ایلان ماسک می‌گوید استارلینک اینترنت سریع‌تری برای ایرلاین‌ها فراهم می‌کند

شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک در توییتی از برنامه اسپیس ایکس برای ارائه سرویس نیم‌گیگابیتی با تأخیر کم به پرواز‌ها خبر داد.
تبلیغات

ایلان ماسک روز پنجشنبه در توییتی از برنامه اسپیس ایکس برای استفاده از استارلینک برای اتصال وای‌فای درون پرواز‌ها و مذاکره با ایرلاین‌ها برای افزودن سرویس اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای خبر داد.

Yes, we are talking to airlines about installing Starlink. Please let them know if you want it on your airliner. Low latency ~half gigabit connectivity in the air!— Elon Musk (@elonmusk) October 14, 2021

ایلان ماسک در پاسخ به توییت یکی از کاربران درباره برنامه اسپیس ایکس برای ارائه سرویس به ایرلاین‌ها گفت:

بله، ما در حال مذاکره با ایرلاین‌ها درباره نصب استارلینک هستیم. لطفا اگر آن را در هواپیمای خود می‌خواهید، آن‌ها را مطلع کنید.ارتباط نیم‌گیگابیتی در آسمان، با تأخیر کم!

استارلینک پروژه شرکت اسپیس ایکس برای ساخت شبکه اینترنت پیوسته با استفاده از هزاران ماهواره است که اصطلاحا صورت‌فلکی ماهواره‌ای نامیده می‌شود. این شبکه برای ارائه اینترنت پرسرعت به کاربران در سراسر سیاره زمین طراحی شده است.

اسپیس ایکس تاکنون ۱،۷۴۰ ماهواره استارلینک را در مدار قرار داده و این شبکه بیش از ۱۰۰ هزار کاربر از ۱۴ کشور جهان دارد که در کارآزمایی بتای عمومی آن با هزینه ۹۹ دلار در ماه شرکت کرده‌اند.

جاناتان هافلر، نایب‌رئیس اسپیس ایکس، پیش‌تر از مذاکره با ایرلاین‌ها گفته بود و از «محصول هوانوردی در حال توسعه» یاد کرده بود. هافلر ماه ژوئن گفت: «تا امروز چندین نمونه را به‌نمایش گذاشته‌ایم و به‌دنبال نهایی‌کردن این محصول و استفاده از آن در هواپیما‌ها در آینده بسیار نزدیک هستیم.»

ایرلاین‌ها با ارائه‌دهندگان اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای برای ارائه وای‌فای درون پرواز همکاری می‌کنند. ویاست و اینتلست که به‌تازگی کسب‌و‌کار خدمات اینترنت پرواز‌های تجاری شرکت گوگو را تصاحب کرده است، از‌جمله این شرکت‌ها هستند که اینترنت را در زمان پرواز برای ایرلاین‌هایی مانند دلتا، جت‌بلو، امریکن ایرلاین و یونایتد فراهم می‌کنند.

درحالی‌که سرویس‌های موجود از ماهواره‌هایی در مدار‌های دوردست استفاده می‌کنند، ماهواره‌های استارلینک در مداری نزدیک‌تر به زمین گردش می‌کنند و می‌توانند سرعت بیشتری برای مسافران حمل‌ونقل هوایی به‌ارمغان آورند.

بوئینگ 737 دلتا

هافلر بر پوشش جهانی اینترنت استارلینک تأکید می‌کند که می‌تواند اتصال به اینترنت را برای ایرلاین‌هایی که زیر این پوشش جهانی پرواز می‌کنند، در هر مکانی فراهم کند. سهام شرکت گوگو که اکنون بر پرواز‌های بیزینس کلاس تمرکز دارد، روز پنجشنبه پس از این توییت ۵ درصد سقوط کرده است.

ماسک پیش‌تر گفته بود درحال‌حاضر تأییدیه رگلاتوری زمان‌بندی استفاده ایرلاین‌ها از استارلینک را تعیین می‌کند؛ زیرا گواهینامه این خدمات باید برای هر مدل هواپیما به‌طور جداگانه صادر شود. او در توییتی در ماه ژوئن گفته بود: «تمرکز ما بر بویینگ ۷۳۷ و ایرباس A۳۲۰ است که بیشترین تعداد مسافر را جا‌به‌جا می‌کنند. آزمایش محصول در حال توسعه در شرکت گلف‌استریم در جریان است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات