تلاش مایکروسافت برای فروش بینگ به اپل ناکام ماند

جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
موتور جستجو مایکروسافت بینگ Microsoft Bing روی موبایل
بر اساس ادعای منابع آگاه، مایکروسافت قصد داشت در سال ۲۰۲۰ موتور جست‌و‌جوی بینگ را به اپل بفروشد.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌گوید مدیران مایکروسافت و اپل در سال ۲۰۲۰ بر سر فروش موتور جست‌و‌جوی بینگ مذاکره کردند، اما این مذاکرات کار به جایی نبرد. ظاهراً مدیران ارشد اپل ازجمله ادی کیو (که در مذاکرات نقش داشته است) هرگز به‌طور جدی به خرید بینگ فکر نکرده‌اند.

ادی کیو هفته‌ی گذشته در دادگاهی که با محوریت شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل برگزار شد، شرکت کرد. او به‌طور واضح گفت که در حال حاضر هیچ جایگزین بهتری برای گوگل وجود ندارد. مایکروسافت می‌گوید اپل با هدف ترساندن گوگل و دریافت پول بیشتر از این شرکت، مذاکره بر سر خرید بینگ را شروع کرد.

گزارش جدید بلومبرگ تأیید می‌کند که توافق‌نامه‌ی سودآور اپل و گوگل یکی از اصلی‌ترین عواملی بوده که به اپل برای تغییرندادن شرایط و نخریدن بینگ انگیزه داده است. اپل همچنین در دوران مذاکرات نگران بوده است که بینگ نتواند با کیفیت و قابلیت‌های گوگل رقابت کند.

ادعای بلومبرگ با گفته‌های ادی کیو هم‌خوانی دارد؛ این مدیر ارشد اپل در دادگاه گوگل گفت در زمان انعقاد قرارداد سال ۲۰۱۶، هیچ جایگزین بهتری نسبت‌به گوگل وجود نداشت (قرارداد اپل و گوگل برای تبدیل‌شدن گوگل به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون، یک‌بار در سال ۲۰۱۶ و سپس در سال ۲۰۲۱ تمدید شد).

گزارش‌های ضدونقیض می‌گویند گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض آیفون و آیپد سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار به اپل پول می‌دهد.

هفته‌ی گذشته مدیرعامل موتور جست‌و‌جوی داک‌داک‌گو گفت که تغییر موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض آیفون «به انجام مراحل بسیار زیادی» نیاز دارد، اما حقیقت این است که تغییر موتور جست‌و‌جو به‌سادگی انجام می‌گیرد. مسئله این است که اکثر مردم تمایلی به تغییر تنظیمات پیش‌فرض ندارند.

بینگ چندین سال موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض سیری و اسپات‌لایت بود، اما در نهایت اپل تصمیم گرفت سراغ گوگل برود. بلومبرگ می‌گوید تیم کوک و ساتیا نادلا (مدیران عامل اپل و مایکروسافت) در سال ۲۰۱۶ جلساتی با یک‌دیگر برگزار کرده‌اند تا درباره‌ی قراردادی جدید با «تغییرات چشمگیر» حرف بزنند، اما آن جلسات به نتیجه‌ی خاصی ختم نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات