تعلیق صفحه رئیس جمهور ونزوئلا در فیسبوک به ‌دلیل ادعای کشف درمان کروناویروس

یک‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نیکلاس مادورو در فیسبوک مدعی شده بود دارویی «معجزه‌آسا» به نام «کارواتیویر» که از آویشن گرفته شده است، کرونا را درمان می‌کند. فیسبوک در پاسخ به این ادعا، فعالیت صفحه‌ی مادورو را یک ماه تعلیق کرد.
تبلیغات

فیسبوک به‌صورت موقتی فعالیت صفحه‌ی نیکلاس مادورو، رئیس ‌جمهور ونزوئلا را تعلیق کرده است. آن‌طور که ورج می‌نویسد، فیسبوک مدعی است که مادورو قوانین این شرکت در زمینه‌ی مبارزه با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده‌ در مورد ویروس کرونا را نقض کرده. گفته می‌شود مادورو به نوعی «معجزه» برای درمان ویروس کرونا اشاره کرده بود؛ البته ادعای او توسط جامعه‌ی پزشکی تأیید نمی‌شود. 

فیسبوک از حذف ویدئویی خبر می‌دهد که مادورو در آن به کارواتیویر (داروی خاصی که از آویشن گرفته شده است) به‌عنوان درمان‌گر کووید 19 یاد می‌کند. مادورو پیش‌تر داروی کارواتیویر را به‌عنوان «قطره‌ی معجزه‌آسا» و «دستاوردی پزشکی» معرفی کرده بود. پزشکان در ونزوئلا گفته‌اند ادعای مادورو مبنی ‌بر درمان کرونا توسط کارواتیویر «خطرناک» است. 

این نخستین باری نیست که نیکلاس مادورو در شبکه‌های اجتماعی ادعاهایی که به‌ زعم کارشناسان بهداشت گمراه‌کننده هستند، درباره‌ی روش درمان ویروس کرونا مطرح می‌کند. در ماه مارس سال گذشته‌ی میلادی (اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹) توییتر یکی از توییت‌های مادورو را حذف کرد؛ رئیس ‌جمهور ونزوئلا در آن توییت به «دم‌نوشی» اشاره کرده بود که به ادعای او، می‌توانست «ژن‌های واگیردار ویروس کرونا را نابود کند.» توییت مادورو در حالی پاک شد که توییتر با تکیه ‌بر قوانینش، توییت رهبران را حذف نمی‌کند؛ مگر اینکه به ‌شکل صریح قوانین دیگر این شبکه‌ی اجتماعی را نقض کنند. 

فیسبوک در دوران دنیاگیری ویروس کرونا تلاش زیادی کرد تا جلوی پخش اطلاعات غلط مربوط به این ویروس مرگ‌بار را بگیرد و تا حدی به موفقیت رسید؛ اما همچنان شاهد انتشار گسترده‌ی برخی ادعاهای غلط در این پلتفرم هستیم. شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ سیاست‌هایی وضع کرده تا پست‌هایی که ممکن است به وارد شدن «آسیب‌های فیزیکی فوری» به کاربران منتهی شوند، حذف کند. فیسبوک چند ماه پیش سیاست‌هایش را گسترش داد تا آن‌ها را شامل اطلاعات غلط در مورد واکسن کرونا بکند. این شرکت همچنین به پست‌هایی که اطلاعات نادرست ویروس کرونا در بر دارند برچسب اضافه و کاربران را به اطلاعات رسمی هدایت می‌کند.

فردی به‌ نمایندگی از فیسبوک در ایمیلی که برای ورج فرستاد، گفت این شرکت رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت را دنبال می‌کند و طبق این رهنمودها، در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری کروناویروس وجود ندارد. فیسبوک اعلام کرد: «به ‌دلیل نقض مکرر قوانین ما، فعالیت صفحه را به‌ مدت ۳۰ روز تعلیق می‌کنیم و در این دوران، صفحه‌ی مادورو صرفا قابل‌ مطالعه خواهد بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات