پیش، اپل خزنده‌ی وب اختصاصی Applebot را رونمایی کرد. این سیستم همچون خزنده‌های گوگل و مایکروسافت در دنیای اینترنت جست‌و‌جو و وب‌سایت‌ها را ایندکس می‌کند. Applebot همان سرویسی است که نتایج جست‌و‌جوی وب را در سیری و اسپات‌لایت ارائه می‌دهد.

اپل تیم تبلیغاتی ویژه‌ای دارد که قطعاً نقش پررنگی در پروژه‌ی موتور جست‌و‌جوی وب این شرکت ایفا خواهد کرد. آن تیم فعلاً مسئول فروش تبلیغات در اپ استور و اپل نیوز و نرم‌افزارهای سهام و آب‌و‌هوا است. گرمن می‌گوید که تیم مذکور بسیاری از مهارت‌های لازم را برای تبدیل‌شدن به بازوی تبلیغاتی موتور جست‌و‌جوی اپل دارد.

فناوری استفاده‌شده در اسپات‌لایت و سیستم جست‌و‌جوی اپلیکیشن‌های اپل قابلیت‌های محدودتری از گوگل دارد؛ اما همین فناوری کار اپل را برای ساخت موتور جست‌و‌جوی وب بسیار ساده‌تر می‌کند. اپل می‌تواند با هجوم به هوش مصنوعی نیز موتور جست‌و‌جویش را بهینه‌تر کند.

ادی کیو / Eddy Cue رهبر بخش خدمات اپل با کت شلوار مشکی
ادی کیو، نفر اول اپل در مذاکره با گوگل

ادی کیو، یکی از مدیران ارشد اپل، هفته‌ی گذشته گفت که گوگل بهترین موتور جست‌و‌جوی دنیا است. هیچ ایرادی نمی‌توان به این گفته وارد کرد؛ اما آنچه از زبان کیو بیرون آمد، بیشتر از آنکه در تمجید گوگل باشد، اقدامی برای حفاظت از این شرکت دربرابر وزارت دادگستری آمریکا بود.

اگر دولت آمریکا پس از تحقیقاتش گوگل را شرکتی انحصارگرا بنامد، احتمالاً قرارداد این شرکت با اپل از بین خواهد رفت. نتیجه‌ی این اتفاق چیست؟ ضرر میلیارد دلاری اپل.

گوگل بهترین موتور جست‌و‌جو برای اپل است؛ اما فقط تا زمانی‌که اپل تصمیم بگیرد خودش موتور جست‌و‌جو بسازد.

هم‌اکنون، اپل پردازنده هایش را به‌صورت اختصاصی طراحی می‌کند، اپ استور را دارد، موسیقی را آنلاین می‌فروشد، سرویس گیمینگ و سرویس استریم فیلم و سریال ارائه می‌دهد و دستگاه‌هایش را به نقشه‌یاب اختصاصی مجهز می‌کند.

تنها ضعف بزرگ اپل در حوزه‌ی خدمات آنلاین، نداشتن موتور جست‌و‌جوی اختصاصی است. به‌گفته‌ی گرمن، موتور جست‌و‌جوی وب اختصاصی اپل در آینده‌ی نزدیک ساخته نمی‌شود؛ اما ارائه‌ی آن قطعی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات