شبکه کابلی زیردریایی Dunant گوگل رسما به بهره‌برداری رسید

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پروژه‌ی شبکه‌ی کابلی زیردریایی Dunant گوگل که دو سال و نیم پیش معرفی شده بود، رسما به بهره‌برداری رسید. این شبکه‌ی کابلی، آمریکا را به اروپا متصل می‌کند.
تبلیغات

گوگل رسما اعلام کرد شبکه‌ی کابلی زیردریایی Dunant که در بین اروپا و آمریکا حضور دارد ‌اکنون آماده‌ی خدمت‌رسانی است. براساس گزارش ZDNet، پروژه‌ی شبکه‌ی کابلی گوگل که حدودا دو سال و نیم پیش معرفی شده بود، در تلاش است ظرفیت شبکه‌ی گوگل کلاد (Google Cloud) را برای مشتریان این سرویس تقویت کند.

شبکه‌ی کابلی زیردریایی Dunant ساحل ویرجینیا در ایالات متحده‌ی آمریکا را به سرزمین کوچک سنت هی‌لِیر دریِز در ساحل اقیانوس اطلس فرانسه متصل می‌کند و تبدیل به چهاردهمین شبکه‌ی کابلی زیردریایی گوگل می‌شود. Dunant تنها یکی از شبکه‌های کابلی خصوصی زیردریایی گوگل در چند وقت اخیر است. از دیگر شبکه‌ها می‌توانیم به Curie (شیلی و لس آنجلس)، Equiano (پرتغال و آفریقای جنوبی) و Grace Hopper اشاره کنیم؛ Grace Hopper شبکه‌ای کابلی است که نیویورک را به لندن در بریتانیا و بیلبائو در اسپانیا متصل می‌کند.

گوگل می‌گوید Dunant شبکه‌ی جهانی این شرکت را گسترش می‌دهد تا ظرفیت و تنوع و مقاومت اضافه برای شبکه‌ی گوگل کلاد به ‌ارمغان بیاورد و در همین حین، امکان اتصال داخلی به دیگر زیرساخت‌های شبکه در آن منطقه را ارائه می‌دهد.

گوگل می‌گوید Dunant شامل ۱۲ جفت کابل فیبری با طراحی SDM (مولتی‌پلکس کردن تقسیم فضایی) می‌شود؛ این نخستین بار است که چنین اتفاقی برای کابل‌های زیردریایی این‌چنینی رخ می‌دهد. این نوع طراحی گوگل را قادر ساخته است لیزرهای پمپی و تجهیزات نوری را در بین چندین جفت کابل فیبری به ‌اشتراک بگذارد که باعث می‌شود در دسترس ‌بودن سیستم بهبود یابد. ظرفیت اضافه‌ای که در پی روی کار آمدن شبکه‌ی کابلی Durant ارائه می‌شود به مشتریان گوگل امکان می‌دهد اپلیکیشن‌ها را بهتر بر بستر سرورهای ابری اجرا کنند و سراغ استفاده از جدیدترین مزایای یادگیری ماشین در فضای ابری بروند. 

گوگل به ‌دنبال تکمیل پروژه‌ی Durant، قصد دارد سراغ راه‌اندازی شبکه‌ی کابلی عظیم Grace Hopper برود. براساس اعلام رسمی،‌ این شبکه‌ی کابلی در سال ۲۰۲۲ روی کار می‌آید. فعال‌شدن شبکه‌ی Grace Hopper باعث می‌شود سرویس گوگل کلاد به شبکه‌ی جهانی عظیمی از تجهیزات فیبر نوری و کابل‌های زیردریایی دست پیدا کند تا خدمات لازم را در دسترس ۲۴ منطقه‌ و بیش از ۱۰۰ منطقه‌ با CDN ابری که مشغول استفاده از گوگل کلاد هستند قرار بدهد.

آلفابت، شرکت مادر گوگل، روز گذشته اعلام کرد گوگل کلاد درآمد ۳٫۸۳ میلیارد دلاری به ‌ارمغان آورده اما هم‌زمان، ضرر ۱٫۲۴ میلیارد دلاری در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است. کسب‌و‌کار ابری گوگل شامل پلتفرم ابری گوگل (GCP) و گوگل ورکسپیس (Google Workspace) است. ورکسپیس پیش‌تر با نام G Suite شناخته می‌شد.

این نخستین باری است که آلفابت به درآمدهای واحد ابری گوگل اشاره می‌کند. درآمد گوگل کلاد در کل سال ۲۰۲۰ برابر ۱۳٫۰۵۹ میلیارد دلار بوده است که رشد سالانه‌ی ۵۰ درصدی نشان می‌دهد؛ اما در کل سال ۲۰۲۰ ضرر ۵٫۶۱ میلیارد دلاری ثبت کرد. گوگل اعلام کرده است که به‌مرور زمان کسب‌و‌کار ابری خود را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند. در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ واحد ابری گوگل ۴۱۴۹ کارمند استخدام کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات