مدل هوش مصنوعی «پرومتئوس»، قلب تپنده نسخه جدید بینگ

شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک زن با گوشی موبایل در جلوی لوگو مایکروسافت بینگ / Microsoft Bing
موتور جست‌و‌جوی مایکروسافت بینگ از طریق مدل هوش مصنوعی پرومتئوس عملکردی مثل ChatGPT از خود نشان می‌دهد.
تبلیغات

مایکروسافت برای اولین بار، جزئیاتی درباره‌ی پرومتئوس (Prometheus)، مدل هوش مصنوعی اختصاصی که قابلیت چت‌بات را به موتور جست‌و‌جوی بینگ اضافه کرد، ارائه داده است. مایکروسافت به هنگام رونمایی بینگ جدید گفت این موتور جست‌و‌جو به‌لطف مدل پرومتئوس قدرت بیشتری نسبت‌به ChatGPT دارد.

زمان کوتاهی پس از آغاز دسترسی محدود به بینگ جدید، مشخص شد مدل هوش مصنوعی این موتور جست‌و‌جو گاهی اوقات مرتکب اشتباهات مهلک می‌شود. مایکروسافت در واکنش به این موضوع، تعداد چت‌ها را محدود کرد. البته بعداً این محدودیت کمی کاهش یافت.

جوردی ریباس، قائم‌مقام تیم جست‌و‌جو و هوش مصنوعی مایکروسافت، اطلاعات بیشتری درباره‌ی مدل پرومتئوس منتشر کرده است. بیانیه‌ی جدید مایکروسافت در حالی منتشر می‌شود که کاربران متوجه شده‌اند این شرکت در اواخر سال ۲۰۲۱ چت‌بات سیدنی (کدنام بینگ جدید) را در هند آزموده بود. کاربران هندی در سال ۲۰۲۲ گزارش داده بودند که سیدنی گاهی اوقات پاسخ‌های گستاخانه به سؤالات می‌دهد.

بر اساس گفته‌ی ریباس، OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) مدل هوش مصنوعی جدیدش را در تابستان ۲۰۲۲ با مایکروسافت به اشتراک گذاشت. برد اسمیت، رئيس مایکروسافت، پیش‌تر گفته بود اوایل تابستان گذشته شخصاً مدل هوش مصنوعی جدید OpenAI را دیده است.

OpenAI دسترسی عمومی به ChatGPT را در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز کرد. در ماه پایانی ۲۰۲۲، گفته شد مایکروسافت به دنبال سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAI است،‌ خبری که مدتی بعد به‌طور رسمی تأیید شد. مایکروسافت نسخه‌ی جدید بینگ را یک روز پس از رونمایی عجیب‌و‌غریب چت‌بات گوگل بارد، به‌نمایش گذاشت.

جوردی ریباس می‌گوید: «دیدن این مدل به ما الهام بخشید تا بررسی کنیم که چگونه می‌توان توانایی‌های مدل GPT را وارد موتور جست‌و‌جوی بینگ کرد تا بتوانیم نتایج جست‌و‌جوی دقیق‌تر و کامل‌تری برای تمامی سؤالات ازجمله سؤالات بلند، پیچیده و طبیعی ارائه دهیم.»

آن‌طور که ریباس می‌گوید، مدل‌های زبانی بزرگ نظیر GPT-3.5 (همان مدلی که در ChatGPT استفاده شده است) بر اساس داده‌هایی تعلیم داده می‌شوند که جمع‌آوری‌ آن‌ها به زمان مشخصی در گذشته برمی‌گردد. مایکروسافت برای ارائه‌ی تجربه‌ی «غنی‌تر و دقیق‌تر» تصمیم گرفت GPT-3.5 را از طریق مدل پرومتئوس با داده‌های بینگ ترکیب کند.

جزئیات مدل پرومتئوس Prometheus موتور جستجو بینگ

پرومتئوس فهرست، رتبه‌بندی و نتایج بینگ را با مدل زبانی GPT ترکیب می‌کند تا قابلیت چت‌بات ارائه شود: «پرومتئوس از قدرت بینگ و GPT استفاده می‌کند تا مجموعه‌ای از پرسش‌و‌پاسخ‌های داخلی را به‌طور مکرر از طریق مؤلفه‌ای به نام Bing Orchestrator خلق کند. هدف پرومتئوس ارائه‌ی پاسخی دقیق و غنی برای پرسش کاربر در چارچوب متنِ نوشته‌شده است. تمامی این فرآیند در عرض چند میلی‌ثانیه انجام می‌شود.»

جوردی ریباس می‌گوید نتایج جست‌و‌جوی بینگ که مبتنی‌بر سؤالات و چت‌های کاربران است، اطلاعات تازه‌ای به پرومتئوس تزریق می‌کند تا دقتش بالاتر برود و راحت‌تر به سؤالات جدید پاسخ دهد. مایکروسافت این فرآیند را «زمینه‌سازی» می‌نامد. گوگل پیش‌تر به‌هنگام توسعه‌ی یک مدل زبانی بزرگ برای ربات‌های هوشمند، از این تکنیک استفاده کرده بود.

به گفته‌ی ریباس، فرایند «زمینه‌سازی» یک نوآوری قابل‌توجه است،‌ اما نباید فراموش کنیم که با فناوری‌ای جدید طرف هستیم: «ما باید فکر کنیم که چگونه می‌توانیم این فناوری را به شیوه‌ای مسئولانه پیاده‌سازی کنیم. بدین منظور باید دقت بالاتر رود و از محتوای توهین‌آمیز و مضر جلوگیری شود.»

قائم‌مقام تیم جست‌و‌جو و هوش مصنوعی مایکروسافت می‌گوید دسترسی عمومی مردم به بینگ با هدف جمع‌آوری بازخوردها انجام شد تا این شرکت بتواند مدل پرومتئوس را بیش از پیش بهبود دهد.

ریباس می‌گوید مایکروسافت با هدف بالا بردن دقت چت‌بات بینگ قصد دارد داده‌هایی را که در فرایند زمینه‌سازی به این موتور جست‌و‌جو ارسال می‌شوند به میزان چهار برابر افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات