روسیه احتمالا کاربران اینترنت استارلینک در این کشور را جریمه خواهد کرد

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود دومای روسیه در پی تصویب قانونی است تا افراد یا شرکت‌هایی که سراغ استفاده از سرویس‌ اینترنتی ماهواره‌ای غربی می‌روند جریمه شوند.
تبلیغات

نهاد قانون‌گذار روسیه که با نام «دوما» شناخته می‌شود، ظاهرا لایحه‌ای پیشنهاد داده است که براساس آن، افراد و شرکت‌هایی که در این کشور از سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای غربی استفاده می‌کنند، جریمه می‌شوند. هدف از این لایحه‌، جلوگیری از دسترسی مردم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس (SpaceX Starlink)، اینترنت وان وب (OneWeb) و دیگر سرویس‌های اینترنت غیر روسی است که امروزه مراحل توسعه را می‌گذرانند. 

براساس گزارش Ars Technica به ‌نقل از واحد روسی Popular Mechanics، جریمه‌ی پیشنهادی برای استفاده‌‌ی معمولی از سرویس‌های اینترنتی غربی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار روبل (۱۳۵ تا ۴۰۵ دلار) اعلام شده است. اشخاص حقوقی که از سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای غربی نظیر استارلینک استفاده کنند، موظف‌ به پرداخت جریمه‌ی بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون روبل (۶۷۵۰ تا ۱۳,۵۰۰ دلار) خواهند بود.

در مقاله‌ی Popular Mechanics که به زبان روسی نوشته شده است، گفته می‌شود اعضای دومای روسیه ادعا می‌کنند دسترسی مستقل به اینترنت‌ ماهواره‌ای غربی ممکن است باعث دور زدن سیستم اقدامات عملیاتی جست‌و‌جو شود؛ روسیه از این سیستم برای نظارت بر استفاده از اینترنت و ارتباطات موبایل بهره می‌گیرد. Ars Technica می‌نویسد روسیه سخت‌گیرانه روی رسانه‌ها و ارتباطات کنترل دارد و به‌عنوان بخشی از این سیاست، تمامی ترافیک اینترنت این کشور باید از مسیر سرویس ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطی روسیه عبور کند. 

اقدامات روسیه برای جلوگیری از دسترسی ساکنین این کشور به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چندان تعجب‌برانگیز نیست. دیمیتری روگازین، رئیس حوزه‌ی فضایی روسیه، به اسپیس ایکس به‌عنوان رقیب اصلی در زمینه‌ی پروازهای فضایی می‌نگرد.

روگازین مدت‌ها است از ناسا و وزارت دفاع ایالات متحده‌ی آمریکا به‌ دلیل حمایت مالی از اسپیس ایکس از طریق قراردادهای دولتی انتقاد می‌کند. Ars Technica می‌گوید اسپیس ایکس موفق شده است قراردادهایی با دولت آمریکا بر سر فرستادن موشک به فضا امضاء کند که ارزششان به چند میلیارد دلار می‌رسد؛ اما سرویس‌ پرتاب موشک را با تخفیفی بسیار بیشتر از دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده آن در دسترس قرار می‌دهد.

روگازین  مدتی پیش مدعی شده بود استارلیک در واقع طرحی است که به نیروهای ویژه‌ی ایالات متحده امکان می‌دهد به‌صورت بی‌وقفه با یکدیگر در ارتباط باشند. 

مسدودسازی استفاده از وان وب، کمی جالب‌تر به‌ نظر می‌رسد؛ به‌ این دلیل که وان وب برای فرستادن تقریبا تمامی ماهواره‌های اولیه‌ی خود به فضا از موشک‌های روسی سایوز استفاده می‌کند. وان وب قصد دارد در سال جاری میلادی به‌‌صورت ماهانه ماهواره‌هایی از طریق پایگاه‌هایی در قزاقستان و روسیه به فضا پرتاب کند. وان وب به‌ شکل مؤثر مشغول کمک به صنعت پرتاب موشک روسیه است؛ آن هم در شرایطی که اسپیس ایکس عملکرد بسیار خوبی در این حوزه دارد. 

روسیه برای مقابله‌ با سرویس‌های اینترنت غربی، روی سرویس اینترنت ماهواره‌ای مشابهی با نام Sphere شناخته می‌شود کار می‌کند. در حال حاضر سؤال‌هایی درباره‌ی هزینه‌ی این پروژه مطرح شده‌اند که فعلا پاسخ واضحی برای آن‌ها وجود ندارد. گفته می‌شود فرایند پرتاب ماهواره‌های مربوط ‌به سرویس Sphere قرار است از سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

هنوز بودجه‌ی پروژه‌ی Sphere اعلام نشده است؛ اما براساس برخی گزارش‌ها، هزینه‌ی نهایی ممکن است به ۲۰ میلیارد دلار برسد که مبلغ بسیار زیادی محسوب می‌شود. بودجه‌ی سالانه‌ی Roscosmos، شرکت فضایی تحت مدیریت دیمیتری روگازین، تقریبا ۲٫۴ میلیارد دلار است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات