بینگ همچنان جایگاه پررنگی در بازار موتورهای جست‌وجو ندارد

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو مایکروسافت بینگ / Microsoft Bing در پس زمینه مشکی
بینگ با وجود تلاش‌های مایکروسافت همچنان سهم زیادی از بازار موتورهای جست‌و‌جو ندارد و با اختلاف از گوگل عقب است.
تبلیغات

در اوایل سال ۲۰۲۳، مایکروسافت همکاری تجاری با OpenAI را ازطریق قراردادی چند‌میلیارد‌دلاری گسترش داد. از آن زمان، بسیاری از سرویس‌های محبوب مایکروسافت ازجمله موتور جست‌و‌جوی بینگ به هوش مصنوعی مجهز شده‌اند.

زمان کوتاهی پس از اضافه‌شدن هوش مصنوعی به بینگ، تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این موتور جست‌و‌جو به ۱۰۰ میلیون نفر رسید و ظاهراً همه‌چیز آماده بود که مایکروسافت مشکلی جدی برای موتور جست‌و‌جوی گوگل ایجاد کند؛ اما آمار جدید نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری سنگین مایکروسافت، بینگ جدید همچنان کاربران زیادی ندارد.

آمار بازار موتور جستجو تا آگوست ۲۰۲۳

براساس ادعای مؤسسه‌ی تحقیقاتی Statcounter، سهم مایکروسافت بینگ از بازار جهانی موتورهای جست‌وجو در ماه اخیر ۲٫۹۹ درصد بوده است. در ماه اول سال جاری میلادی، بینگ ۳٫۰۳ درصد از سهم بازار را در‌اختیار داشت. با استناد به آمار، سهم بینگ در بخش بزرگی از سال ۲۰۲۳ تغییر خاصی نکرده است.

تعداد کاربران روزانه‌ی بینگ پس از اضافه‌شدن هوش مصنوعی از ۹۵٫۷ میلیون به ۱۰۱٫۷ میلیون نفر رسیده بود؛ اما استقبال کاربران برای مدت‌زمانی طولانی ادامه نداشت و یک ماه پس از ثبت رکورد ۱۰۱٫۷ میلیونی، تعداد کاربران بینگ به ۹۶٫۴ میلیون نفر کاهش یافت.

مدتی بعد افزایش کاربران به ۹۹٫۲ میلیون نفر را شاهد بودیم. توجه کنید که این آمار بر‌اساس داده‌های شرکت YipitData به‌دست‌ آمده است که کاربران موبایل و کاربران ساکن چین را محاسبه نمی‌کند.

کاهش محبوبیت بینگ به دلایل مختلفی نسبت داده می‌شود. چت‌بات هوش مصنوعی بینگ گاهی‌ اوقات پاسخ‌های اشتباه ارائه می‌داد و در برخی سناریوها، به کاربران توهین می‌کرد. مایکروسافت در ابتدا بینگ‌چت را به مرورگر اج محدود کرده بود و کاربران پرتعداد کروم امکان استفاده از آن را نداشتند.

با وجود انتقادها، مایکروسافت چت‌بات بینگ را پروژه‌ای موفق می‌داند. این شرکت می‌گوید آمار منتشرشده‌ی مؤسسه‌های تحقیقاتی دقیق نیست؛ چون افرادی را دربر نمی‌گیرد که مستقیماً ازطریق وب‌سایت بینگ‌چت از این سرویس استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات