اپل به بزرگ‌ترین مشتری سازمانی گوگل در حوزه خدمات ابری تبدیل شده است

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود اپل به‌طور درخورتوجهی داده‌های ذخیره‌شده در سرویس‌های ابری گوگل را افزایش داده است. این امر نشان می‌دهد نیازهای ذخیره‌سازی این شرکت سریع‌تر از زیرساخت‌هایش رشد کرده است.
تبلیغات

به‌گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به‌گفته منبعی آگاه، اپل در‌صدد است سال جاری میلادی، حدود ۳۰۰ میلیون‌ دلار برای خدمات ذخیره‌سازی ابری هزینه کند که در‌مقایسه‌با سال گذشته، رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. گفته می‌شود فقط در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، اپل مقدار داده‌های کاربر در سرویس‌های گوگل را ۴۷۰ پتابایت افزایش داده و مجموع داده‌های موجود در سرویس‌های ابری غول جست‌وجو جهان را به بیش از ۸ اگزابایت رسانده است. برای درک بهتر این موضوع، جالب است بدانید یک اگزابایت برای ضبط تماسی ویدئویی با مدت بیش از ۲۳۷ هزار سال کافی خواهد بود!

با احتساب آمار یادشده، اکنون اپل به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری سازمانی خدمات ابری گوگل محسوب می‌شود؛ به‌طوری که در گوگل، اپل با لقب Bigfoot (پاگنده) شناخته می‌شود. گفتنی است کوپرتینویی‌ها سال ۲۰۱۸ تأیید کردند که از سرورهای ابری گوگل برای نیازهای ذخیره اطلاعات کاربر استفاده می‌کنند. برای درک بهتر حجم خرید فضای ابری اپل از گوگل، کافی است بدانید افزایش ۴۷۰ پتابایتی اپل در نوامبر تقریبا مشابه کل فضای ذخیره‌سازی استفاده‌شده بایت‌دَنس، دومین مشتری بزرگ گوگل و سازنده تیک تاک است.

اعتقاد بر این است استفاده از خدمات ابری گوگل برای اپل مزیت‌هایی نیز به‌همراه دارد. برای مثال، طبق محاسبه هزینه در وب‌سایت گوگل، ذخیره‌سازی ۸ اگزابایت داده هر ماه حدود ۲۱۸ میلیون دلار هزینه دربر دارد. این در حالی است که اپل سالانه برای استفاده از چنین حجمی حدود ۳۰۰ میلیون دلار به گوگل پرداخت می‌کند.

به‌طورکلی، مشخص نیست چرا فضای ذخیره‌سازی اپل در سرویس‌های ابری گوگل افزایش چشمگیری یافته است. بااین‌حال، گمان می‌رود خرید ذخیره‌سازی برای اپل مقرون‌به‌صرفه‌تر از ایجاد ظرفیت جدید است یا اپل آن‌قدر سریع رشد کرده که نتوانسته است زیرساخت لازم برای ایجاد و نگه‌داری سرورهای داخلی را انجام دهد.

بعد از اپل و بایت‌دَنس، اسپاتیفای و توییتر و اسنپ‌چت به‌ترتیب با ۴۶۰ و ۳۱۵ و ۲۷۵ پتابایت داده سومین و چهارمین و پنجمین مشتری بزرگ گوگل به‌حساب می‌آیند. اپل داده‌های آی‌کلاد کاربران را در هر دو سرویس آمازون‌وب و گوگل‌کلاد ذخیره می‌کند. اپل داده‌های مذکور را رمزگذاری کرده است؛ بنابراین، نه آمازون و نه گوگل نمی‌توانند اطلاعات آی‌کلاد مشتریان اپل را به‌دست آورند.

ناگفته نماند در‌حال‌حاضر، سرویس AWS آمازون سهم عمده خدمات ابری را دراختیار دارد؛ اما گوگل نیز جایگاه ویژه‌ای در این حوزه برای خود ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال، اپل از نوعی فضای ذخیره‌سازی ابری گوگل موسوم به ذخیره‌سازی آبجکت استفاده می‌کند که برای رسیدگی به نیازهای داده مانند پرونده‌های صوتی و تصویری و اسناد طراحی شده است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات