گیت وی چیست و چگونه کار می‌کند؟

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رسیدن به بهترین اتصال وای فای خانگی اولویت بسیاری از افراد است؛ اما برای رسیدن به این هدف به چه سخت‌افزاری نیاز است؟
تبلیغات

برای برقراری اتصال وای فای خانگی به دو چیز نیاز دارید: یک مودم و یک روتر. گیت‌وی‌ها ترکیبی از مودم و روتر در یک دستگاه هستند؛ اما کدام گزینه بهتر است؟ آیا بهتر است به جای مودم و روتر از گیت وی استفاده کرد؟ همه چیز به نحوه‌ی استفاده از اینترنت خانگی بستگی دارد. در این مقاله به معرفی گیت‌وی و بایدها و نبایدهای آن برای وای فای خانگی خواهیم پرداخت.

درک گیت وی، مودم و روتر

برجسته‌ترین ویژگی گیت وی‌ها ترکیب مودم و روتر است. با این حال برای درک سازوکار گیت وی در ابتدا لازم است با عملکرد مودم و روتر آشنا شوید. در ادامه به مقایسه‌ی مودم و روتر‌ها می‌پردازیم.

مودم چیست؟

مودم نقطه‌ی اتصال واحد است که از طریق آن اینترنت وارد خانه‌ی شما می‌شود. هر دستگاه متصل به اینترنت در خانه به مودم وصل است. معمولا ISP-ها مودم را هم برای کاربران خود تهیه می‌کنند. اگر می‌خواهید مودم متفاوتی را تهیه کنید یا مودم را از جای دیگری بخرید با ارائه‌دهنده‌ی سرویس خود درباره‌ی سیاست‌هایشان مشورت کنید.

روتر چیست؟

درحالی‌که مودم تنها نقطه‌ی دسترسی به اینترنت است، روتر را می‌توانید اسپلیتر یا تقسیم‌کننده‌ی کابلی درنظر گرفت که امکان اتصال بیش از یک دستگاه به پورت را می‌دهد. از آنجا که روترها هم برای توزیع وای‌فای به کار می‌روند می‌توان آن‌ها را نوعی زنجیره‌ی بی‌سیم برای مودم درنظر گرفت. دستگاه‌های بی‌سیم از طریق مودم و روتر به اینترنت وصل می‌شوند.

گیت وی چیست؟

حالا با رسیدن به درکی از مودم و روتر می‌توانیم گیت وی را تعریف کنیم. گیت وی نقطه‌ی ورودی اتصال‌های اینترنتی را با نقطه‌ی توزیع ترکیب می‌کند. به این صورت که دیگر نیازی به مودم و روتر اختصاصی ندارید.

گیت وی‌ها هم مانند مودم‌ها توسط ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنتی (ISP) برای کاربران تهیه می‌شوند. بااین‌حال می‌توانید از جای دیگری هم اقدام به خرید آن‌ها کنید. اگر به‌تازگی با ISP قرارداد دارید از آن‌ها بخواهید به جای مودم و روتر پیش‌فرض یک گیت‌وی را در اختیارتان قرار دهند. اگر روتر دارید برخی ارائه‌دهندگان سرویس پیشنهاد تهیه‌ی مودم را می‌دهند. با این حال اگر گیت وی را به مودم ترجیح می‌دهید می‌توانید از ISP خود بخواهید یک گیت وی را در اختیارتان بگذارد.

گیت وی بهتر است یا مودم و روتر؟

پاسخ به این سؤال ساده نیست. مزایای گیت وی یا مودم و روتر به چگونگی استفاده از آن‌ها وابسته است.

مزایای استفاده از گیت وی

از دیدگاه کارایی، گیت‌وی برنده‌ی این مقایسه است. یک دستگاه به جای دو دستگاه به معنی استفاده از کابل کمتر است. قطعا گیت‌وی از نظر اندازه بزرگ‌تر از مودم یا روتر است؛ اما استفاده و تنظیم آن ساده‌تر است. گیت وی پس از تنظیمات اولیه کمابیش مانند روتر عمل می‌کند. از دیدگاه تشخیص مشکل باید بفهمید مشکل از روتر یا مودم است اما در صورت وجود گیت وی می‌دانید مشکل از گیت وی است.

مزایای استفاده از مودم و روتر

داشتن مودم و روتر مجزا آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد. می‌توانید مودم و روتر را به دلخواه و متناسب با نیازتان تنظیم کنید. این مسئله به‌ویژه زمانی که از روتر تخصصی مثل VPN Router استفاده می‌کنید صدق می‌کند. گیت‌وی‌ها همچنین گزینه‌ی ایده‌آلی برای اتصال وای‌فای هستند.

پورت های زیر گره های سیستم مش وای فای Tenda MW12

گیت وی‌اینترنت در مقابل مودم و روتر: مقایسه‌ی هزینه‌ها

قیمت مودم و روتر یا گیت‌وی به موقعیت شما وابسته است. گیت‌وی از نظر هزینه با روتر قابل مقایسه است. اگر مودمی روی روتر خود دارید و ISP این دستگاه‌ها را در اختیارتان گذاشته است استفاده از گیت‌وی تفاوت چندانی ندارد. از سوی دیگر گیت‌وی‌ها گران‌تر از مودم هستند. در نتیجه اگر گزینه‌ی دریافت مودم یا گیت‌وی را از ISP خود دارید با تهیه‌ی مودم می‌توانید در هزینه‌های ماهانه‌تان صرفه‌جویی کنید. از طرفی تمام ارائه‌دهندگان اینترنت، دستگاه گیت‌وی را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند.

اگر کاربر اینترنت موبایل هستید و هیچ پیش‌نیاز خاصی برای دسترسی به وب ندارید، گیت‌وی گزینه‌ی مناسب‌تر و کاربرپسندتری است؛ اما اگر کارشناس وب با نگران‌ها و نیازهای ویژه هستید، مودم و روتر آزادی عمل بیشتری را در اختیارتان می‌گذارند. در هر صورت هزینه‌ی تنظیمات و محدودیت‌های ISP احتمالا مهم‌ترین معیار در انتخاب گیت‌وی یا مودم و روتر هستند. در نهایت انتخاب با خودتان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات