دل با پروژه Apex مزایایی ویژه به مشتریان سرویس‌های ابری ارائه می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
دل اخیرا از راه‌اندازی پروژه‌ای با عنوان Apex خبر داده است. پروژه‌ی ایپکس دل به‌طور ویژه روی رویکرد خدمت‌محور As a Service تمرکز دارد و مزایایی خاص به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.
تبلیغات

یکی از جالب‌ترین و بادوام‌ترین جاه‌طلبی‌های شرکت‌ها برای اثر گذاشتن بر پردازش‌های سازمانی، روی آوردن به سیستم‌های مبتنی ‌بر سرورهای ابری بوده است و این روند همچنان ادامه دارد. شماری از تحلیلگران در ابتدا پیش‌بینی کردند که گذار به سرورهای ابری در مدتی کم رخ دهد؛ اما در واقعیت شاهد وضعیتی بسیار متفاوت بوده‌ایم. تا چند وقت پیش، فعالیت‌هایی بسیار جدی در این حوزه رخ نداد و عده‌ای از تحلیلگران می‌گویند مشاهده‌ی روند روی آوردن شرکت‌ها به سرورهای ابری همچون تماشای بالا رفتن تنبل از درخت است؛ همان‌قدر کُند.

تحلیلگران می‌گویند نه‌تنها روند کلی با سرعت پایین پیگیری می‌شود، بلکه شگفتی‌ خاصی در این فرایند وجود ندارد. بااین‌حال دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد اوضاع به‌ شکلی محسوس متحول شود. امروزه تلاش‌ بیشتری از سوی شرکت‌ها برای انتقال وظایف کاری به زیرساخت‌های ابری شاهد هستیم. مشکل اصلی این است که انجام این کار، سختی زیادی دارد. در تمامی سال‌های اخیر سخت بودن فرایند انتقال به زیرساخت ابری باعث شد بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به این کار نداشته باشند.

عوامل متعددی برای سخت بودن انتقال به زیرساخت‌های ابری وجود دارند؛ از ابزارهای پیشرفته‌ گرفته تا مجموعه‌مهارت‌های مورد نیاز و پیچیدگی و گران‌قیمت ‌بودن راهکارهایی که در این زمینه ارائه می‌شوند. این چالش‌ها باعث شده‌اند سازمان‌ها برای مدرن‌سازی زیرساخت‌هایشان مشکلات متعددی پیش روی خود ببینند. 

با درنظرگرفتن این گفته‌ها، یکی از جوانب انقلاب رایانش ابری که طی چند وقت اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده، روش تجاری سلف‌سرویس مصرف‌محورِ As a Service است (نرم‌افزار As a Service نرم‌افزاری است که تمامی داده‌های آن به‌طور کامل در زیرساخت‌های ابری مستقر هستند). این روش تجاری، قلب تپنده‌ی انقلاب رایانش ابری را تشکیل می‌دهد.

پیشرفت‌های تکنولوژیکیِ به‌دست‌آمده به‌لطف رایانش ابری نظیر وظایف کاری مدرنِ خدمت‌محورِ ابری که توسط ابزارهایی مثل Kubernetes ارائه می‌شوند، همچنان هدفی بلندمدت به ‌حساب می‌آیند. آنچه بسیاری از شرکت‌ها در دنیای امروز به‌ دنبالش هستند، مکانیسمی است که با بهره‌گیری از آن بتوانند بخش اعظم هزینه‌های حوزه‌ی IT را کاهش دهند و به هزینه‌های عملیاتیِ اشتراک‌محور تبدیل کنند. به‌علاوه، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ابری به ‌دنبال کمک‌های خارجی و استخدام متخصصان جدید هستند تا بتوانند راهکارهای جدید مبتنی‌ بر سرورهای ابری را بدون مشکل راه‌اندازی و مدیریت کنند. 

تمامی نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم زمینه‌های لازم را برای خبر جدیدی که شرکت دل (Dell Technologies) در جریان برگزاری رویداد DellTechWorld اعلام کرد فراهم می‌کنند. دل در این مراسم از آغازبه‌کار پروژه‌ی ایپکس (Project Apex) خبر داد.

پروژه‌ی ایپکس دل در تلاش است خدمات As a Service خود را در سراسر محصولات و خدماتِ جامع‌ترش (از رایانه‌های شخصی و رایانش ابری گرفته تا ذخیره‌سازی داده و...) متحد کند و گسترش دهد. دل پیش‌تر خدمات As a Service متنوعی ارائه داده است؛ بااین‌حال ازطریق پروژه‌ی ایپکس قصد دارد همه‌ی خدمات را به خدمات As a Service تبدیل کند.

به‌طور مشخص‌تر، آنچه دل با پروژه‌ی ایپکس می‌خواهد انجام دهد، ساختن مجموعه‌ای از خدمات استاندارد As a Service است که مشتریانی خاص با استفاده از ابزار جدید دل با نام کنسول ابری (Dell Cloud Console) بتوانند آن‌ها را خریداری کنند. امکان خرید مستقیم خدمات جدید ازطریق کنسول ابری دل، یکی از مواردی است که پروژه‌ی ایپکس دل را از پروژه‌های دیگری نظیر HPE GreenLake که به ‌لحاظ مفهومی به پروژه‌ی ایپکس شبیه هستند، متمایز می‌کند. 

رویکرد «همه‌چیز در قالب خدمات As a Service» نخستین بار در اوایل سال جاری میلادی توسط دل اعلام شد. با انتشار آزمایشی کنسول ابری، دل به مشتریانش امکان می‌دهد در بین سرویس‌های متنوع، سرویس مد نظر خود را انتخاب کنند و به روش‌های مختلف هزینه را بپردازند. دل می‌گوید قصد دارد به‌ مرور زمان امکان پیاده‌سازی، مدیریت و بهینه‌سازی سرویس‌ها را به‌صورت مستقیم ازطریق کنسول ابری فراهم کند. دل ادعا می‌کند پروژه‌ی ایپکس «آینده‌ی ارائه‌ی فناوری‌ها و خدمات این شرکت» محسوب می‌شود. دل در آینده جزئیات بیشتری درباره‌ی پروژه‌ی ایپکس اعلام خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات