یوتیوب به مدت یک ساعت از دسترس خارج شد

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ساعاتی پیش، وب‌سایت یوتیوب به مدت یک ساعت از دسترس کاربران خارج شد؛ اما توسعه‌دهندگان به‌سرعت برای رفع مشکل آن اقدام و آن را برطرف کردند.
تبلیغات

یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین وب‌سایت‌های موجود در بستر اینترنت است. این وب‌سایت کاربران بسیاری از سراسر دنیا دارد و اکنون افراد زیادی برای این پلتفرم جذاب تولید محتوا می‌کنند. یوتیوب به‌طور مستقیم به افرادی که در آن ویدئو آپلود می‌کنند پول می‌دهد و به همین دلیل هرروز کاربران بیشتری به فکر همکاری با آن می‌افتند. توسعه‌دهندگان این وب‌سایت همیشه سعی در بهتر کردن آن دارند؛ اما در بعضی موارد اتفاقات ناخوشایندی برای این سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو رخ می‌دهد.

ساعاتی پیش یوتیوب برای مدت کوتاهی از دسترس خارج شد و این مسئله بعضی از کاربران را نگران کرد. اما خوشبختانه این وب‌سایت پس از قطعی که حدودا یک ساعت به طول انجامید، به‌سرعت بازگردانی شد. این مشکل اجازه نمی‌داد ویدئوهای موجود در بستر این وب‌سایت اجرا شوند و به همین دلیل بسیاری از کاربران نمی‌توانستند برای یک ساعت محتواهای مورد نظرشان را مشاهده کنند. یوتیوب با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی توییتر تأیید کرد که مشکلی برای اینوب‌سایت پیش آمده است:

اگر اکنون برای تماشای ویدئو در یوتیوب به مشکل برخورده‌اید، تنها نیستید. گروه ما از این مشکل اطلاع دارد و در حال رفع کردن آن است. اطلاعات جدید در این‌جا به‌روزرسانی خواهد شد.
If you’re having trouble watching videos on YouTube right now, you’re not alone – our team is aware of the issue and working on a fix. We’ll follow up here with any updates.— TeamYouTube (@TeamYouTube) November 12, 2020

به‌ نظر می‌رسد این مسئله بر سایر سرویس‌هایی که از زیرساخت یوتیوب استفاده می‌کنند تأثیر گذاشته است. از جمله‌ی این سرویس‌ها می‌توان به YouTube TV و فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی که از طریق Google TV پخش می‌شوند اشاره کرد. کاربران این برنامه‌ها گزارش داده بودند که نمی‌توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند.  

در اوایل قطعی، به ‌نظر می‌رسید وب‌سایت به‌طور کامل و بدون هیچ مشکلی بارگذاری می‌شود؛ اما مسئله اصلی زمانی بود که کاربران قصد داشتند ویدئوها را اجرا کنند؛ زیرا به‌طور مدام به آن‌ها نماد بارگیری فایل نشان داده می‌شد که تأثیری نداشت. یکی از کارکنان خبرگزاری Verge اعلام کرده است که او توانسته بود یک ویدئو را پس از حدود یک دقیقه بارگیری کند. این مشکل با گذشت زمان بدتر شد و خطاهای مختلفی روی نمایشگر دیده می‌شد که در ادامه یکی از نمونه‌های آن را مشاهده می‌کنید:

خطای یوتیوب

گروه یوتیوب پس از اینکه موفق شد مشکل را رفع کند، پست دیگری در توییتر منتشر و این مسئله را به کاربران خود اعلام کرد:

و ما برگشتیم. از قطعی پیش‌آمده واقعا متأسفیم. این مشکل در همه دستگاه‌ها و سرویس‌های یوتیوب برطرف شده است، با تشکر از صبوری شما.
...And we’re back – we’re so sorry for the interruption. This is fixed across all devices & YouTube services, thanks for being patient with us ❤️ https://mobile.twitter.com/TeamYouTube/status/1326681978037444608— TeamYouTube (@TeamYouTube) November 12, 2020

از آن لحظه به بعد مشکل یوتیوب تقریبا رفع شد. دلیل اینکه کاملا از رفع کلی آن اطمینان نداریم این است که بعضی از کارکنان گوشی هوشمند باز هم با پیغام‌های خطا روبه‌رو شده‌اند. البته این‌بار پیام‌های مذکور به‌راحتی با نوسازی صفحه از بین می‌روند و ویدئو مانند گذشته اجرا می‌شود. کسانی که از رایانه‌های خود ویدئو تماشا می‌کردند نیز می‌توانستند بدون هیچ مشکلی این کار را بعد از توییت جدید یوتیوب انجام دهند. اکنون سرویس‌های دیگر یوتیوب از جمله YouTube TV نیز بدون مشکل کار می‌کنند.

وب‌سایت DownDetector تعداد واقعاً زیادی از گزارش‌های کاربران درباره‌ی مشکلات یوتیوب را شناسایی کرد که این مسئله نشان‌دهنده‌ی گستردگی این مشکل بود. نمودار DownDetector با بیش از ۲۸۰ هزار گزارش کاربر در کمتر از یک ساعت به اوج خود رسید. بسیاری از کاربران در توییتر گزارش دادند که یوتیوب برای آن‌ها نیز کار نمی‌کند. البته همان‌طور که گفته شد، این وب‌سایت و تمام سرویس‌های آن اکنون در دسترس کاربران قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات