گوشی‌های هوشمند از سال آینده مستقیماً به سرویس استارلینک متصل می‌شوند

جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اسپیس ایکس با ماهواره‌های جدیدی که آنتن غول‌پیکر دارند سرویس جدیدی ارائه می‌دهد که می‌توان با گوشی‌های هوشمند به آن متصل شد.
تبلیغات

اپراتور تی-موبایل در جریان برگزاری رویداد جدیدی که به میزبانی مایک سیورت (مدیرعامل شرکت) و ایلان ماسک برگزار شد، گفت به‌لطف همکاری با سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس قصد دارد پوشش‌دهی سراسری برای شبکه‌های موبایلی ارائه دهد و ناحیه‌‌های خارج از پوشش شبکه (دد زون) را به‌طور کامل از بین ببرد.

پروژه‌ی «پوشش بالا و فراتر از آن»، اتصال گوشی‌های هوشمند 5G به ماهواره‌های استارلینک را امکان‌پذیر می‌‌کند. در این حالت سرویسی با سرعت مجموعا دو تا چهار مگابیت‌برثانیه در یک منطقه‌ی به‌خصوص ارائه می‌شود و مردم می‌توانند با گوشی هوشمند خود به آن سرویس متصل شوند. در نظر داشته باشید سرعت یادشده، سرعت مجموع است و هرچه افراد بیشتری متصل شوند سرعت برای هر کاربر کاهش پیدا می‌کند.

ایلان ماسک در توییتی نوشت: «توجه کنید که سرعت اتصال به ازای هر ناحیه‌ی سلولی بین دو تا چهار مگابیت‌برثانیه خواهد بود. این سرعت برای پیامک و تماس صوتی عالی است‌، اما سرویسی با پهنای باند بالا محسوب نمی‌شود.»

براساس گفته‌های ایلان ماسک، اسپیس ایکس قصد دارد سال آینده‌ی میلادی نسل دوم ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین ارسال کند. ماهواره‌های نسل دوم می‌توانند با استفاده از بخشی از طیف باند میانی PCS اپراتور تی‌-موبایل، سرویس را پخش کنند. تی-موبایل چند سال پیش ازطریق خرید اپراتور اسپرینت توانست این طیف را تقویت کند.

ایلان ماسک می‌گوید ماهواره‌های جدید استارلینک دارای آنتن‌های بسیار بزرگی به طول پنج تا ۶ متر خواهند بود. اسپیس ایکس قصد دارد تجهیزات موردنیاز برای سرویس جدید را با استفاده از موشک خبرساز استارشیپ به مدار زمین بفرستد.

سرویس جدید استارلینک احتمالاً زمانی که گوشی خود را در جیب یا خودرو بگذارید نیز کار می‌کند

تی-موبایل می‌گوید که سرویس جدید به شما امکان می‌دهد در هر جایی که به آسمان صاف دسترسی داشته باشید،‌ اس‌ام‌اس و پیام‌های MMS بفرستید و از «اپلیکیشن‌های منتخب پیام‌رسان» استفاده کنید. حتی در صورت نبود سرویس‌های سنتی اینترنت در آن ناحیه، سرویس جدید استارلینک دردسترس مردم خواهد بود.

ایلان ماسک می‌گوید: «اگر تعداد افراد حاضر در ناحیه‌ی سلولی بیش از حد زیاد نباشد، ممکن است بتوانید کمی تماس ویدیویی نیز بگیرید.»

براساس گفته‌ی مایک سیورت، توسعه‌دهنده‌های سرویس‌های پیام‌رسان نظیر واتساپ و آی‌مسیج باید شروع به همکاری با تی-موبایل و اسپیس ایکس کنند تا این سرویس‌ها توانایی شناسایی اتصال ماهواره‌ای را داشته باشند و با آن سازگار شوند.

مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس در ادامه‌ی رویدادی که بامداد امروز به وقت تهران برگزار شد گفت سرویس جدید برخلاف سرویس‌های معمول استارلینک می‌تواند بدون دسترسی به مجموعه‌ی کامل ماهواره‌ها کار کند. با محدودسازی به پیام‌ها و خدماتی خاص و همچنین محدود کردن آن به مناطقی که در حال حاضر اتصال سلولی عادی ارائه نمی‌دهند، سرویس جدید استارلینک می‌تواند پوشش‌دهی خوبی ارائه دهد. البته در این حالت احتمالاً ارسال هر پیام ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

ایلان ماسک می‌گوید در صورت وقوع بلایای طبیعی و از بین رفتن تمامی برج‌های مخابراتی، سرویس جدید بدون مشکل کار خواهد کرد.

مایک سیورت مدیرعامل تی موبایل و ایلان ماسک

ایلان ماسک و مایک سیورت می‌گویند به‌دنبال امضای قرارداد تجاری با سایر اپراتورهای موبایلی در سراسر دنیا هستند تا مشتریان آن‌ها بتوانند ازطریق گوشی هوشمند خود به سرویس استارلینک متصل شوند. به گفته‌ی ایلان ماسک،‌ سرویس جدید در سال آینده‌ی میلادی به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود. مدیرعامل تی-موبایل می‌گوید که امیدوار است کاربران بتوانند در آینده ازطریق سرویس موردبحث به‌صورت گسترده از اینترنت استفاده کنند.

تی-موبایل در حال حاضر قصد دارد سرویس موردبحث را در محبوب‌ترین پلن‌های اشتراکی‌اش به‌صورت رایگان ارائه دهد. همچنین در آینده کاربران پلن‌های ارزان‌قیمت تی-موبایل می‌توانند با پرداخت هزینه‌‌ی ماهانه‌ی نه‌چندان زیاد به سرویس جدید دسترسی پیدا کنند.

تی-موبایل می‌گوید کاربران می‌توانند با گوشی‌های فعلی خود به سرویس جدید متصل شوند و نیاز به استفاده از هیچ‌گونه تجهیزات خاصی نیست. برخی از شایعه‌ها می‌گویند اپل نسل جدید آیفون را با سیستم ارتباط ماهواره‌ای رونمایی می‌کند، بااین‌حال ظاهراً تی-موبایل در حال استفاده از فناوری متفاوتی است.

تی-موبایل همچنین می‌گوید که ممکن است در آینده از اسپیس ایکس برای بک‌هال شبکه‌اش استفاده کند، به‌خصوص در مناطق دور افتاده.

استارلینک پروژه‌ی پرحاشیه‌ی اسپیس ایکس برای ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای است که شامل چند هزار ماهواره در مدار پایینی زمین می‌شود. در حال حاضر برای استفاده از سرویس استارلینک باید تجهیزات ویژه‌ای خریداری کنید. اسپیس ایکس در ماه‌های اخیر نسخه‌های مختلفی از استارلینک را معرفی کرده است تا مردم در خودروی کاروان و حتی روی قایق نیز به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.

اپراتور ورایزن با آمازون وارد همکاری شده تا سرویسی مشابه ارائه دهد، اما ظاهراً این سرویس به‌این‌زودی‌ها قرار نیست دردسترس باشد. آمازون تاکنون هیچ ماهواره‌ای برای پروژه‌ی اینترنت کایپر به مدار زمین ارسال نکرده است.

اوایل مردادماه امسال اسپیس ایکس پرونده‌های جدیدی در کمسیون فدرال ارتباطات ثبت کرد که به ارائه‌ی سرویس استارلینک برای کاربران موبایل اشاره داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات