اختلال در Cloudflare DNS بخش عمده‌ای از اینترنت را دچار مشکل کرد

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سیستم نام دامنه کلادفلر یکی از مشهورترین سرویس‌های DNS جهان محسوب می‌شود که اختلال چند دقیقه‌ای در آن، مشکلاتی را در سطح بین‌المللی به‌همراه داشت.
تبلیغات

روز جمعه، بسیاری از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های بزرگ اینترنتی برای چند دقیقه با مشکل و اختلال جدی روبه‌رو شدند و دلیل آن نیز مشکلی بود که در سرویس Cloudflare 1.1.1.1 DNS رخ داد. گزارش‌ها می‌گویند اختلال به مدت ۲۵ دقیقه طول کشید و سپس اتصال‌ها به وضعیت عادی برگشتند. برخی هم ادعا می‌کنند که احتمالا Google DNS هم دچار مشکل شده باشد.

متیو پرینس، مدیرعامل کلادفلر در همان دقایق اولیه پس از برقراری اتصال اعلام کرد که مشکل از روتری معیوب در آتلانتا ایجاد شده است. او در توییتر نوشت: «ما مشکلی داشتیم که بخشی از شبکه‌ی کلادفر را با اختلال روبه‌رو کرد. ظاهرا روتری در آتلانتا دچار اختلال شد که مسیریابی اتصال شبکه را با مشکل روبه‌رو کرد. همین روتر باعث شد تا ترافیک به سمت PoPهای متصل به زیرساخت ما با مشکل روبه‌رو شود». کلادفلر همچنین بیانیه‌ای ایمیلی ارسال کرد که در آن، روی عدم حمله به سیستم‌‌ها تأکید شده بود.

کلادفلر در بیانیه‌ای که برای شفاف‌سازی پیرامون اختلال در شبکه‌ی خود منتشر کرده بود، نوشت:

امروز بعدازظهر شاهد اختلال و قطعی در بخش‌هایی از شبکه‌ی خود بودیم. این اختلال به‌خاطر حمله یا نفوذ سایبری رخ نداده است. ظاهرا روتری در زیرساخت جهانی ما مسیریابی اشتباه انجام داده و منجر به خارج شدن بخشی از شبکه از دسترس شده است. مشکل ریشه‌ای را کشف کردیم و اکنون سیستم‌‌ها در حالت پایدار و تحت نظارت کامل قرار دارند. به‌زودی اطلاعات بیشتری پیرامون مشکل منتشر می‌کنیم. هم‌اکنون یک گروه اختصاصی مشغول نگارش اطلاعات به‌روزرسانی پیرامون اختلال هستند.

از سرویس‌هایی که از اختلال کلادفلر ضربه خوردند می‌توان به Discord, Feedly, Politico, Shopify و League of Legends اشاره کرد که گستره‌ی اختلال را به‌خوبی نشان می‌دهد. نه‌تنها وب‌سایت‌های متعددی به‌خاطر اختلال پیش‌آمده با قطعی روبه‌رو شدند، بلکه برخی از سرویس‌های اعلام وضعیت قطعی اینترنت هم چالش‌هایی را تجربه کردند.

DNS یا سیستم نام دامنه به بخشی داخلی از وب گفته می‌شود که نام‌های دامنه را به آدرس IP اختصاصی آن‌ها متصل می‌کند. اگر DNS کاربر یا یک وب‌سایت قطع شود، صرف‌نظر از سالم و وصل بودن یا نبودن سرورهای اختصاصی وب‌سایت، کاربران امکان اتصال و مشاهده‌ی آن را نخواهند داشت. اپراتورهای اینترنتی عموما DNS اختصاصی دارند، اما به‌خاطر کیفیت پایین، راهکارهای جایگزین توسط گوگل از سال‌ها پیش در اینترنت وجود داشته‌اند. کلادفلر نیز سرویس اختصاصی خود را از سال ۲۰۱۸ به کاربران و وب‌سایت‌ها ارائه می‌کند.

کلادفلر کمی پس از رفع مشکل مجددا در صفحه‌ی اطلاع‌رسانی وضعیت و توییتر، اطلاعاتی از مشکل پیش‌آمده منتشر کرد. در بخشی از توییت نوشته شد که شرکت «مشکل را با Clouadflare Resolver بررسی می‌کند و همچنین شبکه‌ی لبه را در بخش‌های مشخصی تحت بازرسی دارد. مشتریانی که از سرویس‌های کلادفلر استفاده می‌کنند احتمالا در برخی مناطق دچار اختلال می‌شوند؛ چون درخواست‌ها به درستی به مقصد نمی‌رسد و پیام خطا نمایش داده می‌شود». در پیامی تکمیلی باز هم روی اختلال در برخی مناطق تأکید شد و شرکت عنوان کرد که مسئله را تحت بررسی دارد.

برخی از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین از سرویس DNS عمومی گوگل استفاده می‌‌کنند. ظاهرا آن‌ها هم با مشکلات همزمانی روبه‌رو بوده‌اند. البته هنوز نمی‌توان این احتمال را تأیید یا رد کرد. گوگل نیز در داشبورد وضعیت شبکه‌ی خود هیچ اطلاعات خاصی از قطعی یا اختلال نمایش نمی‌دهد.

درنهایت همان‌طور که گفته شد، باوجود حدس و گمان‌های بی‌شمار، هنوز شواهدی مبنی بر حمله‌های سایبری همچون DDoS به شبکه‌ی کلادفلر در دست نیست. اطلاعات تکمیلی به‌مرور توسط کلادفلر در دسترس رسانه‌های قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات