با اقدام غیرمنتظره ایرلند، احتمال مسدود شدن فیسبوک و اینستاگرام در اروپا بیشتر از هر زمان دیگری است

جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با اقداماتی که مقامات رسمی ایرلند در روزهای اخیر انجام داده‌اند، بعید نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد مسدود شدن اینستاگرام و فیسبوک در اروپا باشیم.
تبلیغات

آیا ممکن است فیسبوک و اینستاگرام در کشورهای اروپایی از دسترس خارج شوند؟ در حالت عادی بسیار دور از انتظار است که چنین اتفاقی بیفتد،‌ اما آن‌طور که GizChina می‌نویسد به‌دلیل اقدام غیرمنتظره‌ی اخیر کشور ایرلند هیچ اتفاقی بعید نیست. مقامات ایرلند به‌تازگی اعلام کرده‌اند که جلوی انتقال اطلاعات از این کشور به ایالات متحده‌ی آمریکا را می‌گیرند. آن‌ها از کشورهای همسایه‌ی خود نیز درخواست کرده‌اند که چنین اقدامی انجام دهند. در صورتی که در هفته‌های آینده توافق خاصی حاصل نشود، احتمال دارد شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب شرکت متا در اروپا مسدود شوند.

GizChina می‌گوید که به نظر می‌رسد مقامات دولت ایرلند از فیسبوک کینه دارند. تنها چند ماه پس از جریمه‌ی ۱۷ میلیون یورویی این شبکه‌ی اجتماعی، ایرلند تصمیم جدیدی برای مقابله‌ی هرچه‌بیشتر با فیسبوک اتخاذ کرده است. فیسبوک سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی حفاظت از داده‌های خصوصی کاربران ندارد و همین موضوع احتمالاً انگیزه‌ی اصلی ایرلند برای مقابله با فعالیت این شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب است.

اتحادیه‌ی اروپا تاکنون بارها نسبت‌به حفاظت از داده‌های ساکنان این قاره در فیسبوک ابراز نگرانی کرده، بااین‌حال هرگز اقدامی به جدیت ایرلند انجام نداده است.

روز گذشته کمیسیون حفاظت از داده تصمیم بی‌سابقه‌ای گرفت و گفت قصد دارد جلوی انتقال هرگونه داده بین ایرلند و ایالات متحده را بگیرد. ظاهراً ایرلند اسناد مرتبط را به تمامی کشورهای همسایه‌ی خود ازجمله فرانسه ارسال کرده است تا آن‌ها را نیز به اتخاذ تصمیمی مشابه ترغیب کند.

به موجب مجموعه قوانینی که اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۱۸ تصویب کرد، همه‌ی مؤسسه‌های اروپایی حفاظت از داده یک ماه زمان دارند تا دیدگاه خود را درباره‌ی این موضوع اعلام کنند. پس از گذر این مدت‌زمان، احتمالاً فیسبوک و اینستاگرام در اروپا مسدود می‌شوند. البته هرگونه اعتراض از سوی نهادهای تنظیم مقررات سایر کشورهای اروپایی ممکن است تصمیم‌گیری نهایی را ماه‌ها به تأخیر بیندازد. نهادهای رگولاتوری اروپایی معمولاً به این پرونده‌ها اعتراض می‌کنند.

اختلاف‌نظر بین شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ و نهادهای تنظیم مقررات در اروپا چیز جدیدی نیست. ایرلند در سال ۲۰۲۰ تصمیم مشابهی در قبال سرویس‌های متا اتخاذ کرد و در واکنش به این موضوع متا تهدید کرد که سرویس‌هایش را در اروپا از دسترس خارج می‌کند. به‌نظر می‌رسد این بار داستان جدی‌تر است، چون بقیه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیز درگیر این موضوع شده‌اند.

رویترز می‌نویسد در سال ۲۰۲۰ دادگاه عالی اروپا به دلیل نگرانی از نظارت روی اطلاعات ساکنین این قاره، توافق‌نامه‌ای که انتقال اطلاعات در بین آمریکا و اروپا را قانونی می‌دانست لغو کرد. مدت کوتاهی پس از این اتفاق، اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحده به‌صورت اولیه به توافق جدیدی دست پیدا کردند و از آن زمان مشغول مذاکره درباره‌ی جزئیات توافق‌نامه هستند. بااین‌حال هم‌زمان با این توافق‌نامه، کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند تحقیقات خود روی فعالیت‌های متا را پیش برد و آنچه که به‌تازگی با سایر کشورهای اروپایی در میان گذاشته، نتیجه‌ی تحقیقات و شامل جزئیات تصمیم‌گیری نهایی است.

نماینده‌ی کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی درباره‌ی محتوای اسناد پاسخ منفی داده است.

کمیسیون حفاظت از داده، نهاد رگولاتوری ارشد اروپا با تمرکز بر متا و بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری است و از آن‌جایی که مقر اصلی شعبه‌ی اروپای اکثر این شرکت‌ها در ایرلند قرار دارد، این کمیسیون نیز در ایرلند واقع شده است.

رسانه‌ی Politico در گزارش جدیدی می‌نویسد که متا گفته: «این تصمیم موقتی که باید توسط مقامات حفاظت از داده در اتحادیه‌ی اروپا مورد بررسی قرار گیرد مربوط به مناقشه در بین نهادهای قانون‌گذار اروپا با نهادهای قانون‌گذار آمریکا است؛ البته این مناقشه در حال برطرف شدن است.» متا همچنین اعلام کرده که از هرگونه توافق بین ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا استقبال می‌کند. این شرکت گفته که دست نیافتن به توافق‌نامه ممکن است باعث شود که این شرکت نتواند سرویس‌های پرمخاطب و مهم خود نظیر اینستاگرام را در اروپا ارائه دهد.

رئیس کمیسیون حفاظت از داده در اوایل سال جاری میلادی به رویترز گفت جلوگیری از انتقال داده‌های متا از اروپا به ایالات متحده احتمالاً به شکل فوری سایر شرکت‌های بزرگ فناوری را متأثر نمی‌کند؛ اما مقامات اروپایی مجبور می‌شوند به فعالیت‌های این شرکت‌ها نیز نگاه بیاندازند.

حکم نهایی سازمان رگولاتوری ایرلند روی واتساپ تأثیر نمی‌گذارد، چون ظاهراً این پیام‌رسان به روش متفاوتی نسبت‌به فیسبوک و اینستاگرام داده‌ها را مدیریت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات