تشدید رقابت از سوی بینگ؛ سرعت رشد درآمد گوگل به‌شدت افت کرد

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل / Google در میان جمعیت
درآمد موتور جست‌و‌جوی گوگل ۱٫۸۷ درصد رشد کرده؛ سرویسی که سال قبل نزدیک‌به ۲۵ درصد رشد تجربه کرده بود.
تبلیغات

پس از سال‌ها رشد سریع، درآمد واحد جست‌و‌جوی گوگل در فصل اول ۲۰۲۳ به‌میزان اندکی افزایش پیدا کرد. این نشان می‌دهد که رقابت با واحد تجاری پول‌ساز گوگل به‌لطف هوش مصنوعی به بالاترین حد ممکن رسیده است.

گوگل در گزارش مالی جدیدش می‌گوید درآمد واحد Search & Other در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۳ به‌میزان ۱٫۸۷ درصد رشد کرد و به ۴۰٫۴ میلیارد دلار رسید. در فصل اول ۲۰۲۲ و فصل اول ۲۰۲۱ درآمد این واحد تجاری به‌ترتیب ۲۴٫۲۸ درصد و ۳۰٫۱۱ درصد افزایش یافته بود.

بر اساس آنچه CNBC می‌نویسد، گوگل در فصل اول ۲۰۲۳ مجموعا ۶۹٫۷۹ میلیارد دلار درآمد به جیب زد که فراتر از انتظار تحلیلگران بود. در واکنش به گزارش مالی، ارزش سهام گوگل چهار درصد رشد کرد.

بر اساس گزارش ورج، موتور جست‌و‌جوی گوگل با رقابتی شدید دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. مایکروسافت موتور جست‌و‌جوی بینگ را به هوش مصنوعی مجهز کرده و تعداد کاربران آن را به‌شدت افزایش داده است. ازطرفی، بسیاری از کاربران برای جست‌و‌جوی مطالب موردنیاز در حال استفاده از سرویس‌هایی مثل ChatGPT هستند.

گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند محبوبیت انفجاری ChatGPT مدیران گوگل را بسیار نگران کرده است. گوگل در واکنش به ChatGPT، چت‌باتی اختصاصی به نام بارد معرفی کرد؛ اما بیش از یک ماه بعد، بارد همچنان سرویسی آزمایشی با دسترسی محدود است.

ظاهرا گوگل در پاسخ به وضعیت فعلی با تمام توان در تلاش است سرویس‌های هوش مصنوعی خود را تقویت کند. این شرکت در پی اضافه کردن هوش مصنوعی به نرم‌افزارهای خانواده‌ی ورکسپیس نظیر جی‌میل و داکس است. هفته‌ی گذشته گوگل واحدهای Brain و DeepMind را ترکیب کرد تا به‌طور ویژه‌تری روی هوش مصنوعی تمرکز کند.

با وجود افت سرعت رشد، به‌نظر می‌رسد مدیران گوگل همچنان از عملکرد واحد جست‌و‌جو رضایت دارند. سوندار پیچای، مدیرعامل، می‌گوید موتور جست‌و‌جوی گوگل «عملکرد خوبی» دارد. مدیر ارشد مالی گوگل، «سرسختی» واحد جست‌و‌جو را ستایش کرد.

گوگل در گزارش مالی جدیدش اعلام کرد که برای اولین بار، کسب‌و‌کار ابری این شرکت به سوددهی رسیده است. گوگل همچنین تلاش می‌کند تعداد بیشتری دستگاه در دسترس مشتریان قرار دهد. به احتمال زیاد در مراسم I/O که ۱۸ اردیبهشت برگزار می‌شود شاهد رونمایی چند محصول جدید خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات