بهترین اینترنت برای گیمینگ در ایران

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
گیمینگ با تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس
اتصال اینترنت باکیفیت و پرسرعت یکی از ضرورت‌های اجرای بازی ویدئویی آنلاین است؛ اما چه ویژگی‌هایی را باید در انتخاب بهترین اینترنت برای گیم درنظر داشت؟
تبلیغات

انجام بازی‌های ویدئویی یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرگرمی حال حاضر دنیا است که شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما اگر به‌صورت حرفه‌ای در آن فعالیت کنید، درآمد بسیاری خوبی نیز عایدتان خواهد شد.

شاید جالب باشد بدانید که همین حالا نیز آگهی‌های استخدام گیمر دست‌به‌دست می‌شوند، چیزی که ۱۰ سال پیش قرار بود برای کسی آب‌ونان نشود، اکنون به‌عنوان یک حرفه، هرچند کوتاه، پذیرفته شده است.

برای گیمر شدن به‌ غیر از لپ‌تاپ گیمینگ یا سیستم فوق‌العاده نیاز به اینترنت مناسب بازی نیز خواهید داشت. جدای از کسب درآمد، برای بهره‌مندی از تمام امکانات بازی‌های ویدئویی امروزی در هر پلتفرمی از پلی‌استیشن و ایکس باکس گرفته تا کامپیوتر، نیاز به اتصال اینترنت متناسبی خواهید داشت که می‌تواند با توجه به نیاز هر فرد در جزئیات متفاوت باشد.

با‌ این تفاسیر، پرسشی که در ذهن نقش می‌بندد این است که بهترین اینترنت برای گیم چیست؟ برای خرید اینترنت مناسب بازی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

مشخصات بهترین اینترنت برای گیم

فرقی ندارد که چه بازی ویدئویی انجام می‌دهید؛ به‌هرحال اینترنت برای انجام بازی در کنار سخت‌افزار و کارت گرافیک قدرتمند، یکی از ملزومات به‌حساب می‌آید و اینترنتی که مناسب بازی ویدئویی نباشد، کاربر را با تأخیر در اجرا (Lag) یا حتی قطع‌شدن از سرور مواجه می‌کند.

۱- سرعت اینترنت

نشانگر سرعت

وقتی صحبت از بهترین اینترنت برای بازی می‌شود، قطعاً تأثیر سرعت بالای اینترنت را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌خصوص در شبکه‌های خانگی که در آنِ‌ واحد چندین کاربر ممکن است درحال بازی، پخش ویدئو یا ویدئو کنفرانس کاری یا گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی باشند.

اما چه سرعتی برای انجام بازی آنلاین مناسب است؟ پاسخ دقیق به این پرسش به نوع بازی و تنظیمات اجرای آن، میزان سنگینی پهنای باند و میزان سرعت دانلود و آپلود موردنیاز بستگی دارد. به‌طورکلی سرعت بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه در اغلب موارد می‌تواند برای انتخاب بهترین اینترنت مناسب بازی معیار خوبی باشد. هرچند این پیش‌شرط وجود دارد که کاربران دیگر شبکه درحال پخش ویدئو نباشند. در آن صورت باید میزان حداکثری را درنظر گرفت تا تجربه روانی از اجرای بازی برای خود رقم بزنید.

درحالت ایدئال استفاده از اینترنتی با سرعت حداقل یک گیگابیت‌برثانیه بهترین انتخاب برای گیمینگ خواهد بود که حتی اگر سرعت پایدار آن نزدیک این مقدار نباشد، همچنان نیاز کاربر را مرتفع خواهد کرد. اما، خرید طرحی با چنین سرعتی هزینه‌‌ای هنگفت روی دست کاربر خواهد گذاشت.

گذشته‌ از این، فراموش نکنید که همیشه حداکثر سرعت تبلیغات‌شده توسط ارائه‌دهنده اینترنت با سرعت پایدار قابل دریافت متفاوت است. بدین ترتیب، شاید سرعت اینترنت شما به‌حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه برسد؛ اما به‌ این معنی نیست که به‌صورت مداوم در آن سرعت می‌ماند.

علاوه‌بر سرعت دانلود که کمک می‌کند داده‌ها سریع‌تر دریافت شوند، سرعت آپلود بالا این امکان را می‌دهد که بتوانید داده‌ها را سریع‌تر به سرور ارسال کنید. اگر بیشتر کاربری شما، استفاده از اینترنت برای تماشای ویدئو و وب‌گردی است، قاعدتاً سرعت بالای دانلود کفایت می‌کند؛ اما در اجرای بازی‌های آنلاین به‌خصوص بازی‌های چندنفره ازجمله فورتنایت، سرعت بالای آپلود نیز اهمیت خواهد داشت.

با‌ این تفاسیر، بهتر است طرح اینترنتی را برای بازی انتخاب کنید که سرعت دانلود و آپلود تقریباً متقارن یا حداقل نزدیک به‌هم ارائه دهد.

۲- پهنای باند

اعداد صفرویک در تونل

پهنای باند حداکثر ظرفیت داده قابل مدیریت توسط اتصال اینترنت شما در هر لحظه است و مانند سرعت بر مبنای مگابیت‌برثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

درواقع، سرعت به نرخ حداکثری نقل‌وانتقال داده اشاره دارد در حالی که پهنای باند میزان داده‌ی قابل انتقال در هر لحظه است. برای مثال، خیابانی را درنظر بگیرید که امکان عبور دو خودرو به‌صورت همزمان را داشته باشد. اگر عرض خیابان بیشتر شود، همزمان می‌توان چهار خودرو از آن عبور داد. پهنای باند نیز مانند مثال خیابان مشخص‌کننده حجم داده‌های انتقالی در هر لحظه است.

با‌این‌حال، در زمان بازی آنلاین، حجم وسیعی از داده روی اتصال اینترنت شما عبور می‌کند، پس لازم است که پهنای باند اینترنت توانایی مدیریت آن را داشته باشد تا اگر دیگر افراد متصل به اینترنت خانگی شما درحال تماشای ویدئو بودند مشکلی برای اجرای بازی آنلاین ایجاد نشود.

۳- تأخیر، جیتر و پینگ

پینگ چیست

امکان ندارد که اهل بازی آنلاین باشید و تاکنون اسم تأخیر و پینگ به گوشتان نخورده باشد؛ البته اشاره به جیتر (Jitter) شاید خیلی مرسوم نباشد و در اکثر اوقات به آن پرداخته نشود. اما، به‌هرحال این سه عامل از عوامل مؤثر در تجربه بی‌نقص بازی آنلاین به‌حساب می‌آیند.

تأخیر: تأخیر یا Latency، میزان تأخیر برای ارسال هر اطلاعاتی در شبکه از یک نقطه به نقطه دیگر را می‌گویند که با میلی‌ثانیه سنجیده می‌شود.

به‌طور خلاصه تأخیر سرعت واکنش اتصال اینترنت است. در مقایسه با پینگ می‌توان گفت که پینگ سیگنالی است که از یک دستگاه به سرور ارسال می‌شود و تأخیر مدت زمانی است که پینگ برای بازگشت به دستگاه صرف می‌کند.

پینگ: پینگ یا Ping نیز به‌طور خلاصه نرخ میانگینی است که تأخیر در نقل‌وانتقال داده (Latency) را نشان می‌دهد و مجدداً با میلی‌ثانیه محاسبه خواهد شد. درواقع، پینگ ابزار یا واحدی برای سنجش میزان تأخیر در مسیرهای شبکه از یک دستگاه به دستگاه دیگر است.

پینگ یکی از اصطلاحات مهم در دنیای آنلاین و البته گیمینگ است. این معیار به شما می‌گوید که ارسال سیگنال و پاسخ دستگاه به آن چه‌مدت طول می‌کشد. برای مثال، فاصله زمانی بین فرمانی که شما به شخصیت درون بازی برای حرکت می‌دهید و زمان دقیق اجرای فرمان توسط شخصیت بازی و حرکت را تأخیر می‌گویند.

در مثال دیگر، یک توپ را درنظر بگیرید که به‌سمت دیوار پرتاب می‌شود و به دیوار برخورد می‌کند و مجدداً به مبدأ برمی‌گردد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا توپ از مبدأ برود و به دیوار بخورد و برگردد را می‌توان معادل پینگ در یک شبکه درنظر گرفت، منتهی به‌جای توپ این‌بار بسته داده سفر می‌کند.

میزان پینگ یا تأخیر براساس میلی ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود و هرچه کمتر باشند، بهتر است.

در انتخاب بهترین اینترنت برای گیم میزان تأخیر بهتر است زیر ۵۰ میلی‌ثانیه باشد. اما، دسترسی به چنین پینگی با توجه به شرایط کنونی اینترنت کمی دشوار است.

نرخ پینگ

کیفیت

زیر ۲۰ میلی‌ثانیه

میزان تأخیر عالی

بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه

میزان تأخیر خوب

بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه

تأخیر قابل قبول

بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه

میزان تأخیر کمی محسوس

بیشتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه

لگ‌ محسوس در اجرا

برای اندازه‌گیری میزان دقیق تأخیر می‌توانید از ابزار تست سرعت کمک بگیرید که به‌صورت آنلاین یا برنامه‌های قابل نصب روی سیستم دردسترس قرار دارند.

همچنین راهکارهای ساده برای کاهش پینگ در بازی‌ها نیز وجود دارد که ازجمله می‌توان به کاهش گرافیک خروجی بازی، بهبود کیفیت اتصال اینترنت و حتی استفاده از اتصال پایدار ازطریق کابل با کیفیت به‌جای وایرلس مگر در حالتی که شبکه وایرلس قوی‌تری داشته باشید.

جیتر: جیتر یا Jitter اشاره به تأخیر در ارسال یا دریافت بسته‌های داده در یک شبکه دارد که با معیار میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. به‌ بیانی دقیق‌تر می‌توان گفت جیتر نرخی است که نشان می‌دهد نرخ پینگ در مدت زمان مشخصی تغییر می‌کند. جیتر را می‌توان اساساً نوسان یا تغییر مداوم تأخیر در طول زمان تعریف کرد.

به‌ زبان ساده‌تر اگر هر بسته داده زمان مشخصی را برای سفر در طول شبکه از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر طی کند، اتصال اینترنت شما دچار جیتر نخواهد بود؛ اما، اگر زمان تحویل داده‌ها متناسب نباشند، اتصال اینترنت دارای جیتر است.

جیتر شاید در حالت عادی وب‌گردی قابل تشخیص نباشد؛ اما بیشترین تأثیر را روی نقل‌وانتقال داده‌های صوتی خواهد داشت که صدا مدام به‌طور نوسانی قطع و وصل خواهد شد.

بنابراین، برای انتخاب بهترین اینترنت برای گیم باید ارائه‌دهنده اینترنتی را انتخاب کنید که کمترین تأخیر، پینگ و جیتر را در محدوده شما داشته باشد.

۴- نوع اینترنت

فیبرنوری

انواع سرویس‌های اینترنت در سطح دنیا وجود دارند که از اینترنت ADSL فیبر نوری و ماهواره‌ای را شامل می‌شوند. هرکدام سازوکار خود را برای اتصال کاربر به اینترنت دارند؛ بنابراین، مزایا و معایبی را نیز به‌همراه خواهند داشت.

رک‌وراست بخواهیم بگوییم اینترنت فیبرنوری از تمام انواع اینترنت سریع‌تر است؛ اما به‌سختی پیدا می‌شود و فراهم‌کردن شرایط دسترسی به آن دشوار است و نیاز به زیرساخت دارد.

اینترنت ADSL: اینترنت ADSL ارزان‌ترین نوع اینترنت خانگی است که در حال حاضر بیشترین پوشش را نسبت‌ به سایر سرویس‌های اینترنت خانگی در کشور دارد.

این نوع اینترنت سرعت و پینگ خیلی خوبی ارائه نمی‌دهد. سرویس‌های ADSL ازطریق خط تلفن ثابت دردسترس قرار می‌گیرند. راه‌اندازی مودم ADSL پیچیدگی خاصی ندارد و می‌توانید با تهیه طرح مدنظر با بودجه‌ای کم، فرایند راه‌اندازی را خودتان انجام دهید.

ازجمله شرکت‌هایی که اینترنت ADSL ارائه می‌دهند می‌توان به مخابرات، شاتل، های‌وب، آسیاتک اشاره کرد که هرکدام ویژگی‌ها و کاستی‌های خود را دارند.

دقت کنید که در انتخاب بهترین اینترنت ADSL برای گیمینگ حتماً به فاصله از مراکز ISP توجه داشته باشید زیرا، اتصال از طریق خط تلفن با سیم مسی برقرار می‌شود و طول بیشتر آن موجب افت کیفیت اینترنت خواهد بود.

به‌طور کلی، سرعت اینترنت ADSL بسته به طرحی که خریداری کنید بین ۵۱۲ کیلوبیت‌برثانیه تا ۱۶ مگابیت‌برثانیه خواهد بود. این سرعت به کیفیت خط شما و بودجه‌ای که درنظر دارید بستگی خواهد داشت.

علاوه‌براین، ممکن است در شهر محل زندگی شما شرکت‌های دیگری نیز خدمات سرویس اینرتنت ADSL ارائه دهند که به اسمشان در این مقاله اشاره نشده باشد، پس تحقیقات دقیق‌تری داشته باشید تا بهترین طرح اینترنت را تهیه کنید.

اینترنت VDSL: اینترنتی که به‌نوعی نسخه‌ای ارتقایافته از ADSL به‌حساب می‌آید با این تفاوت که اتصال VDSL پایداری بیشتری دارد و قطع و وصلی آن (البته در اینترنت بدون اختلال) کمتر خواهد بود.

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت VDSL ازجمله مخابرات، شاتل و آسیاتک طرح‌هایی با سرعتی بین ۸ تا ۵۰ مگابیت‌برثانیه فراهم می‌کنند که می‌تواند برای بازی آنلاین مناسب باشد. اما، این شرکت‌ها همه‌ی شهرها و مناطق را پوشش نمی‌دهند، پس حتماً در این باره تحقیق کنید.

پینگ اینترنت VDSL تقریباً در اکثر مناطق متوسط است؛ اما پایداری اتصال آن باعث می‌شود گزینه‌ی خوبی قلمداد شود. البته، بزرگ‌ترین مشکل این نوع سرویس همان‌طور که گفته شد، پوشش کم آن در کشور است.

اینترنت TD-LTE: حتماً تاکنون از اینترنت 4G روی گوشی خود استفاده کرده‌اید. اینترنت TD-LTE مانند اینترنت 4G است؛ اما با این تفاوت که نیاز به مودم خاصی دارد که نسبت‌ به سایر مودم‌ها گران‌تر هستند؛ اما، در مقایسه با طرح‌های اینترنت همراه 4G بسته‌های ارزان‌تری ارائه می‌کنند.

سرعت و پینگ این نوع از اینترنت رابطه مستقیم با آنتن‌دهی شبکه 4G در منطقه مورد استفاده دارد و با اینکه اتصال آن بدون سیم است و ازطریق سیم‌کارت انجام می‌شود، سرعت بهتر و پینگ کمتری نسبت به اینترنت ADSL دراختیارتان می‌گذارد.

البته، پیش‌فرض این موضوع وجود اینترنت بدون اختلال است؛ بنابراین، وجود اختلال گسترده در انواع شبکه‌ها کمی کار مقایسه را دشوار می‌کند.

اینترنت رادیویی: به اینترنت رادیویی، وایرلس و بی‌سیم نیز می‌گویند که می‌تواند به سرعت ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه (به صورت اشتراکی) و ۵۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت‌برثانیه (به صورت اختصاصی) دست پیدا کند. راه‌اندازی چنین سرویسی نیاز به بودجه زیادی دارد و باید تجهیزاتی نظیر آنتن وایرلس، کابل و اکسس پوینت از دکل‌های سطح شهر در محل دریافت سرویس نصب شوند.

آنتن دیش اینترنت وایرلس

این نوع اینترنت برای افرادی توصیه می‌شود که محدودیتی در بودجه ندارند یا می‌خواهند به‌صورت اشتراکی تمام ساختمان را مجهز به شبکه وایرلس پرسرعت کنند. تعرفه راه‌اندازی این نوع اینترنت با تجهیزات حدوداً از ۷ میلیون تومان (در زمان نگارش مقاله) شروع می‌شود.

با‌این‌تفاسیر، مناسب استفاده فردی نخواهد بود و در بهترین حالت باید به‌صورت اشتراکی آن را تهیه کرد که در این حالت کیفیت آن می‌تواند تغییر کند.

فیبر نوری: بهترین و سریع‌ترین و البته پایدارترین نوع اینترنت در سطح دنیا فیبرنوری است که داده‌ها با استفاده از نور درون کابل‌های آن منتقل می‌شوند. این نوع اینترنت پینگ بسیار فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما مشکل آن عدم دسترسی در اکثر مناطق است.

هنوز زیرساخت استفاده از فیبر نوری در کشور به‌طور گسترده درسترس نیست و همان مقدار کمی‌ هم که فراهم‌شده است توسط مخابرات مدیریت می‌شود؛ بنابراین، از شرکت دیگری نمی‌توان انتظار ارائه‌ی سرویس فیبر نوری داشت.

درنهایت، اگر بخواهیم طبقه‌بندی کلی برای مقایسه و انتخاب بهترین نوع اینترنت برای گیم را ارائه کنیم، فیبر نوری در صدر قرار می‌گیرد و سپس VDSL به‌دلیل سرعت معقول و پایداری و هزینه متناسب، بعد از آن TD-LTE و در آخر اتصال ADSL با کیفیت با سرعت بالاتر از ۸ مگابیت‌برثانیه که بتواند در اجرای بازی‌های آنلاین همراه شما باشد.

۵- مقدار حجم داده

اعداد صفرویک

تمام فعالیت‌های آنلاین نیاز به انتقال داده دارد و اغلب طرح‌های اینترنت شرکت‌های ارائه‌دهنده محدودیت حجمی دارند به این معنا که کاربر با توجه به مدت زمانی که سرویس اینترنت را خریداری می‌کند اجازه مصرف حجم خاصی خواهد داشت. برای مثال، در یک طرح ماهانه شاید فقط بتوانید ۵۰ گیگابایت داده دانلود و آپلود کنید.

پس، برای خریداری بهترین اینترنت گیم باید با توجه به نیاز خود محدوده حجمی مناسبی را انتخاب کنید. مثلاً، اگر فقط بازی آنلاین انجام می‌دهید و اهل استریم‌کردن بازی نیستید به حجم کمتری نیاز خواهید داشت. اما، اگر علاوه‌بر بازی، علاقه‌مند استریم آنلاین باشید باید طرح‌های حجمی یا غیرحجمی و نامحدود را با درنظر داشتن این موضوع ارزیابی کنید.

در این جدول می‌توانید خلاصه‌ای از مصرف میزان حجم بازی‌های آنلاین در هر ساعت را مشاهده کنید.

بازی

حجم داده مصرفی در هر ساعت

فورتنایت

۱۰۰ مگابایت

ماینکرفت

۴۰ مگابایت

Overwatch

۱۳۵ مگابایت

Microsoft Flight Simulator

۷۰۰ مگابایت

پابجی (PUBG)

۴۰ مگابایت

Dota 2

۱۲۰ مگابایت

کانتر استرایک Global Offensive

۲۵۰ مگابایت

Call of Duty: World War II

۴۰ مگابایت

Call of Duty: Black Ops 4

۸۰ مگابایت

Call of Duty: Warzone

۱۶۰ مگابایت

Battlefield V

۱۰۰ مگابایت

World of Warcraft

۴۰ مگابایت

Grand Theft Auto V Online

۶۰ مگابایت

Final Fantasy XIV

۲۰ مگابایت

در ادامه جدولی برای محاسبه تقریبی حجم مصرفی در استریم با رزولوشن‌های متفاوت تهیه شده است. این اعداد براساس داده‌های یوتیوب استخراج شده‌اند.

رزولوشن

حجم مصرفی در هر ساعت

۲۴۰p

۲۲۵ مگابایت

۳۶۰p

۳۱۵ مگابایت

۴۸۰p

۵۶۲٫۵ مگابایت

۷۲۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

۱٫۲۴ گیگابایت

۷۲۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

۱٫۸۶ گیگابایت

۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

۲٫۰۳ گیگابایت

۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

۳٫۰۴ گیگابایت

۱۴۴۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

۴٫۲۸ گیگابایت

۱۴۴۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

۶٫۰۸ گیگابایت

۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

۱۰٫۵۸ گیگابایت

۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

۱۵٫۹۸ گیگابایت

۶- سرویس گیمینگ ISP

با توجه به فراگیرشدن بازی‌های آنلاین، امروزه بسیاری از ارائه‌دهندگان اینترنت سرویس‌های مخصوص بازی طراحی کرده‌اند که به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه دردسترس کاربران قرار می‌گیرند.

برای مثال، مشترکین سرویس اینترنت شاتل می‌توانند با ورود به پنل کاربری شاتل، در بخش خدمات شاتل در نوار منوی بالای صفحه، موس را روی اینترنت پرسرعت نگه دارند تا زیرمنوی آن باز شود و در آنجا روی درخواست‌ها بروند و سپس «فعال‌سازی تنظیمات بازی آنلاین» را انتخاب کنند. در صورتی که اشتراک اینترنت شما ظرفیت پشتیبانی از این سرویس را داشته باشد، برایتان فعال خواهد شد.

شرکت آسیاتک نیز چنین خدماتی را تحت عنوان «خدمات سرویس گیم» ارائه می‌کند که می‌توانید با ورود به‌ حساب کاربری در بخش خرید/تمدید و سپس خدمات فنی، آن را خریداری و فعال کنید تا به‌ادعای شرکت به جمع افرادی اضافه شوید که پینگ زیر ۱۰۰ روی سرویس خود دریافت می‌کنند.

جمع‌بندی

در انتخاب بهترین اینترنت برای گیم باید نکات زیادی را درنظر بگیرید که شامل کیفیت اتصال و سرعت اینترنت می‌شود. همچنین، پشتیبانی سرویس نیز می‌تواند از نکات کلیدی به‌شمار رود.

از سویی دیگر، نوع بازی و تعداد کاربران متصل به شبکه و نوع کاربری آن‌ها نیز می‌تواند در سطوح مختلفی از حساسیت، مورد ارزیابی قرار داده شود تا نتیجه‌ی بهتری به‌دست آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات