هزینه‌های رایانش ابری همچنان در حال افزایش است

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
افزایش هزینه‌های شرکت‌ها در رایانش ابری همچنان در حال افزایش است و این روند در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد یافت.
تبلیغات

کسب‌وکارهای سراسر جهان در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۱ مبلغ درخورتوجه ۲۱٫۱ میلیارد دلار برای خدمات زیرساخت‌های ابری هزینه کرده‌اند که این رقم نشان‌دهنده‌ی افزایش هزینه‌های ذخیره‌سازی و توان محاسباتی ابری است.

به‌گزارش ZDNet، شرکت تحقیقات فناوری IDC اعلام کرده است هزینه‌های زیرساخت‌های ابری در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته ۱۳٫۵ درصد افزایش یافته و به ۲۱٫۱ میلیارد دلار رسیده است. سه‌ماهه‌ی قبل نیز پس از کاهش درخورتوجه ۱٫۹ درصدی درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ که اولین‌بار در هفت فصل گذشته رخ داد، هزینه‌های خدمات ابری کاهش پیدا کرد و به ۱۸٫۶ میلیارد دلار رسید.

با شروع پروژه‌های بزرگ تحول دیجیتال در دو سال گذشته، هزینه‌های ابری افزایش یافته است. برندگان اصلی در این حوزه، سه شرکت بزرگ ابری هستند: خدمات وب آمازون (AWS) و گوگل کلاد و مایکروسافت آژور (به‌همراه سایر خدمات ابری این شرکت ازجمله آفیس ۳۶۵).

IDC درباره‌ی میزان عرضه و تقاضا در خدمات ابری برای بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱ گفت:

این دومین سه‌ماهه‌ی متوالی است که رشد سال‌به‌سال را نشان می‌دهد؛ زیرا محدودیت‌های زنجیره‌های تأمین موجودی فروشندگان را در چند فصل گذشته تخلیه کرده است. ازآن‌‌‌‌جاکه این عقب‌ماندگی‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، تا وقتی اقتصاد سالم باشد، نویدبخش رشد در آینده خواهد بود.

هزینه‌های ابری در کل سال ۲۰۲۱ ۸٫۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده و درمجموع به ۷۳٫۹ میلیارد دلار رسیده است. هزینه‌های سازمانی در فناوری اطلاعات سنتی نیز رشد کرده است؛ اما این افزایش به سرعت افزایش هزینه‌های ابری نمی‌رسد.

طبق گزارش IDC، کسب‌وکارها در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۱ ۱۷٫۲ میلیارد دلار در زیرساخت‌های غیرابری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این رقم درمقایسه‌با سال قبل ۱٫۵ درصد افزایش یافته است. این چهارمین سه‌ماهه‌ی متوالی رشد در هزینه‌های سنتی فناوری اطلاعات است که با افزایش ۴٫۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ به ۵۹٫۶ میلیارد دلار رسیده است.

غول‌های رایانش ابری می‌کوشند تا به‌ هر طریقی بر یکدیگر برتری پیدا کنند. هفته‌ی گذشته، نظرسنجی گوگل کلاد استدلال کرد که کارکنان دولتی بابت امنیت سایبری خدمات ابری مایکروسافت نگران هستند؛ اما غول نرم‌افزاری مستقر در ردموند با این موضوع موافق نیست.

IDC پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰ میلیارد دلار برای زیرساخت‌های ابری هزینه خواهند کرد که ۲۱٫۷ درصد از سال ۲۰۲۱ بیشتر است. بزرگ‌ترین بازنده‌ این میدان هزینه‌های سنتی فناوری اطلاعات برای سازمان‌هایی است که زیرساخت‌های خود را حفظ می‌کنند. هزینه‌های CIO (مدیرانی که بر سیستم‌های کامپیوتری موردنیاز برای پشتیبانی از اهداف منحصربه‌فرد سازمان نظارت دارند) برای زیرساخت‌های غیرابری ۰٫۳ درصد کاهش خواهد یافت و به ۵۹٫۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

بااین‌حال، IDC تخمین می‌زند که هزینه‌های زیرساخت‌های ابری مشترک در سال ۲۰۲۲ با ۲۵٫۵ درصد رشد سالانه به ۶۴٫۵ میلیارد دلار خواهد رسید؛ درحالی‌که انتظار می‌رود هزینه‌های زیرساخت ابری اختصاصی با رشد ۱۳٫۱ درصدی در سال جاری میلادی به ۲۵٫۴ میلیارد دلار برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات