جدیدترین دودل گوگل به بنوآ مندلبرو، پدر هندسه فراکتالی، اختصاص یافت

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بنوآ مندلبرو، ریاضی‌دان لهستانی برنده‌ی جایزه‌ی ولف فیزیک، در سال ۲۰۱۰ از دنیا رفت. گوگل به‌پاس زحمات او برای دنیای علم، دودل امروز را به مندلبرو اختصاص داده است.
تبلیغات

بنوآ مندلبرو ریاضی‌دانی بود که بیشتر با لقب «پدر هندسه‌ی فراکتالی» شناخته می‌شود. مندلبرو در سال ۱۹۷۵ عبارت هندسه‌ی فراکتالی را ابداع کرد تا شاخه‌ی جدیدی از علم هندسه را که در تلاش بود فهمیدن اَشکال و فرآیندهای نامنظمی که در طبیعت رخ می‌دهند را ساده‌تر کند؛ از لبه‌های ناهموار ساحل گرفته تا تغییرات نمودار ارزش بازار سهام.

تحقیقات پراهمیت بنوآ مندلبرو مزایای متعددی برای گستره‌ی وسیعی از علوم به‌همراه آورد. این تحقیقات باعث شدند متخصصان حوزه‌ی فیزیک و اقتصاد و پزشکی و زمین‌شناسی و حتی هنر، بتوانند کارهای مدنظر خود را به‌شکلی قابل‌فهم‌تر و بهتر انجام دهند. گوگل به‌منظور گرامی‌داشت تلاش‌های بنوآ مندلبرو برای فهمیدن بیشتر دنیای اطراف‌مان، تصمیم گرفت دودل (Doodle) امروز را به او اختصاص دهد. بنوآ مندلبروی فقید امروز ۹۶ ساله می‌شد. 

مندلبرو که ۹۶ سال پیش (۱۹۲۴) در شهر ورشو در کشور لهستان به‌دنیا آمد سال‌های نخست زندگی خود را به انجام بازی شطرنج و خواندن نقشه مشغول شد. وقتی که خانواده‌ی مندلبرو در سال ۱۹۳۶ به پاریس مهاجرت کردند، شانس وی برای تجربه‌ی مراحل استاندارد تحصیلی کاهش پیدا کرد و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد. مندلبرو در آن زمان ۱۱ سال سن داشت و به‌دنبال آغاز جنگ جهانی دوم، به‌همراه خانواده‌اش به مناطق مختلف فرانسه سفر کرد.

مندلبرو درنهایت مدرک فوق لیسانس خود را در حوزه‌ی هوانوردی از مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا دریافت کرد و سپس در سال ۱۹۵۸ مشغول کار در شرکت آی بی ام (IBM) شد و همکاری طولانی‌مدتی را با مرکز تحقیقاتی واتسون شرکت IBM آغاز کرد. جدیدترین رایانه‌هایی که آی بی ام در آن سال‌ها تولید می‌کرد مستقیما دراختیار مندلبرو قرار می‌گرفتند و به‌لطف همین اتفاق، او از کدهای رایانه‌ای برای خلق تصاویر فراکتالی شبیه به هنر هوش‌ربودگی با اشاراتی به طبیعت و بدن انسان استفاده کرد. هندسه‌ی اقلیدسی سطح صاف یک صفحه‌ی تخت را توصیف می‌کند، بااین‌حال مندلبرو به‌فکر توصیف اَشکالی در طبیعت افتاد که تخت نبودند. 

دودل گوگل / Google Doodle با حضور بنوآ مندلبرو / Benoit Mandelbrot پدر هندسه فراکتالی

جدیدترین دودل گوگل

مندلبرو در کتاب هندسه‌ی فراکتالی طبیعت که در سال ۱۹۸۲ چاپ شد، می‌نویسد: «چرا علم هندسه همواره به‌عنوان علمی «سرد» و «خشک» توصیف می‌شود؟ یک دلیل به ناتوانی علم هندسه در توصیف شکل ابر، کوه، لبه‌ی ساحل یا درخت مربوط می‌شود. ابرها کروی‌شکل نیستند، کوه‌ها مخروطی‌شکل نیستند، خطوط ساحلی دایره‌ای‌شکل نیستند و پوست درخت صاف نیست؛ همچنین نور در مسیری مستقیم سفر نمی‌کند». تصاویر گرافیکی خلق‌شده توسط الگوریتم بنوآ مندلبرو توانسته‌اند راه خود را به درون فرهنگ‌های مختلف پیدا کنند و روی تی‌شرت‌ها و پوسترها و کاور آلبوم‌ها به‌نمایش دربیایند.

نظریه‌ی فراکتالی مندلبرو منبع اصلی الهام موسیقی Mandelbrot Set اثر جاناتان کولتون و یکی از رمان‌های آرتور سی. کلارک با نام رنگ‌های بی‌نهایت: زیبایی و مفهوم فراکتالی بوده است. مندلبرو بخش اعظم فرمولی را که برای توصیف پدیده‌ی فراکتالی به آن اتکا می‌کرد، شخصا ساخت؛ فرمولی که بعدا به‌نام مجموعه‌ی مندلبرو (Mandelbrot Set) معروف شد. مندلبرو سپس به‌مدت ۳۵ سال به‌شکلی تقریبا بی‌سروصدا به کار خود ادامه داد و در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان استاد ریاضیات در دانشگاه ییل آمریکا شروع‌به کار کرد. 

مندلبرو تاکنون جوایز متعددی را دریافت کرده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به جایزه‌ی ولف فیزیک (Wolf Prize in Physics) در سال ۱۹۹۳ اشاره کنیم. همچنین در سال ۲۰۰۰، سیارکی کوچک به‌افتخار بنوآ مندلبرو، ۲۷۵۰۰ مندلبرو (27500 Mandelbrot) نامیده شد. مندلبرو در سال ۲۰۱۰ در سن ۸۵ سالگی چشم از جهان فرو بست. 

گوگل به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی گرامی‌داشت تلاش‌های بنوآ مندلبرو، ایستر اگ جدیدی با نام «ایستگر اگ فراکتالی مندلبرو» راه‌اندازی کرده است که به شما امکان می‌دهد در دنیای الگوهای بی‌انتهای مجموعه‌ی مندلبرو به گشت‌و‌گذار مشغول شوید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات