ویدئوی تبلیغاتی شیائومی می ۱۱ سرعت وای‌فای آن را با آیفون ۱۲ پرو مکس مقایسه می‌کند

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شیائومی با استفاده از روتر AX6000 و انتشار ویدئویی، سرعت وای‌فای می ۱۱ را در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو مکس محک زده است.
تبلیغات

شیائومی اخیرا از اولین روتر Wi-Fi 6E خود موسوم به Mi Router AX6000، با قیمت ۵۹۹ یوان (حدود ۹۱ دلار) رونمایی کرده و طبق زمان‌بندی، قرار است در ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۱۳۹۹) در اختیار کاربران قرار بگیرد. این روتر به فناوری و ویژگی‌های نسل بعدی شبکه‌ی ارتباطی Wi-Fi مجهز شده است که می‌تواند وجه ‌تمایز آن با سایر محصولات باشد؛ اما درک درست فناوری جدید بدون یک تصویر عملی دشوار خواهد بود. با استناد به ویدئوی منتشرشده در GSMArena، گوشی پرچم‌دار شیائومی می ۱۱ با بهره‌گیری از تراشه‌ی فست‌کانکت 6900 و روتر جدید، سرعت وای‌فای بیشتری در مقایسه با قوی‌ترین پرچم‌دار اپل دارد.

در یک ویدئوی کوتاه، شیائومی برای نشان دادن قدرت Mi Router AX6000، آن را در مرکز یک استادیوم بزرگ قرار داده و آیفون ۱۲ پرو مکس و شیائومی می ۱۱ را به‌عنوان جدیدترین پرچم‌دار خود، از نظر سرعت Wi-Fi در زوایا و فواصل مختلف آزمایش کرده است. هدف از آزمون یادشده این است که مشخص شود چه مقدار از پهنای باند ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه به روتر منتقل و سپس در هر گوشی دریافت می‌شود؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که آزمایش شیائومی از لحاظ علمی و عملی قابل اتکا نیست و بیشتر به معنای نمایش مزایای نظری اتصال روتر بی‌سیم با پشتیبانی از فناوری Wi-Fi 6E به گوشی سازگار مانند می ۱۱ است.

در آزمون‌های انجام‌شده، عقب افتادن آیفون ۱۲ پرو مکس ناشی از این واقعیت است که این گوشی از مودم X55 کمی قدیمی‌تر مجهز به زیرسیستم FastConnect 6800 کوالکام برای استاندارد Wi-Fi استفاده می‌کند؛ درحالی‌که Mi 11 به لطف پردازنده‌ی اسنپدراگون 888، از جدیدترین و بهترین مودم کوالکام موسوم به X60 بهره می‌گیرد که در بطن آن تراشه‌ی FastConnect 6900 تعبیه شده است.

تراشه‌ی فست‌کانکت 6900، باند ۶ گیگاهرتز ارائه می‌دهد که یکی از مهم‌ترین وجوه‌ تمایز Wi-Fi 6E در مقایسه با نسخه‌ی اولیه یا به‌اصطلاح وانیلا (Wi-Fi 6) محسوب می‌شود. تراشه‌ی یادشده با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته و به‌صورت یکپارچه، به‌عنوان قسمتی از SOC (سیستم-روی-چیپ) با پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 ادغام شده است. این تراشه از سیستم‌های انتقال دوبانده‌ی (DBS) چهارجریانی به‌صورت هم‌زمان (۲×۲ + ۲×۲) بهره می‌گیرد و از توانایی‌های چندبانده‌ی طیف ۶ گیگاهرتز استفاده می‌کند که آن را با یک اتصال ۲ در ۲ باند ۵ گیگاهرتزی، برای حداکثر سرعت نظری ۳٫۶ گیگابیت بر ثانیه ترکیب می‌کند.

تراشه‌ی FastConnect 6900 وای‌فای 6E

مطمئنا برای نزدیک شدن به چنین سرعتی به یک روتر سازگار و توانمند نیاز خواهد بود و این دقیقا جایی است که Mi Router AX6000 وارد میدان می‌شود. جدیدترین روتر شرکت چینی، از لحاظ تئوری حداکثر سرعت خروجی بی‌سیم ۶ هزار مگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد. این مودم به یک پورت LAN با سرعت ۲٫۵ گیگابیت بر ثانیه مجهز شده است که با استاندارد IEEE 802.3bz مطابقت دارد؛ از این‌رو می‌تواند با کابل‌ اترنت Cat 5e کار کند و آن را به‌ یک مسیر عالی ارتقا می‌دهد؛ زیرا اتصالات اینترنت خانگی در مکان‌های خاص از مرز یک گیگابیت بر ثانیه شروع می‌شود.

وای‌فای 6E در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود؛ البته Wi-Fi 6 نیز به‌عنوان جایگزین وای‌فای ۵ (802.11ac) یک ارتقا مهم و طولانی‌مدت به‌حساب می‌آمد. به لطف پشتیبانی از Wi-Fi 6E، روتر AX6000 می‌تواند پهنای باند چهار در چهار ۱۶۰ مگاهرتزی ارائه دهد. برای مقایسه، این مقدار در Wi-Fi 6 به ۸۰ مگاهرتز محدود شده است. این مودم به فناوری انتقال پرسرعت مدولاسیون 4K QAM مجهز است که ادعا می‌شود در مقایسه با نسل قبلی (1024 QAM)، انتقال داده را فشرده می‌کند و ۲۰ درصد تراکم بیشتر و در نتیجه ۲۰ درصد انتقال داده هم‌زمان را سریع‌تر انجام می‌دهد.

روتر مورد بحث با بهره‌گیری از ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم، سرعت مناسبی برای اتصال‌های تکی ارائه و پشتیبانی از حداکثر ۲۴۸ دستگاه را نوید می‌دهد؛ قابلیتی که با محبوبیت فناوری اینترنت اشیاء اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این میان، شش تقویت‌کننده‌ی سیگنال مستقل، پوششی عالی به ارمغان می‌آورند و این فقط مختص به یک استادیوم بزرگ نیست؛ بلکه این روتر می‌تواند به‌آسانی یک آپارتمان سه‌طبقه را پوشش دهد.

از مشخصات دیگر این روتر می‌توان به پشتیبانی از قابلیت Xiaomi Mesh، ویژگی‌های نرم‌افزاری هوشمند، از جمله تصادفی‌سازی خودکار رمز عبور وای‌فای و همگام‌سازی با دستگاه‌های هوشمند شیائومی که از Xiaomi ChangKai Connect پشتیبانی می‌کنند اشاره کرد. AX6000 می‌تواند به‌صورت هوشمند برخی از گوشی‌های شیائومی و ردمی را شناسایی کند و در صورت لزوم، تنظیمات شبکه مخصوص بازی را برای ترافیک Wi-Fi آن‌ها تغییر دهد.

هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی عرضه‌ی جهانی Mi Router AX6000 در دسترس نیست؛ اما با توجه به عرضه‌ی دیگر روترهای این شرکت از جمله AX3600 یا AX5، باید کمی برای عرضه‌ی آن در بازار جهانی منتظر ماند و البته به نظر می‌رسد نسخه‌ی جهانی آن با قیمت بیشتری عرضه شود.

تماشا در یوتیوب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات