هزینه اشتراک ماهانه‌ نماوا و فیلیمو بیش از دو برابر گران شد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
مطالعه 5 دقیقه
هزینه اشتراک ماهانه‌ی سرویس‌های پخش آنلاین فیلم نماوا و فیلیمو، به یک‌باره بیش از دو برابر گران شد.
تبلیغات

طی روزهای اخیر، سرویس‌های پخش آنلاین فیلم نماوا و فیلیمو، هزینه‌ی اشتراک ماهانه را ۲٫۳ برابر افزایش داده‌اند. به گزارش زومیت، مبلغ اشتراک ماهیانه که ۲۵ هزار تومان بود، به ۵۹ هزار تومان رسیده است؛  درحالی‌که کاربران سرویس‌های مذکور با پرداخت اشتراک، همچنان باید تبلیغات تماشا کنند.

افزایش هزینه اشتراک ماهانه نماوا
افزایش هزینه اشتراک ماهانه فیلیمو

افزایش هزینه‌ی اشتراک ماهیانه سرویس‌های پخش آنلاین فیلم، اعتراضات زیادی در فضای مجازی برانگیخته است. بسیاری از کاربران اعلام می‌کنند که پس از این افزایش قیمت، حاضر به تمدید اشتراک نیستند. کاربران همچنین دوباره به نقش سرویس‌های VOD در تعطیلی وب‌سایت‌های دانلود اشاره می‌کنند.

سال گذشته، دانلود فیلم از وب‌سایت‌های رایگان دانلود محتوای ویدئویی غیر ممکن شد. علت این موضوع، ممنوعیت ارائه‌ی خدمات ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی به وب‌سایت‌ها و خدمات فیلترشده از سوی دادستانی بود. البته برخی می‌گفتند شکایت وب‌سایت‌‌های قانونی تماشا و دانلود فیلم منجر به فیلتر شدن آن‌ها شده است؛ اما وب‌سایت‌ها و سرویس‌های قانونی، نقش خود را در این ماجرا رد کردند. معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز گفت:

عدم اعمال پالایش نسبت به ترافیک داخلی و اعمال نشدن نظارت بر شرکت‌های میزبانی موجب شده بود سایت‌های متخلف زیادی از جمله سایت‌های قمار، سایت‌های منتشرکننده فیلم‌های مبتذل و مستهجن خارجی و نیز سایت‌های منتشرکننده غیر مجاز فیلم‌ها و آلبوم‌های آهنگ داخلی بدون کسب مجوز از تهیه‌کننده و خواننده که تضییع‌کننده‌ی حقوق معنوی و مادی هنرمندان هستند و همچنین سرور‌های میزبان سایت‌های خارجی فیلترشده که هر کدام از آن‌ها بار‌ها فیلتر شده بودند، با تغییر میزبان باز هم به‌راحتی در دسترس قرار گیرند.

جواد جاویدنیا گفت فعالان داخلی این عرصه می‌توانند با دریافت مجوز از مبادی ذیربط مانند سازمان صوت و تصویر فراگیر و وزارت ارشاد اسلامی، فعالیت خود را آغاز کنند.

مدیرعامل شرکت صباایده که فیلیمو زیرمجموعه‌اش محسوب می‌شود، می‌گوید بخش زیادی از محتوای خارجی این سرویس، از شرکت‌هایی در بیروت و امارات خریداری می‌شود و در واقع کپی‌رایت آن‌ها پرداخت می‌شود. بااین‌حال وی دلیل خرید اشتراک فیلیمو از سوی مردم را تماشای محتوای ایرانی جذاب و به‌روز عنوان می‌کند.

محمدجواد شکوری مقدم به روزنامه «صبح نو» می‌گوید: «دلیل اصلی مراجعه به ما، بابت محصولات ایرانی است ... حجم محصولات هم سال آینده، حدود دو و نیم برابر افزایش می‌یابد.» شکوری خاطرنشان می‌کند که بابت گذرانده شدن مراحل مختلفی از جمله سانسور، ترجمه و بازبینی برای هر قسمت از سریال‌های خارجی و بومی‌سازی و مناسب‌سازی آن‌ها هزینه‌هایی انجام می‌شود که مبلغ قابل توجهی است.

شکوری مقدم در واکنش به افزایش هزینه‌ی اشتراک فیلیمو، می‌گوید: «این مخاطب است که بازار خود را انتخاب می‌کند و اگر فیلیمو را انتخاب کرده، یعنی از سرویسی که دریافت می‌کند رضایت دارد.» به‌ گفته‌ی او، مزیت فیلیمو بر دیگر اپلیکیشن‌های فیلم و سریال این است که فیلیمو هزینه‌های زیادی برای برندسازی انجام داده که مسیری طولانی و زمان‌بر نیاز دارد.

او تأکید می‌کند که تولید محتوای باکیفیت ایرانی هزینه‌ی ‌سنگینی دارد و تمام این هزینه، ازطریق خرید اشتراک مخاطبان تأمین می‌شود. شکوری می‌گوید:

مخاطب ما، ما را با محتوای ایرانی می‌شناسد و محتوای ایرانی هم هزینه‌‌ی سنگینی برای ما دارد. با محتوا و سریال‌های ایرانی، سبد محصول ما ارزشمندتر شده است و اتفاقا کار برای ما نیز سخت‌تر شده است؛ زیرا مخاطب با پرداخت هزینه و تمدید اشتراک نیاز دارد محصول باکیفیت ببیند و اگر انتظارش برآورده نشود، دیگر حق اشتراک خود را تمدید نمی‌کند و این دقیقا مصداق بارز خدمات باکیفیت و بی‌کیفیت است. اگر مخاطب از شما خدمات خوب دریافت نکند، نیازهای خود را از بسترهای دیگر تأمین خواهد کرد.

شکوری مقدم در پاسخ به اینکه فرمول افزایش هزینه‌ی اشتراک فیلیمو چه بوده است، می‌گوید:

شکوری: تمام هزینه ساخت محتوای ایرانی ازطریق خرید اشتراک مخاطبان تأمین می‌شود

این به درآمد سرانه‌ی خانوار و نمونه‌های خارجی مرتبط است. در ترکیه هزینه‌ی اشتراک نتفلیکس چهار و نیم دلار است. درآمد سرانه مردم آنجا سه هزار دلار است. همین را مبنای ایران کنیم. ما باید در سال ۹۹ حدود ۱۰۶ هزار تومان از مخاطبان دریافت می‌کردیم. حالا اگر از زاویه‌ی تولید به قضیه نگاه کنیم، در نیروی انسانی تا ۴۵ درصد و در تجهیزات تا ۱۳۰ درصد رشد هزینه داشته‌ایم. ضمنا تا سال گذشته سریال‌ها با نماوا مشترک بود که به‌ دلیل سرشکن شدن هزینه‌ها، به لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر بود. جدایی این دو شرکت به لحاظ رقابتی به نفع مردم شده؛ اما از طرفی هزینه‌ی تولید نیز افزایش می‌یابد.

شکوری تأکید می‌کند که فیلیمو باید پول را از دست مردم بگیرد و به تولید وارد کند؛ جز این راهی وجود ندارد. به ‌گفته‌ی او، اگر اعدادی افزایش پیدا کرده حتما منطقی داشته است و با توجه به حجم تولیدات و هزینه‌های آن، قیمت اشتراک فیلیمو تغییر کرده است.

البته او به نمایش اجباری تبلیغات هم اشاره می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «... ما هزینه‌ی شش قسمت سریال در هفته را با حق اشتراک تأمین کنیم. ما بخش خصوصی هستیم. البته امروز برای تأمین مالی مجبور به دریافت تبلیغ هم شدیم. ما به نقدینگی نیاز داریم.»

مدیرعامل شرکت صباایده درمورد اظهارات خود حدود سه سال پیش مبنی بر اینکه فیلیمو یک سال و نیم دیگر به نقطه‌ی سربه‌سر می‌رسد، گفت:

اشتباه گفته بودم! توقع این حجم از تولید را نداشتم. فکر می‌کنم تا یک سال آینده، تازه این اتفاق رخ بدهد. انتظار ما این بود که سالی دو یا سه محتوا تولید کنیم. الان برنامه ۴۰۰ اپیزود در سال آینده را داریم. وضعیت سینما مشخص است و اگر این کار صورت نگیرد قطعا جریان فرهنگی کشور تضعیف خواهد شد. جریان فرهنگی باید در حرکت و تولید باشد. مخاطب انتظار تولید بالا را هم از ما دارد.

آیا شما مخاطب زومیت، با افزایش هزینه‌ی اشتراک سرویس‌های پخش آنلاین فیلم، سرویس خود را تمدید می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات