فیسبوک قابلیت تشخیص چهره را غیرفعال خواهد کرد

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
در ادامه افشاگری‌ها و تغییرات گسترده در فیسبوک، این شرکت اعلام کرد که قرار است به‌زودی سیستم جنجالی تشخیص چهره را در این پلتفرم غیرفعال کند.
تبلیغات

در چند هفته گذشته فیسبوک روزهای پرالتهاب و پرمشغله‌ای را سپری کرده است. این پلتفرم شبکه اجتماعی به دلیل افشای اسناد داخلی معروف به «اسناد فیسبوک» که فرانسس هاگن، افشاگر و کارمند سابق فیسبوک، در اختیار کنگره قرار داده است، تحت نظارت است؛ هم‌زمان، این شرکت برند تجاری خود را به متا تغییر داده تا بلندپروازی‌های مارک زاکربرگ برای نسل بعدی اینترنت و متاورس را بهتر به تصویر بکشد. وسط این ماجراها، معاون بخش هوش مصنوعی فیسبوک از تغییرات جدیدی در این پلتفرم خبر داد.

به گفته جرومی پزنتی به نقل از Phonearena، فیسبوک تا چند هفته آینده سیستم تشخیص چهره را غیرفعال و بیش از یک میلیارد قالبی را که برای تشخیص چهره کاربران ذخیره کرده بود، از سرورهای خود حذف خواهد کرد. او ادامه داد که بیش از یک سوم کاربران روزانه فیسبوک از این سیستم استفاده می‌کرده‌اند و دیگر قادر نخواهند بود به طورخودکار از حضورشان در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فیسبوک باخبر شوند.

سیستم تشخیص چهره فیسبوک گزینه‌ای است که جایگزین سیستم پیشنهاد تگ این پلتفرم شده است. حذف این سیستم تغییرات زیر را به همراه خواهد داشت:‌

  • فیسبوک دیگر نمی‌تواند به‌طور خودکار تشخیص دهد که آیا چهره افراد در یادآوری خاطرات، عکس‌ها یا ویدئوها ظاهر شده‌ است؛
  • کاربران دیگر نمی‌توانند قابلیت تشخیص چهره را به جای سیستم پیشنهاد تگ مبتنی بر هوش مصنوعی فیسبوک به کار برند؛
  • متن جایگزین خودکار برای افرادی که مشکل بینایی دارند، دیگر نمی‌تواند هویت هر یک از افراد حاضر در عکس را تشخیص دهد: اما همچنان می‌تواند بگوید چند نفر در عکس حضور دارند.
  • قالب‌هایی که این سیستم از چهره کاربرانی که از آن استفاده می‌کرده‌اند، تهیه کرده بود از سرورهای فیسبوک حذف خواهد شد؛ برای کاربرانی که تابه‌حال از این قابلیت استفاده نکرده‌اند، قالبی ایجاد نشده است.

به گفته پزنتی، فیسبوک برای گرفتن این تصمیم موارد مثبت استفاده از این سیستم را در مقابل نگرانی‌های فزاینده کاربران درمورد امنیت و حریم شخصی سنجیده است. او اضافه کرد که نبود قوانین واضحی برای فناوری تشخیص چهره دلیل دیگری برای این تصمیم بوده است.

بااین‌حال، شرکت فیسبوک که حالا به متا تغییر نام داده، قصد دارد به استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره برای جلوگیری از جعل هویت و احراز هویت کاربران ادامه دهد. برای مثال، دسترسی به اکانت قفل شده یا احراز هویت برای محصولات مالی هنوز به این سیستم متکی خواهد بود.

به نظر شما آیا امکان توسعه سیستمی با تمام نکات مثبت فناوری تشخیص چهره اما بدون نگرانی‌های امنیت و حریم شخصی وجود دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات