گوگل میدان اینترنت اشیا را به رقبایی همچون مایکروسافت واگذار کرد

جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که گوگل با اینترنت اشیا خداحافظی می‌کند، مایکروسافت با ادغام خدماتش در سرویس Azure آماده‌ی ایجاد پلتفرمی گسترده و پرکاربرد می‌شود.
تبلیغات

گوگل هفته‌ی گذشته اعلام کرد که به‌دلیل قوی‌تر بودن خدمات و محصولات رقبا، قصد دارد از صحنه‌ی اینترنت اشیا خداحافظی کند.

اگرچه مایکروسافت نیز همچون گوگل در زمینه‌ی اینترنت اشیاء به شرکا و رویکردهای مبتنی بر رایانش لبه‌ای وابسته است، همچنان به گسترش خدمات پایدارش و یکپارچه‌سازی آن با Azure ادامه می‌دهد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید: خدمات ابری و محاسباتی هوشمند درحال تبدیل به یک نظام رایانش توزیع‌شده سربه‌سر هستند.

پس از سازماندهی مجدد انجام‌شده در آوریل که به مهاجرت تیم‌های مهندسی اینترنت اشیاء Azure و PM مایکروسافت به گروه Azure Edge + Platform ختم شد، این شرکت درتلاش برای ترکیب تیم‌های اینترنت اشیاء و رایانش لبه‌ای خود با Azure است تا خدمات یکپارچه‌تری را ارائه کند. در آن زمان مسئولان مایکروسافت از قصدشان برای ادغام تیم‌های اینترنت اشیا و رایانش لبه‌ای با سرویس مدیریت ترکیبی Azure Arc و خانواده‌ی محصولات زیرساخت فراهمگارا با نام Azure Stack و سرویس خدمات ابری 5G این شرکت با نام Azure Edge Zones خبر دادند.

ادغام سرویس‌های مختلف به مایکروسافت کمک می‌کند امکان مدیریت آسان‌تر دستگاه‌های لبه را در سراسر جهان ازطریق Azure داشته باشد.

درحال‌حاضر مایکروسافت خدمات متعددی در زمینه‌ی اینترنت اشیا دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Azure IoT Hub: سرویس اتصال، نظارت و مدیریت دارایی‌های اینترنت اشیا
  • Azure Digital Twins: مدل‌سازی محیط‌های فیزیکی با استفاده از «هوش فضایی»
  • Azure IoT Edge: به‌کارگیری آمار در دستگاه‌های رایانش لبه‌ای
  • Azure IoT Central: پلتفرمی برای ایجاد خدمات اینترنت اشیاء با استفاده از API و UXهای آماده
  • Windows for IoT: ایجاد خدمات لبه‌ای ازطریق ابزارهای مایکروسافت

همچنین، مایکروسافت در زمینه‌ی سیستم‌عامل اینترنت اشیاء از خدمات زیر برخوردار است:

  • Azure RTOS: پلتفرم اینترنت اشیای بلادرنگ
  • Azure Sphere: خدمات و پلتفرم سیستم‌عامل میکروکنترلر مبتنی بر لینوکس
  • Windows 11 IoT Enterprise و Windows 10 IoT Core: پلتفرم سیستم‌عامل اینترنت اشیا که از سال ۲۰۱۸ تاکنون به‌روزرسانی اساسی نشده است.

اگرچه چندماهی است به‌دنبال دریافت اخبار جدیدی از برنامه‌های آینده‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی خدمات رایانش لبه‌ای و اینترنت اشیاء هستیم، مسئولان مایکروسافت مکرراً اعلام کرده‌اند که اکنون زمان مناسبی برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر نیست.

بااین‌حال، مقامات مایکروسافت در کنفرانس بیلد دولوپرز این شرکت در خرداد ۲۰۲۲ اطلاعات مختصری را درباره‌ی استراتژی‌های درحال گسترش لبه‌ای و اینترنت اشیا خود منتشر کردند.

از جمله برنامه‌های مایکروسافت می‌توان به ساخت نرم‌افزارهای ابری و لبه‌ی یکپارچه، پشتیبانی از کلیه‌ی خدمات تجاری اینترنت اشیا از «لبه‌ی ریز» گرفته تا «لبه‌ی سبک» و «لبه‌ی سنگین» و از بین بردن مرزهای موجود میان دستگاه‌ها و سرورها و ماشین‌های مجازی با اینترنت اشیا اشاره کرد. افزون‌بر ادغام مؤثرتر خدمات Azure، مایکروسافت قصد دارد رویکرد میان‌خدماتی و امنیت دستگاه را به ابزارهای اینترنت اشیاء خود اضافه کند. همچنین، مدیران شرکت مذکور از اهمیت مدل‌های برنامه‌نویسی بومی‌ابری و پلتفرم کوبرنتیز و همنواسازی در استراتژی‌های لبه‌ای و اینترنت اشیاء شرکت مایکروسافت خبر داده‌اند.

افزون‌براین، مایکروسافت در کنفرانس بیلد امسال مانور زیادی روی مفهوم hybrid loop داشت. اپلیکیشن‌های هیبریدی امکان تخصیص منابع را به‌شکل پویا روی کامپیوترهای محلی و سرورهای ابری فراهم می‌کنند. درحقیقت، سرورهای ابری به منبعی جانبی برای چنین اپلیکیشن‌هایی تبدیل می‌شوند که توانایی انتخاب منبع محلی روی دستگاه لبه یا سرور ابری یا هردو را به آن‌ها می‌دهد.

برای پی‌بردن به سایر برنامه‌های مایکروسافت باید تا مهر امسال و برگزاری کنفرانس Ignite 2022 IT pro منتظر بمانیم. شاید مایکروسافت ایده‌ی جدیدی در آستین داشته باشد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات