اسناد جدید از برنامه‌های فیسبوک برای جذب کاربران ۶ساله خبر می‌دهند

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با کوچ گسترده کاربران نوجوان از فیسبوک، این شرکت قصد داشت کودکان ۶ ساله را به سمت محصولات جدید خود بکشاند.
تبلیغات

به گزارش Arstechnica،‌ براساس اسناد جدیدی که فرانسس هاگن، افشاگر و کارمند سابق فیسبوک، در اختیار کنگره قرار داده است، این غول شبکه‌های اجتماعی در نظر داشت کودکان ۶ ساله را به استفاده از محصولات جدیدش ترغیب کند. این خبر در حالی منتشر شده که فیسبوک به‌تازگی برند خود را به «متا» تغییر داده است؛ اقدامی که از نظر بسیاری، تلاشی است برای فاصله گرفتن از رسوایی‌ها و شکست‌های گذشته برند بدنام فیسبوک.

فیسبوک در زمینه جمعیت‌شناسی نقطه‌ضعف زیادی دارد. حتی پیش از آنکه تحقیقات درون‌سازمانی این شرکت فاش کند که محصولات آن به سلامت روانی نوجوانان آسیب می‌زند، علاقه کاربران به فیسبوک به سرعت درحال محو شدن بود. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، استفاده کاربران نوجوان از این پلتفرم ۱۳ درصد کاهش یافته و انتظار می‌رود طی دو سال آینده، ۴۵ درصد دیگر نیز سقوط کند.

اینکه فیسبوک عمدتا از هدف‌گذاری بر جامعه کودکان زیر ۱۳ سال اجتناب کرده به دلیل قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) است که اجازه شرکت‌ها را برای هدف قرار دادن، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به کودکان محدود می‌کند. به عنوان مثال، شرکت‌ها اجازه ندارند بدون رضایت والدین، اطلاعات مربوط به این گروه سنی را به شرکت‌های شخص ثالث بسپارند.

بااین‌حال، فیسبوک در حال حاضر محصولی دارد که برای کودکان زیر ۱۳ سال طراحی شده است؛ نام این محصول Messenger for Kids است و در شرایط استفاده از آن آمده که این شرکت اطلاعات کاربران را به شخص ثالث نمی‌فروشد. اما در این شرایط به این موضوع اشاره نشده که کودکان در معرض تبلیغات هدفمند قرار نمی‌گیرند. فیسبوک اما معتقد است این اپلیکیشن قوانین حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان را نقض نمی‌کند.

بااین‌حال، دو سال پیش، باگی در اپلیکیشن Messenger for Kids به کاربران کم‌سن اجازه داد با کاربران غیرمجاز چت گروهی ایجاد کنند. یک سال طول کشید تا فیسبوک این باگ را کشف کند و روز بعد آن را اصلاح کرد. والدین ولی یک ماه بعد در جریان این ماجرا قرار گرفتند.

یک سال طول کشید فیسبوک متوجه باگ خطرناکی در اپلیکیشن Messenger for Kids شود

علاوه بر ادعای نقض قوانین COPPA، کودکان ممکن است هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی از راه‌های دیگری نیز مورد آسیب قرار بگیرند. تحقیقات خود فیسبوک نشان داد ۷ درصد کاربران نوجوان اینستاگرام در این پلتفرم مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و ۴۰ درصد این آزار و اذیت از طریق پیام‌های شخصی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، محدود کردن دسترسی کودکان به فهرست «دوستان» همچنان آن‌ها را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد.

در زمان افشای این اسناد، فیسبوک برای مجموعه‌ای از محصولات خود هفت آگهی استخدام منتشر کرده بود؛ از جمله برای اپلیکیشن Instagram Youth که به ادعای فیسبوک، قرار بود اینستاگرامی برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله باشد. آگهی استخدام دیگری مربوط به موقعیت شغلی نامشخصی بود که هم اپلیکیشن Messenger for Kids و اپلیکیشن پیشنهادی Youth Platform را در بر می‌گرفت.

براساس این اسناد، تیم جدید مشغول تدوین «استراتژی‌هایی برای تجربیات طیفی از گروه‌های سنی» از ۶ تا ۱۶ سال به بالا بوده است.

اینطور که پیدا است، فیسبوک قصد نداشت تمرکز خود بر کودکان را در هیچ‌یک از محصولاتش محدود کند. این شرکت علاوه بر توسعه استراتژی‌های جدید برای جذب کودکان، در تلاش بود تا «محصولات موجود را با در نظر گرفتن نیازهای مربوط به رشد شناختی و اجتماعی کاربران در مراحل مختلف بلوغ، بازتعریف کند.» به عبارت دیگر، فیسبوک قصد داشت کودکان را به عنوان کاربر به هر اپلیکیشن مجموعه خود اضافه کند.

نظر شما درباره اجازه دسترسی به کودکان به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و‌ آسیب‌های احتمالی آن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات