نروژ قانونی برای برچسب‌گذاری پست‌های روتوش‌شده وضع می‌کند

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نروژ برای بهبود سلامت روانی کاربران، برچسب‌گذاری تصاویر روتوش‌شده را اجباری می‌کند.
تبلیغات

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند و افراد بسیاری از آن‌ها استفاده می‌کنند که فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و تیک تاک جزو محبوب‌ترین‌ها هستند. به‌تازگی گزارشی منتشر شده است که از وضع قوانین جدید شبکه‌های اجتماعی در نروژ خبر می‌دهد.

طبق گزارش Cnet، براساس مقرراتی که ماه گذشته به عنوان اصلاحیه قانون بازاریابی نروژ تصویب شد، تأثیرگذاران و تبلیغ‌کنندگان در این کشور به‌زودی باید روی عکس‌هایی که روتوش شده‌اند برچسب بزنند. پادشاه نروژ زمان لازم‌الاجرا شدن قانون جدید را تعیین خواهد کرد.

هر تبلیغی که در آن شکل، اندازه یا پوست کسی تغییر کند، باید حاوی برچسبی باشد که توسط وزارت امور کودکان و خانواده نروژ طراحی شده است. این تغییرات شامل مواردی مانند باریک شدن کمر، بزرگ شدن لب‌ها و عضلات اغراق‌شده است. تصاویری که تأثیرگذارها و افراد مشهور پست و از طریق آن‌ها «هرگونه پول یا سود دیگری دریافت می‌کنند» مشمول این قانون می‌شوند. این قانون شامل پست‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، توییتر، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و فیسبوک می‌شود. متخلفان مشمول جریمه نقدی و احتمالاً حبس خواهند شد.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که نگرانی‌ها در مورد تأثیر سلامت روان رسانه‌هایی مانند اینستاگرام که جدا کردن واقعیت از تصاویر تغییریافته در آن دشوار تلقی می‌شود، افزایش یافته است. گروه‌های مدافع و قانون‌گذاران مدت‌ها است که اینستاگرام و فیسبوک را به دلیل داشتن محتوای مضر و تقویت اضطراب و افسردگی، به‌ویژه در بین مخاطبان جوان، مورد انتقاد قرار می‌دهند. گزارش سال ۲۰۱۷ انجمن سلطنتی بهداشت عمومی انگلستان نشان داد که اینستاگرام بدترین پلتفرم‌ رسانه‌ی اجتماعی برای سلامت روان جوانان است. گزارشی در اوایل سال جاری میلادی نشان داد که اینستاگرام در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بستری برای کودکان زیر ۱۳ سال است که باعث انتقاد بیشتر طرفداران بهداشت کودک شد که نگران تهدید حریم خصوصی آنلاین کودکان و سلامت روان آن‌ها هستند.

در پاسخ به این انتقادات، اینستاگرام شروع به آزمایش قابلیتی کرد که توسط آن، کاربر توانایی مخفی کردن تعداد لایک پست‌های خود را دارد. این ویژگی می‌تواند از نگرانی برخی کاربران درباره «محبوبیت» محتوای آن‌ها در مقایسه با دیگران بکاهد. در ماه می، فیسبوک و اینستاگرام اعلام کردند که به همه کاربران این گزینه را می‌دهند تا تعداد لایک‌های پست‌هایشان را پنهان کنند.

نظر شما همراهان زومیت درباره قانون جدید نروژ چیست؟ آیا این روش می‌تواند به بهبود سلامت ذهنی کاربران فضای مجازی کمک کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات