افشای طرح ایلان ماسک برای توییتر؛ درآمدزایی از توییت‌، تغییر مدیرعامل و تعدیل نیرو

شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی آگاه برنامه‌های اولیه‌ی ایلان ماسک را برای آینده‌ی توییتر فاش کرده است. یکی از ایده‌های ایلان ماسک کسب درآمد از توییت‌های پربازدید است.
تبلیغات

ایلان ماسک به بانک‌هایی که موافقت کرده‌اند به او برای تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری توییتر (Twitter) کمک کنند گفته است در تلاش برای کاهش هزینه‌ها برخوردی سخت‌گیرانه با حقوق مدیران اجرایی و اعضای هیئت‌مدیره‌ی این شبکه‌ی اجتماعی می‌کند. ایلان ماسک همچنین گفته راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از توییت‌ها روی کار می‌آورد.

خبرگزاری معتبر Reuters به نقل از سه منبع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود می‌نویسد ایلان ماسک چند روز پس از مطرح کردن پیشنهاد تصاحب توییتر در تاریخ ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) با بانک‌های بزرگ وارد مذاکره شده و با این گفته‌ها تلاش کرده است نظر بانک‌ها را برای اعطای وام سنگین جلب کند.

موافقت بانک‌ها با اعطای وام به ایلان ماسک، اصلی‌ترین دلیل پذیرش «بهترین و آخرین پیشنهاد» ماسک توسط اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر بوده است.

ایلان ماسک برای جلب نظر بانک‌ها مجبور بود نمایندگان آن‌ها را متقاعد کند که درآمدهای توییتر می‌تواند بدهی سنگین میلیارد دلاری را تأمین کند. مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس در نهایت توانست ۲۵٫۵ میلیارد دلار وام برای تأمین هزینه‌ی قرارداد با توییتر بگیرد.

۱۳ میلیارد دلار از این وام وابسته به عملکرد توییتر است و ۱۲٫۵ میلیارد دلار بقیه با ضمانت سهام تسلا به ایلان ماسک داده می‌شود (وام با پشتوانه‌ی اوراق بهادار). ایلان ماسک در قرارداد با توییتر موافقت کرده است ۲۱ میلیارد دلار بقیه را از جیب خودش پرداخت کند.

به‌نظر می‌رسد تلاش‌های ایلان ماسک برای تهیه‌ی هزینه‌ی قرارداد توییتر آغاز شده، چون گزارش‌ها نشان می‌دهند ماسک پنج‌شنبه‌ی گذشته چند میلیارد دلار از سهام تسلا را به فروش رسانده است.

ایلان ماسک با قطع حقوق هیئت‌مدیره و تعدیل نیرو در پی کاهش هزینه‌های توییتر است

منابع Reuters می‌گوید آنچه ایلان ماسک درباره‌ی توییتر به بانک‌ها گفته شامل چشم‌اندازهای او برای آینده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی بوده است. فعلاً مشخص نیست که ایلان ماسک پس از تصاحب توییتر می‌تواند تا چه حد هزینه‌های این شبکه‌ی اجتماعی را کاهش دهد. همچنین گفته می‌شود طرحی که ایلان ماسک برای توییتر ارائه داده، جزئیات کمی داشته است.

ایلان ماسک پیش‌ از رسمی شدن تصاحب توییتر گفته بود پرداخت حقوق اعضای هیئت‌مدیره سالانه هزینه‌ای چند میلیون دلاری به این شبکه‌ی اجتماعی تحمیل می‌کند و در صورتی که مالک توییتر شود، حقوق اعضای هیئت‌مدیره قطع خواهد شد.

براساس پرونده‌های رسمی شرکتی، پاداش مبتنی‌بر سهام توییتر در سال منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (‍۱۰ دی ۱۴۰۰) برابر با ۶۳۰ میلیون دلار بوده است که از رشد ۳۳ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهد.

ایلان ماسک در مذاکره‌ با بانک‌ها گفته حاشیه‌ی سود ناخالص توئیتر بسیار کمتر از پلتفرم‌های رقیب مثل فیسبوک و پینترست است. به گفته‌ی ماسک همین موضوع باعث می‌شود فضای زیادی برای اداره‌ی شرکت به‌‌شکلی مقرون‌به‌صرفه وجود داشته باشد.

Reuters تلاش کرده است صحت این گفته‌ها را از ایلان ماسک جویا شود، اما نماینده‌ی ماسک به درخواست این رسانه برای شفاف‌سازی پاسخ منفی داده و نماینده‌ی توییتر نیز حاضر به گفت‌و‌گو نشده است.

ایلان ماسک / Elon Musk درحال فکر کردن از سه رخ

اوایل روز پنج‌شنبه Bloomberg مدعی شد ایلان ماسک به بانک‌ها گفته که قصد دارد در شرکت توییتر تعدیل نیرو انجام دهد. یکی از منابع گفته ایلان ماسک تا زمانی که کنترل کامل توییتر را پس از بسته شدن قرارداد برعهده نگیرد، تعدیل نیرو را انجام نخواهد داد.

مدیرعامل توییتر در جلسه‌ای همگانی با حضور کارمندان، سهام‌داران و هیئت‌مدیره گفته بود این شرکت «در حال حاضر» برنامه‌ای برای تعدیل نیرو ندارد‌، اما آینده را نمی‌تواند پیش‌بینی کند.

Bloomberg می‌گوید ایلان ماسک بدون دسترسی به جزئیات محرمانه‌ی عملکرد مالی و تعداد کارمندان فعال در توییتر اقدام به تصاحب این شرکت کرده است.

ایلان ماسک به بانک‌ها گفته که قابلیت‌های جدیدی به توییتر می‌آورد تا درآمد این شبکه‌ی اجتماعی افزایش پیدا کند. به‌طور مشخص‌تر ادعا شده که ایلان ماسک به راه‌های جدیدی برای درآمدزایی از توییت‌هایی اشاره کرده است که حاوی اطلاعات مهم هستند یا در سطح اینترنت وایرال می‌شوند.

یکی از ایده‌های ایلان ماسک، دریافت پول از رسانه‌های متفرقه‌ای است که قصد دارند توییت افراد یا سازمان‌های تأییدشده را نقل قول یا در مقاله جاسازی کنند.

ایلان ماسک در توییتی که اوایل ماه جاری میلادی منتشر و سپس حذف کرد به اعمال تغییراتی در سرویس اشتراکی Twitter Blue نظیر کاهش هزینه‌ی اشتراک، توقف نمایش تبلیغات و پرداخت ازطریق دوج‌کوین اشاره کرده بود. سرویس پریمیوم اشتراکی Twitter Blue در حال حاضر ۲٫۹۹ دلار در ماه هزینه دارد و یک‌سری قابلیت‌ اختصاصی به کاربران ارائه می‌دهد.

ایلان ماسک در توییتی دیگر که آن را نیز حذف کرد گفته بود قصد دارد وابستگی توییتر را به تبلیغات به‌عنوان اصلی‌ترین راه درآمد از بین ببرد.

ایلان ماسک که به ادعای Forbes اکنون ۲۴۶ میلیارد دلار سرمایه دارد و ثروتمندترین فرد دنیا محسوب می‌شود گفته است از بانک‌ها برای بازاریابی وام سندیکایی سنگینش به سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند و احتمالاً بعدا جزئیات بیشتری درباره‌ی برنامه‌هایش درقبال آینده‌ی توییتر به اشتراک می‌گذارد.

ایلان ماسک پس از تصاحب توییتر مدیرعامل فعلی این شبکه‌ی اجتماعی را برکنار می‌کند

افزون‌بر این‌ها ایلان ماسک مدیرعامل جدیدی برای توییتر انتخاب کرده و قصد دارد پس از تصاحب این شبکه‌ی اجتماعی، پاراگ آگراوال (مدیرعامل فعلی) را از سِمتش برکنار کند. فعلا هویت مدیرعامل جدید توییتر مشخص نشده است.

براساس قرارداد، توییتر در صورت برکناری پاراگ آگراوال باید ۳۸٫۷ میلیون دلار به او غرامت پرداخت کند. درصورت برکناری دیگر مدیران توییتر، ده‌ها میلیون دلار غرامت به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

برت تیلور، رئیس هیئت‌مدیره‌ی توییتر، گفته است پس از تصاحب این شرکت توسط ایلان ماسک هیئت‌مدیره منحل خواهد شد. ظاهراً ماسک به تیلور گفته که به روش مدیریتی مدیران فعلی اعتقاد ندارد.

گفته می‌شود تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در تلاشند با ایلان ماسک برای تصاحب توییتر همکاری کنند و به تعبیر Reuters، «ایلان ماسک در این پیشنهادها غرق شده است.» یکی از منابع Reuters می‌گوید ایلان ماسک در هفته‌های آینده برای همکاری احتمالی با بقیه در راستای تصاحب توییتر تصمیم‌گیری خواهد کرد.

البته دور از انتظار است که ایلان ماسک بخواهد سراغ همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذار خصوصی برود چون قرارداد بین ایلان ماسک و توییتر ساختاری مثل معامله‌های اهرمی سنتی ندارد.

به گفته‌ی Reuters ایلان ماسک در هفته‌ی اخیر بالغ‌بر ۸٫۵ میلیارد دلار از سهامش را در تسلا به فروش رسانده تا مقدمات هزینه‌‌ای را که باید برای تصاحب توییتر بپردازد فراهم کند. ایلان ماسک به نمایندگان بانک‌ها گفته به‌دنبال اعمال سیاست‌های جدیدی است که در چارچوب قوانین بازارهای مختلف، توییتر را تا حد امکان به شبکه‌ی اجتماعی آزادی تبدیل کند. ایلان ماسک این موضع خود را در قبال توییتر بارها به‌صورت عمومی اعلام کرده است.

وام ۱۳ میلیارد دلاری وابسته‌به درآمد توییتر که ایلان ماسک از بانک‌ها دریافت می‌کند هفت برابر بیشتر از پیش‌بینی‌ درآمد سال ۲۰۲۲ این شبکه‌ی اجتماعی است. همین موضوع باعث شده اعطای وام سنگین به ایلان ماسک اقدامی پرمخاطره برای بانک‌ها باشد.

منابع Reuters می‌گویند دلیل عدم همکاری برخی از بانک‌ها با ایلان ماسک این بوده که از اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی ماسک هراس داشته‌‌اند و گفته‌اند این اقدامات ممکن است به خروج استعدادها از توییتر منتهی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات