آمریکا و تأکید بر امنیت ملی؛ فروش تجهیزات ارتباطی جدید هواوی ممنوع می‌شود؟

پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
منابعی آگاه می‌گویند کمیسیون فدرال ارتباطات به‌دنبال تصویب قانونی است که براساس آن، فروش تمامی تجهیزات ارتباطی جدید هواوی و ZTE در آمریکا ممنوع می‌شود.
تبلیغات

براساس گزارش رسانه‌ی اکسیوس به‌نقل از منابع آگاه، کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (موسوم به FCC) با بیان نگرانی درباره‌ی امنیت ملی، برنامه دارد فروش تمامی تجهیزات ارتباطی جدید هواوی و ZTE را در خاک ایالات متحده ممنوع کند. ظاهراً این کمیسیون افزون‌بر جلوگیری از فروش تجهیزات هواوی و ZTE، به‌دنبال اِعمال محدودیت بر فروش تجهیزات نظارت ویدئویی (نظیر دوربین‌های مداربسته) مربوط به سه شرکت چینی دیگر است.

این اولین‌باری است که کمیسیون فدرال ارتباطات به‌دلیل ترس از به‌خطر‌افتادن امنیت ملی آمریکا فروش تجهیزات الکترونیکی را ممنوع می‌کند. دولت آمریکا از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ سیاستی سخت‌گیرانه در‌قبال هواوی و ZTE در پیش گرفت و حال‌ که کمیسیون فدرال ارتباطات وارد معادله شده است، شرایط برای این دو شرکت بزرگ چینی سخت‌تر از قبل می‌شود.

پژوهشگران امنیتی و تحلیلگران و آژانس‌های اطلاعاتی سال‌ها است به دولت آمریکا هشدار می‌دهند که ممکن است چین ازطریق تجهیزات ارتباطی شرکت‌هایی نظیر هواوی مشغول جاسوسی از آمریکایی‌ها شود. تجهیزات چینی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و سیاست سخت‌گیرانه‌ی آمریکا ممکن است برای شماری از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی در این کشور بسیار پرهزینه باشد.

رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیسیون فدرال ارتباطات حدوداً یک هفته‌ قبل پیش‌نویس حکم جدیدی را به همکارانش در این کمیسیون نشان داد. این حکم که باید بعداً به رأی‌ گذاشته شود، فروش تجهیزات جدید شرکت‌هایی را ممنوع می‌کند که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شوند. حکم جدید به‌طور‌ویژه بر هواوی و ZTE متمرکز است. کمیسیون فدرال ارتباطات پیش‌تر گفته بود شرکت‌های آمریکایی اجازه ندارند با استفاده از کمک‌هزینه‌ی دولتی سراغ خرید تجهیزات این شرکت‌ها بروند؛ اما حکم جدید این ممنوعیت را شامل حال تمامی خریدها می‌کند.

اکسیوس می‌گوید بخش دیگری از طرح جدید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا که روی تجهیزات نظارت ویدیویی تمرکز دارد، شرکت‌های چینی Hytera Communications Corporation و Hikvision و Dahua Technology Company را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کارشناسان حقوقی می‌گویند حکم جدید FCC معطوف‌ به گذشته نیست؛ بنابراین، شرکت‌های چینی می‌توانند به فروش تجهیزاتی ادامه دهند که پیش‌تر به تصویب کمیسیون فدرال ارتباطات رسیده‌اند. بااین‌حال، تجهیزات جدیدی که برای فروش به مجوز FCC نیاز دارند، با ممنوعیت فروش مواجه خواهند شد.

فردی به‌نمایندگی از شرکت Hikvision به اکسیوس می‌گوید: «Hikvision هیچ تهدید امنیتی‌ای متوجه ایالات متحده نمی‌کند. همچنین، توجیه فنی یا حقوقی برای حضور Hikvision در فهرست شرکت‌های متإثر از حکم جدید کمیسیون فدرال ارتباطات وجود ندارد.» هواوی و ZTE به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر درباره‌ی این موضوع پاسخ نداده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات