اپل درصدد راه‌اندازی موتور جستجو برای ازدورخارج‌کردن گوگل است؟

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارشی جدید ادعا می‌کند اپل به راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی علاقه‌مند شده و قصد دارد ازطریق آن به‌شکلی جدی با موتور جست‌و‌جوی گوگل رقابت کند.
تبلیغات

اپل سال‌ها است که به‌شکلی بی‌سرو‌صدا با گوگل و به‌طور دقیق‌تر، مدل کسب‌و‌کار این شرکت رقابت می‌کند. یکی از جدیدترین اقدامات اپل در همین راستا، اعمال برخی سیاست‌های جدید روی حریم خصوصی iOS 14 است که درنتیجه‌ی آن نمایش تبلیغات هدفمند به کار بسیار سختی برای شرکت‌های حوزه‌ی تبلیغات آنلاین نظیر فیسبوک و گوگل تبدیل می‌شود. مدل کسب‌و‌کار گوگل بدین نحو است که پروفایلی اختصاصی از تاریخچه‌ی جست‌و‌جوی کاربران خود ایجاد می‌کند و سپس برای کسب درآمد، امکان دسترسی به این پروفایل را به شرکت‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهد.

وب‌سایت Coywolf که به‌طور تخصصی در حوزه‌ی سئو (SEO) فعالیت می‌کند در گزارشی اختصاصی ادعا کرده است که اپل ظاهرا خودش را برای راه‌اندازی موتور جست‌وجوی اختصاصی برای آیفون و مک آماده می‌کند. راه‌اندازی این موتور جست‌و‌جو به‌معنی پایان همکاری اپل با موتور جست‌و‌جوی گوگل روی دستگاه‌هایش است. سال‌ها است که گوگل به‌عنوان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض محصولات اپل شناخته می‌شود. برخی گزارش‌ها می‌گویند گوگل مبلغ بسیار زیادی به اپل می‌دهد تا اهالی کوپرتینو موتور جست‌و‌جوی گوگل را به‌عنوان موتور پیش‌فرض محصولات‌شان انتخاب کنند.

رسانه‌ی Coywolf از افزایش ناگهانی فعالیت خزنده‌ی وب اپل‌بات (Applebot) به‌عنوان یکی از شواهد احتمالی برای راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی اپل یاد می‌کند (خزنده‌ی وب نوعی برنامه‌ی خاص است که می‌تواند به‌صورت خودکار، ‌داده‌های وب‌سایت‌ها را مرور و آن‌ها را ثبت کند). همچنین اپل به‌تازگی به‌روزرسانی عمده‌ای در صفحه‌ی پشتیبانی اپل‌بات اعمال کرده.

شواهد متعددی برای بالا رفتن احتمال راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی اپل وجود دارند

در نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی صفحه‌ی پشتیبانی اپل‌بات، بخشی اضافه شده است که می‌گوید اپل ازطریق اپل‌بات صرفا محتوای HTML را مرور نمی‌کند بلکه همچون گوگل، صفحات را رندر می‌کند. یکی دیگر از شواهد احتمالی این است که اپل به‌تازگی استخدام گسترده‌ی مهندسان حوزه‌ی موتور جست‌و‌جو را آغاز کرده. به‌علاوه بهبودهایی که اپل روی قابلیت Spotlight Search در iOS و macOS اعمال کرده، مدرک دیگری برای تمایل شرکت به راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی است.

نهادهای رگولاتوری بریتانیا طی چند وقت اخیر بارها به اپل فشار آورده‌اند تا این شرکت، استفاده از موتور گوگل به‌عنوان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرضش را متوقف کند. بنابه قراردادی که بین گوگل و اپل منعقد شده، اهالی مانتین‌ویو سالانه میلیاردها دلار به کوپرتینونشین‌ها پول می‌دهند تا موتور جست‌و‌جوی گوگل، موتور پیش‌فرض آیفون و مک باشد.

آثار ناشی از راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی اپل قطعا بزرگ خواهد بود. آمار نشان می‌دهد که در دنیای امروز سهم عمده‌ی جست‌و‌جوها در فضای وب،‌ روی دستگاه‌های موبایلی انجام می‌شوند و سودآورترین کاربران موبایلی، دارندگان دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS هستند. اپل با استفاده از جامعه‌ی پرشمار کاربران iOS می‌تواند به‌سرعت موتور جست‌و‌جوی اختصاصی خود را به همه بشناساند و درآمد زیادی از آن کسب کند. 

اپل امروزه شرکت بسیار بزرگی است، اما هنوز دست از تلاش برای توسعه‌ی فعالیت‌هایش برنداشته و قصد دارد بیشتر پیشرفت کند. برای شرکتی به بزرگی اپل، پیشرفت کار چندان ساده‌ای نیست. اپل اگر به‌دنبال پیشرفت بیشتر است باید ریسک ورود جدی به بازاهای جدید را به جان بخرد و بازارهای مختلف را از چنگ شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری بیرون بیاورد.

 Coywolf می‌گوید راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی برخی مزیت‌های مهم برای اپل به‌همراه می‌آورد. اپل می‌تواند در بخش نتایج جست‌و‌جو، تبلیغات مستقیم برای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایش انجام دهد، این موتور جست‌و‌جو می‌تواند اندکی تلاش‌های جدی گوگل برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر وب (PWA) را کمرنگ کند. اپل امروزه سرویس‌های مختلفی نظیر اپل TV پلاس و اپل نیوز پلاس دارد که اشتراکی هستند و درآمد بسیار زیادی در قالب واحد «خدمات» برای این شرکت به‌ارمغان می‌آورند؛ تبلیغ مستقیم برای این سرویس‌ها می‌تواند شمار کاربران و درنهایت درآمد اپل را افزایش دهد.

گوگل امروزه به‌وضوح بازار موتورهای جست‌و‌جو را به‌انحصار خود درآورده است. اپل با موتور جست‌و‌جویش می‌تواند انحصار گوگل در بازار موتورهای جست‌و‌جو را تضعیف کند و مستقیما کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت و البته تمایل زیاد گوگل به استخراج داده‌های کاربران را هدف قرار دهد. موتور جست‌و‌جوی اپل به این شرکت کمک می‌کند

به‌شکلی جدی‌تر اکوسیستم خود را بسته نگه دارد. اپل همواره به بسته‌‌نگه‌داشتن اکوسیستمش معروف بوده است؛ این شرکت محصولات سخت‌افزاری و سرویس‌های نرم‌افزاری متعدد دارد و کاربران را از بسیاری از سرویس‌های متفرقه بی‌نیاز می‌کند؛ موتور جست‌و‌جو جدیدترین تلاش اپل برای بسته‌نگه‌داشتن اکوسیستم خود خواهد بود. اپل همچنین خواهد توانست اپلیکیشن‌ توسعه‌دهندگان را در نتایج جست‌و‌جو تبلیغ کند و در ازای این کار از آن‌ها پول بگیرد.

البته راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی قطعا توجه نهادهای رگولاتوری را جلب خواهد کرد. اپل امروزه به‌شدت درگیر قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) آمریکا است و زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی قرار دارد. راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی بدین معنی است که اپل می‌خواهد از تسلط خود بر بازار برای ورود جدی به حوزه‌ای دیگر سوءاستفاده کند و آن را به انحصار خود دربیاورد. مایکروسافت در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی به‌دلیل انجام کاری مشابه، توسط قانون‌گذاران آمریکا نقره‌داغ شد.

با همه‌ی این‌ها نباید فراموش کنیم که اپل از قدرت کافی برای ازدور‌خارج‌کردن گوگل برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد امروزه میزان استفاده‌ی کاربران iOS از اپل مپس، بیشتر از گوگل مپس است. به‌علاوه امروزه اپل موزیک در آمریکا کاربران اشتراکی بیشتری نسبت‌به اسپاتیفای دارد. بسیاری از کاربران معتقد هستند که گوگل مپس و اسپاتیفای بهتر از اپل مپس و اپل موزیک هستند، بااین‌حال اپل توانسته به‌خوبی از تسلط خود بر بازار برای افزایش کاربران سرویس‌هایش بهره بگیرد. راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اپل می‌تواند صنعت موتورهای جست‌و‌جو را دچار زمین‌لرزه‌ای شدید کند که آثار منفی آن مستقیما گوگل را هدف قرار خواهد داد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات