اعضای کنگره در نامه‌ای به تیم کوک خواستار خروج اپل از چین هستند

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود برخی از نمایندگان کنگره ایالات متحده از اپل درخواست کرده‌اند که به‌منظور حمایت از حقوق بشر و حفظ حریم خصوصی، همکاری با دولت چین را خاتمه دهد.
تبلیغات

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر، چهار عضو کنگره با ارسال نامه‌ای به تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، از این شرکت خواسته‌اند که روابط تجاری خود با چین را دوباره ارزیابی کند. بعد از گزارشی که نشان داد اپل مصالحه‌های زیادی با دولت چین برای نقض حریم خصوصی شهروندان انجام داده است، اکنون، برای بار دیگر این روابط در کانون توجه برخی از اعضای کنگره ایالت متحده آمریکا قرار گرفته است.

در نامه‌ی مذکور ادعا می‌شود که اپل نه‌تنها برای تجارت خرده‌فروشی، بلکه برای تولید و زنجیره تأمین خود به چین متکی است. چهار عضو کنگره، کن باک، اسکات فیتزجرالد، برگس اونز و دَن بیشاپ، در نامه‌ای از اپل می‌خواهد که پیروی از رژیم کمونیستی در چین را خاتمه دهد. در این نامه رابطه اپل با دولت چین به‌عنوان تناقض با ارزش‌های اصلی اپل در حفظ حریم خصوصی و به‌عنوان یک حق اساسی بشر توصیف شده است.

طبق گزارشی از نیویورک تایمز، اپل نه‌تنها مطابق با خواسته‌ی چینی‌ها است، بلکه به‌طور فعال در نقض حریم خصوصی کاربران شرکت می‌کند. از قرار معلوم، کوپرتینویی‌ها از کنترل مرکز داده به مرکز کنترل‌شده توسط دولت تا حذف برنامه‌هایی که دولت موافق نیست، شراکت دارند.

گفتنی است که اپل نیز به‌شدت این بیانیه را نادرست خوانده و می‌گوید که آن‌ها قوانین دولت‌های محلی را دنبال می‌کنند و فقط در شرایط خاص و مطابق قوانین، داده‌ها را تحویل می‌دهند. غول دنیای فناوری مخالف این است که دسترسی نامحدودی به داده‌های کاربران چینی داده است. در واقع، اپل ادعا می‌کند که حتی از رمزگذاری داده‌ها و روش‌های کنترل داده قوی‌تری برای حفظ امنیت آن‌ها استفاده می‌کند.

به گفته کارشناسان امنیتی، تقریبا غیرممکن است اپل جلوی دسترسی دولت چین به ایمیل‌ها، عکس‌ها، اسناد، تماس‌ها و مکان میلیون‌ها ساکن چین را بگیرد. کلیدهای دیجیتالی که می‌توانند داده‌های آی‌کلاد را رمزگشایی کنند، معمولا در دستگاه‌های تخصصی ذخیره می‌شوند که ماژول‌های امنیتی سخت‌افزاری نامیده می‌شوند و توسط Thales، یک شرکت فناوری فرانسوی ساخته می‌شوند.

دو تن از کارمندان اسبق اپل مدعی هستند که چین استفاده از دستگاه‌های Thales را تأیید نمی‌کند؛ بنابراین، اپل دستگاه‌های جدیدی برای ذخیره کلیدها در چین ایجاد کرده است. این بدان معنی است که کلیدهای باز کردن قفل داده‌های کاربران چینی در مراکز داده‌ای که قصد دارند آن‌ها را امن کنند، ذخیره می‌شوند. اپل در مورد اظهارات، به‌سادگی در بیانیه‌ای اشاره کرده است که آن‌ها هرگز امنیت کاربران یا داده‌های آن‌ها را در چین یا هرجای دیگر با خطر مواجه نکرده‌اند.

ناگفته نماند نمامه یادشده در توییت نماینده کن باک به اشتراک گذاشته شد. در پایان از اپل خواسته شده است تا موقعیت خود را به‌عنوان شریک در شرارت‌های چین در نظر گرفته و اقدامات لازم را برای جدایی از سوءاستفاده دولت از مردم، صلح و ثبات بین‌المللی و اصول دموکراتیک آزادی و برابری انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات