پای یک ایرانی به پرونده پرحاشیه ایلان ماسک و توییتر باز شد

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس حکمی که قاضی مک‌کورمیک در دادگاه ایالت دلاور صادر کرده است کیوان بیک‌پور، مدیر اخراج‌شده‌ی توییتر، باید اسنادی دراختیار وکلای ایلان ماسک قرار دهد.
تبلیغات

وکلای ایلان ماسک در دادگاه صدارت عظمی ایالت دلاور در آمریکا به موفقیتی جزئی در پرونده‌ی پرحاشیه‌ی او با توییتر دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها هفته‌ها است به‌دنبال دستیابی به اطلاعات بیشتری درباره‌ی توییتر هستند و حکم اولیه‌ی دادگاه قدم مثبتی در جهت رسیدن به این هدف است.

وکلای ثروتمندترین فرد دنیا درخواستی در دادگاه ثبت کردند تا ۲۲ نفر از کارمندان توییتر (یا طبق آنچه در پرونده آمده، متولیان این شبکه‌ی اجتماعی) اطلاعاتی ارائه دهند. افزون‌بر این ۲۲ نفر، ۴۱ نفر دیگر هم که اسامی آن‌ها به تأیید دو طرف رسیده باید اطلاعات ارائه دهند.

قاضی کتلین مک‌کورمیک در حکمی اعلام کرد که توییتر باید از صرفاً یک فرد که نامش در فهرست ۲۲ نفره‌ آمده، اسناد را «جمع‌آوری، بررسی و تهیه» کند. او کیوان بیک‌پور است که به‌عنوان مدیرکل محصولات مصرفی در توییتر فعالیت می‌کرد اما توسط پاراگ آگراوال، مدیرعامل شرکت، از سمتش برکنار شد.

دادگاه پیش‌تر اعلام کرده است که جلسه‌ی استماع پرونده‌ی ماسک و توییتر را روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) برگزار می‌کند. این دادگاه که پنج روز به طول می‌انجامد، تعیین می‌کند که ایلان ماسک اجازه‌ی خروج از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری امضاء‌شده با توییتر را دارد یا نه.

ایلان ماسک اخیراً میلیاردها دلار از سهام تسلا را به فروش رسانده تا اگر در دادگاه شکست خورد مجبور نباشد با عجله سهام خودروساز بزرگ آمریکایی را برای تأمین پول توییتر بفروشد.

با نزدیک شدن به زمان دادگاه، وکلای ایلان ماسک در تلاش‌اند به مدارک بیشتری برای اثبات ادعایشان یعنی نقض مفاد قرارداد توسط توییتر دسترسی پیدا کنند. در همین حین وکلای توییتر برای بسیاری از افراد سرشناس حوزه‌ی فناوری احضاریه ارسال کرده‌اند.

افرادی آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود می‌گویند در فهرست ۲۲ نفره‌‌ای که وکلای ایلان ماسک درخواست کرده بودند نام کارمندان سطح پایین تا مدیران سطح متوسط توییتر دیده می‌شود. ظاهراً وکلای ماسک درخواست رسمی دیگری در دادگاه ثبت کرده‌اند تا به اطلاعاتی درباره‌ی داده‌های کاربران توییتر و نحوه‌ی جمع‌آوری و تحلیل آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

وکلای ایلان ماسک در پرونده‌ای طولانی که برای دادگاه ارسال کرده‌اند می‌گویند توییتر بارها تلاش کرده جلوی دسترسی ایلان ماسک به داده‌های مربوط به تعداد کاربران فعال روزانه را بگیرد. آن‌ها همچنین می‌گویند تعداد بات‌های توییتر بسیار بیشتر از آن چیزی است که این شبکه‌ی اجتماعی اعلام می‌کند. ماسک گفته است که اگر توییتر جزئیاتی دقیق ارائه دهد و ادعاهایش درباره‌ی تعداد کاربران واقعی را ثابت کند، قرارداد را می‌بندد. توییتر می‌گوید حساب‌های بات و اسپم کمتر از پنج درصد کاربران فعال روزانه‌اش را تشکیل می‌دهند.

پاراگ آگراوال اواخر اردیبهشت امسال اعلام کرد که با هدف کاهش هزینه‌ها و هدایت شرکت به مسیری متفاوت، کیوان بیک‌پور و بروس فالک را برکنار کرده است. بیک‌پور به هنگام اخراج از توییتر هفت سال سابقه‌ی کار در این شرکت داشت و در مرخصی زایمان همسرش به سر می‌برد. ورج می‌گوید بیک‌پور روی توسعه‌ی سرویس‌هایی نظیر Super Follows و Spaces تأثیر گذاشته است.

به ادعای بلومبرگ، الکس اسپیرو، وکیل ایلان ماسک، گفته است: «مشتاقیم که مکاتبات بیک‌پور را بررسی کنیم و تا زمانی که حقیقت مشخص شود به جست‌و‌جو برای اطلاعات و شاهدان دادگاه ادامه خواهیم داد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات