ISPها: نتفلیکس «چترباز» باید به‌دلیل افزایش ترافیک استریم «بازی مرکب» پول پرداخت کند

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت سراسر دنیا مدعی هستند نتفلیکس به‌دلیل افزایش ترافیک روی پهنای باند آن‌ها برای استریم سریال «بازی مرکب» باید پول پرداخت کند.
تبلیغات

از نظر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت سراسر دنیا، شرکت‌هایی مثل نتفلکیس «چتربازهای کثیفی» هستند که با پخش سریال‌های محبوبی چون «بازی مرکب»، فشار زیادی بر پهنای باند ارائه‌شده IPSها وارد می‌کنند و باید بابت این افزایش ترافیک به آن‌ها پول پرداخت کنند. بااین‌حال، از نظر کارشناسان چنین ادعایی کاملا غیرمنطقی است و پایه‌و‌اساسی در واقعیت ندارد.

سریال محبوب کره‌ای بازی مرکب (Squid Game) که در حال پخش از پلتفرم نتفلیکس است، ماجرای گروهی از افراد بدهکار را روایت می‌کند که برای به‌دست‌آوردن پول باید در بازی‌های کودکانه، اما کشنده‌ای با یکدیگر رقابت کنند. به‌گفته نتفلیکس، این مجموعه تلویزیونی پربیننده‌ترین سریال تاریخ این پلتفرم است و تا‌به‌حال ۱۴۲ میلیون خانوار در دنیا به تماشای آن نشسته‌اند.

بااین‌همه، ISPهای سراسر دنیا مدعی هستند که محبوبیت این سریال باعث افزایش شدید مصرف پهنای باند آن‌ها شده و نتفلیکس به‌همین‌دلیل باید سهم آن‌ها را پرداخت کند. برای مثال، در کره‌جنوبی شرکت ارائه‌دهنده اینترنت SK Broadband ماه گذشته از نتفلیکس شکایت کرد و مدعی شد بین ماه‎‌های مه و سپتامبر، ترافیک شبکه آن ۲۴ برابر شده و به ۱٫۲ تریلیون بیت داده پردازش‌شده در هر ثانیه رسیده است. این ISP اصرار می‌ورزد که این افزایش ترافیک تقصیر نتفلیکس است و این شرکت باید مسئولیت مالی آن را به‌عهده بگیرد.

در انگلستان هم مدیران شرکت بریتیش‌تلکام شکایات مشابهی علیه نتفلیکس مطرح کرده‌اند و اصرار می‌کنند که نتفلیکس باید به پرداخت هزینه افزایش ترافیک شبکه ناشی از استریم سریال بازی مرکب مجبور شود. باوجوداین، کارشناسان می‌گویند که ادعای شبکه‌های پهنای باند کاملا بی‌پایه‌واساس است.

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت معمولا ظرفیت شبکه خود را با‌‌توجه‌‌‌به زمان اوج مصرف و بدون درنظرگرفتن نوع ترافیک تنظیم می‌کنند. ISPها که از قبل بابت ارائه خدمات از شرکت‌ها و کاربران پول دریافت کرده‌اند، مسئول پاسخ‌گویی به این افزایش تقاضا هستند، نه پلتفرم نتفلیکس.

به‌گفته یکی از کارشناسان، در برخی مواقع ISPها ممکن است درباره تحمیل بار ناعادلانه روی شبکه شکایت‌های موجهی داشته باشند. به‌عنوان نمونه، اگر این ISP در کشور در‌حال‌توسعه‌ای باشد که نتواند ظرفیت موردنیاز کاربران را فراهم کند؛ بااین‌حال، ISPهای بزرگ‌تر معمولا از این بابت مشکلی ندارند. خود نتفلیکس هم تنظیماتی ارائه می‌دهد تا کاربرانی که پهنای باند محدود دارند، بتوانند ترافیک مصرفی خود را کاهش دهند. علاوه‌بر‌این، نتفلیکس به ISPها دسترسی رایگان به CDNهایش را می‌دهد تا فشار کلی روی شبکه را کاهش دهد.

افزون‌براین، افزایش فشار روی شبکه هنگام استریم رویدادهای زنده اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از کاربران هم‌زمان در حال مصرف اینترنت هستند. بااین‌حال، استریم سریال‌های نتفلیکس به زمان اوج مصرف ربطی ندارد؛ چون هر کاربری این سریال را در زمان‌های مختلف تماشا می‌کند؛ در‌نتیجه، شکایت ISPها از کمبود ظرفیت به‌دلیل استریم سریال‌های محبوب نتفلیکس موضوعیت ندارد.

سریال Squid Game

پس دلیل طرح این ادعاها و شکایت‌های ISPهای بزرگ چیست؟ به‌گزارش Vice، غول‌های مخابراتی که به درآمدهای شرکت‌های چون گوگل و نتفلکیس حسادت می‌کنند، سال‌ها است از این مسئله شاکی‌اند که این شرکت‌ها به‌‌رایگان از شبکه‌های آن‌ها استفاده می‌کنند، بدون آنکه هزینه‌ای اضافی بابت موفقیت محصولاتشان پرداخت کنند.

بیشتر غول‌های دنیای تکنولوژی، مانند گوگل و فیسبوک و نتفلیکس، نه‌تنها برای پهنای باند هزینه پرداخت می‌کنند؛ بلکه میلیاردها دلار هم برای ظرفیت فضای ابری، حمل‌و‌نقل، کابل‌های زیر دریا، شبکه‌های تحویل محتوا و درباره گوگل، حتی برای ISP مخصوص خود پول خرج می‌کنند. علاوه‌براین، کاربران هم برای استفاده از خدمات اینترنتی هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند؛ به‌خصوص در کشورهایی مانند آمریکا که رقابت بین شبکه‌های ارائه‌دهنده پهنای باند محدود است.

در‌واقع، ماجرا از این قرار است که ISPها به‌محض اینکه دیدند سریال بازی مرکب سرخط خبرها شده، فرصت را غنیمت شمردند تا با همان استدلال قدیمی و گمراه‌کننده از نتفلیکس شکایت کنند. شرکت بریتیش‌تلکام این هفته در روزنامه گاردین نه‌تنها از این موضوع شاکی بود که نتفلیکس «چترباز بی‌انصافی»‌ است که به شبکه‌های این شرکت آسیب می‌زند؛ بلکه معتقد بود دولت انگلیس باید قوانین بی‌طرفی اینترنت در حمایت از مصرف‌کننده را هم تضعیف یا حتی حذف کند.

درپایان ذکر این نکته ضروری است که ISP‌های آمریکایی هنوز درباره محبوبیت بازی مرکب از نتفلیکس شکایتی نکرده‌اند؛ اما با‌توجه‌با سابقه آن‌ها، احتمالا در آینده به این جریان پیوندند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات