ایلان ماسک احتمالاً توییتر را پولی می‌کند

چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک می‌گوید توییتر قرار است تا ابد برای کاربران عادی رایگان باشد؛ اما احتمالاً شرکت‌ها و دولت‌ها به پرداخت هزینه‌ی استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی ملزم‌ خواهند شد.
تبلیغات

با وجود موافقت اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر با پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک، او فعلاً رسماً مالک توییتر محسوب نمی‌شود؛ اما ثروتمندترین فرد دنیا از همین‌حالا ایده‌پردازی برای آینده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی را آغاز کرده و بخشی از ایده‌هایش را عموماً به‌اشتراک گذاشته است.

جدیدترین پیشنهاد ایلان ماسک این است که توییتر از شرکت‌ها و دولت‌ها پول دریافت کند. ایلان ماسک در توییتی نوشت: «توییتر همیشه برای کاربران عادی رایگان خواهد بود؛ ولی شاید هزینه‌ی اندکی از کاربران تجاری / دولتی دریافت کند.»

به‌نوشته‌ی The Verge، هیچ تضمینی وجود ندارد که ایلان ماسک توییتر را برای کاربران تجاری و دولتی پولی کند. ایلان ماسک از زمان ابراز علاقه به خرید توییتر، همواره روی کاهش هزینه‌های این شبکه‌ی اجتماعی و افزایش درآمدها تأکید ویژه‌ای کرده و گفته است که قصد دارد وابستگی توئیتر به تبلیغات را کاهش دهد.

خبرگزاری Reuters چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد ایلان ماسک هنگام مذاکره با نمایندگان بانک‌ها گفته بود که شاید از رسانه‌ها بابت نقل‌قول یا جاسازی توییت‌ها در مقاله‌هایشان پول بگیرد. درهرصورت ایلان ماسک چنین ایده‌ای در ذهنش دارد: توییتر در‌حال‌حاضر رایگان است و مردم خواهان این سرویس هستند. با در‌نظر‌گرفتن اشتیاق مردم به استفاده از توییتر، چرا این سرویس پولی نباشد؟

یکی از دلایل مهم این است که ایده‌های ایلان ماسک در‌ظاهر ساده به‌نظر می‌رسند؛ اما در‌عمل ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کنند. دریافت پول از حساب‌های تجاری و دولتی شاید راحت‌تر از دریافت پول از رسانه‌ها باشد؛ اما پیاده‌سازی این سیستم بدون دردسر نخواهد بود. توییتر باید قوانینی در این زمینه وضع کند.

برای نمونه،‌ شرکت‌ها چقدر باید بزرگ باشند تا به پرداخت پول مجبور شوند؟ قاعدتاً در چنین حالتی شرکت بزرگی مثل کوکا‌کولا نباید مبلغی به‌اندازه‌ی شرکت‌های کوچک محلی پرداخت کند. توییتر چگونه قصد دارد حساب‌های مختلف را از هم متمایز کند؟ دریافت پول از حساب‌ها براساس تعداد دنبال‌کنندگان خواهد بود یا درآمد سالانه‌ی شرکت‌ها؟ توییتر قصد دارد چقدر و با چه روشی از شرکت‌ها پول بگیرد؟ این‌ها تنها بخش کوچکی از سؤالاتی هستند که ذهن کاربران را درگیر کرده است.

در‌حال‌حاضر، به‌طور مشخص نمی‌دانیم ایلان ماسک چه برنامه‌هایی برای آینده‌ی توییتر در سر می‌پروراند. او از همان ابتدا اعلام کرد الگوریتم‌های توییتر باید متن‌باز شوند؛ ولی متخصصان می‌گویند انجام این کار به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. ایلان ماسک روی حفظ آزادی‌بیان نیز تأکید ویژه‌ای می‌کند و احتمالاً پس از تصاحب کامل توییتر و تبدیل آن به شرکتی خصوصی، مدیرعامل را عوض می‌کند و تعدیل نیرو انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات