جذاب یا ترسناک؟ هوش مصنوعی گوگل بدون هیچ کمکی، زبان‌های جدید را یاد می‌گیرد

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی گوگل
ظاهراً هوش مصنوعی گوگل عملکرد بسیار خیره‌کننده‌ای در یادگیری و تسلط بر زبان‌های جدید دارد و این‌کار را بدون نیاز به دخالت انسان انجام می‌دهد.
تبلیغات

هوش مصنوعی گوگل به قابلیتی باورنکردنی دست یافته است و اکنون می‌تواند زبان‌های خارجی جدید را بدون نیاز به کمک انسان یاد بگیرد. نکته‌ی جالب و شگفت‌انگیز این است که غول فناوری اهل مانتین‌ویو هنوز متوجه نشده است که هوش مصنوعی چگونه زبان‌های جدید را خودکار و بدون کمک یاد می‌گیرد.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در مصاحبه اخیر خود با CBS، توضیحاتی درمورد رویکرد محتاطانه‌ی شرکتش درمورد هوش مصنوعی ارائه داد. گوگل طی چندسال گذشته، به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، پروژه‌های هوش مصنوعی خود را به تعویق انداخته است. این احتیاط به رقبایی مثل OpenAI و مایکروسافت اجازه داد تا در برخی حوزه‌های هوش مصنوعی از گوگل پیشی بگیرند.

سوندار پیچای بر اهمیت مسئولیت‌پذیری در توسعه‌ی هوش مصنوعی تأکید دارد. او می‌گوید: «همه‌ی ما باید در تمام مراحل ساخت هوش مصنوعی، مسئولیت‌پذیر باشیم.» استراتژی گوگل برای راه‌اندازی چت‌بات Bard، نمونه‌ای از اتخاذ این رویکرد محتاطانه محسوب می‌شود زیرا این هوش مصنوعی فعلاً به‌طور محدود دردسترس کاربران ایالات‌متحده و بریتانیا قرار گرفته است.

مدیرعامل گوگل می‌گوید این شرکت تمایل دارد قبل‌از ساخت و استقرار مدل‌های کارآمدتر هوش مصنوعی، لایه‌های امنیتی قدرتمندتری ایجاد کند. غول جستجوی اینترنت ابتدا از مدل LaMDA در ساخت Bard بهره گرفت و با گذشت زمان ویژگی‌های مدل زبانی قدرتمندتر Pathways Language Model (PaLM) را به آن اضافه کرد. PaLM از ۵۴۰ میلیارد پارامتر استفاده می‌کند درحالی‌که LaMDA از ۱۳۷ میلیارد پارامتر بهره می‌برد.

هوش مصنوعی گوگل با یادگیری زبان‌های جدید بدون نیاز به هیچ کمکی، دنیای فناوری را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش گیزچاینا، هوش مصنوعی مولد گاهی اوقات می‌تواند رفتارهای غیرمنتظره‌ای نشان دهد و به‌همین دلیل سوندار پیچای تأکید زیادی روی احتیاط و نظارت دقیق بر واکنش‌های فناوری مذکور دارد. تحقیقات گوگل نشان می‌دهد مدل‌های زبانی بزرگ گاهاً می‌توانند مهارت‌های جدیدی را کاملاً مستقل و بدون نیاز به برنامه‌نویسی یا دخالت انسانی، بیاموزند. این شرکت پدیده‌ی مورداشاره را به‌عنوان Emergent Properties (خواص نوظهور) توصیف می‌کند.

هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی آزمایشی گوگل اکنون به‌طور خودکار قابلیت‌های جدیدی را یاد گرفته است. این ابزار درواقع موفق شد بدون آموزش قبلی، زبان بنگلادشی را با موفقیت بیاموزد. جیمز مانیکا، معاون ارشد فناوری گوگل می‌گوید هوش مصنوعی این شرکت فقط با استفاده از چند جستجوی ساده در زبان بنگالی، آن را به‌طور کامل یاد گرفت و اکنون می‌تواند متن‌های نوشته شده به این زبان را ترجمه کند.

یادگیری زبان کاملاً جدید بدون نیاز به آموزش و یا برنامه‌نویسی انسانی یکی از باورنکردنی‌ترین ویژگی‌هایی هوش مصنوعی گوگل است و مهم‌تر اینکه حتی مهندسان این شرکت نمی‌دانند چنین اتفاقی چگونه رخ داده است.

سوندار پیچای می‌گوید ناهنجاری‌های هوش مصنوعی درحال حاضر مثل جعبه‌سیاه هستند. این یعنی ما نمی‌دانیم روش دقیق کارکرد فناوری مذکور چگونه است. پیچای اظهارداشت: «شما نمی‌توانید به‌طور دقیق از روش عملکرد هوش مصنوعی مطلع شوید و دلیل وجود برخی قابلیت‌ها یا پاسخ‌های آن را بدانید. البته ایده‌هایی در این زمینه داریم و توانایی ما برای درک موضوع به‌مرور زمان بهبود خواهد یافت.»

درنهایت هوش مصنوعی گوگل توانایی بسیار چشم‌گیری در یادگیری زبان خارجی جدید بدون نیاز به دخالت انسان نشان داده است و احتمالاً از هم‌اکنون شاهد افزایش نگاه‌ها به ادامه‌ی مسیر توسعه‌ی هوش مصنوعی غول جستجوی اینترنت خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات