گوگل متن صفحه نتایج جستجو را در سایت‌ها با رنگ زرد مشخص می‌کند

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
از این پس در بسیاری از مواقع اگر روی باکس پاسخ‌های برجسته‌ی گوگل کلیک کنید، آن بخش از متن منبع که در باکس به‌نمایش درآمده است با رنگ زرد نشان داده می‌شود.
تبلیغات

طبق گزارش جدید رسانه‌ی سرچ‌انجین‌لند، گوگل در تلاش است تا بتواند به شما کمک کند اطلاعاتی را که به‌دنبال آن‌ها می‌گردید به‌شکلی ساده‌تر پیدا کنید. بدین ترتیب آن اطلاعاتی که دنبال‌شان می‌گردید با رنگ زرد در صفحه‌ی منبع برجسته خواهند شد. قابلیت موردبحث با بخش پاسخ برجسته‌ی گوگل (Google Featured Snippet) کار می‌کند. پاسخ برجسته همان باکسی است که به‌طور معمول در بالاترین بخش از صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو نمایش داده می‌شود و به‌شما کمک می‌کند بدون وارد شدن به وب‌سایت، پاسخ سؤال خود را پیدا کنید. به‌لطف قابلیت جدید، با کلیک روی نتایج باکس پاسخ برجسته و ورود به وب‌سایت منبع، آن بخش از متن که در باکس موردبحث نمایش داده شده بود به‌رنگ زرد درمی‌آید. 

این یعنی در بخش پاسخ برجسته تغییری ایجاد نشده است و با کلیک روی آن به همان صفحه‌ای منتقل می‌شوید که تا پیش از این منتقل می‌شدید، بااین‌حال متنِ قرارداده‌شده در پاسخ برجسته به‌هنگام ورود به سایت منبع با پس‌زمینه‌ی زرد به‌نمایش درخواهد آمد. درضمن مرورگر به‌شکل خودکار به آن بخش از سایت منبع که متن موردبحث در آن قرار دارد اسکرول می‌کند. نحوه‌ی عملکرد این قابلیت را می‌توانید در اسکرین‌شات زیر مشاهده کنید:

همان‌طور که می‌بینید قابلیت جدید گوگل به‌بخش پاسخ برجسته (Featured Snippet) ارتباط دارد. اگر روی باکس پاسخ برجسته کلیک کنید، آن بخش از متن وب‌سایت منبع که در باکس نمایش داده شده بود به‌رنگ زرد درمی‌آید. همچنین اگر این بخش در وسط سایت منبع باشد، مرورگر به‌صورت خودکار به آن بخش اسکرول می‌کند

(برای مشاهده‌ی تصاویر بالا در ابعاد اصلی روی آن‌ها کلیک کنید)

طبق گفته‌های دنی سالیوان از گوگل، این شرکت از مدتی پیش کار روی قابلیت موردبحث را آغاز کرده است. این قابلیت در سال ۲۰۱۸ برای صفحاتی که دارای فرمت AMP (صفحات موبایلی پرشتاب) هستند دردسترس قرار گرفته بود. همچنین گوگل سال گذشته به‌صورت آزمایشی قابلیت مذکور را برای صفحات HTML نیز منتشر کرد. بااین‌حال از هفته‌ی گذشته گوگل از این قابلیت به‌شکل گسترده در صفحات HTML استفاده می‌کند. این موضوع به‌تازگی توسط توییتی از حساب کاربری موتور جست‌و‌جوی گوگل در توییتر، تأیید شده است. 

در توییت گوگل می‌خوانیم: «از این پس برای وب‌سایت‌های HTML، کلیک‌کردن روی پاسخی برجسته کاربر را دقیقا به‌همان بخشی از مقاله می‌برد که متن باکس پاسخ برجسته را تشکیل می‌دهد. این متن در وب‌سایت منبع با رنگ زرد مشخص خواهد شد. ما پیش‌تر از دسامبر سال ۲۰۱۸ به‌بعد قابلیت موردبحث را برای صفحات AMP فعال کرده بودیم. برای آن‌دسته از مرورگرهای وب که از فناوری‌های موردنیاز پشتیبانی کنند، مدیران وب‌سایت‌ها هیچ‌نیازی به نشانه‌گذاری متن مقاله‌شان برای گوگل ندارند. قابلیت یادشده به‌شکل خودکار فعال می‌شود و برای فعال‌سازی آن از قابلیت Scroll To Text برای صفحات HTML بهره گرفته شده است». طبق گفته‌های گوگل اگر مرورگر وب از فناوری‌های لازم پشتیبانی نکند یا سیستم نتواند جایگاه متن را در وب‌سایت منبع تشخیص دهد، کلیک روی پاسخ برجسته مثل قبل کاربر را به بخش بالایی منبع منتقل خواهد کرد.

وب‌سایت سرچ‌انجین‌لند در ادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد قابلیت جدید موتور جست‌و‌جوی گوگل درحال‌حاضر برای بسیاری از باکس‌های پاسخ برجسته و مرورگرهای وب فعال شده است. بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که قابلیت موردبحث در برخی مواقع کار نمی‌کند. به‌علاوه آن‌طور که کارشناس وب‌سایت ورج می‌گوید، این قابلیت روی نسخه‌ی دسکتاپ مرورگر کروم و نسخه‌ی موبایل مرورگر سافاری کار کرده است، بااین‌حال کلیک روی همان پاسخ‌های برجسته در مرورگرهای مایکروسافت اج یا نسخه‌ی دسکتاپ سافاری، باعث انتقال به آن بخش خاص از متن منبع نمی‌شود. در بخشی از وب‌سایت بخش پشتیبانی گوگل آمده که نحوه‌ی عملکرد قابلیت موردبحث ممکن است براساس فناوری‌هایی که هر مرورگر از آن‌ها پشتیبانی می‌کند،‌ محدود باشد.

گوگل ازطریق قابلیت جدیدی که به موتور جست‌و‌جویش آورده قصد دارد کاربران را قادر سازد در زمانی سریع‌تر به پاسخ سؤالات خود دسترسی پیدا کنند. در نگاه اول برجسته‌کردن متن منبع با رنگ زرد ممکن است ظاهر جذابی روی سایت نداشته باشد، اما مهم این است که روند پیدا کردن پاسخ سؤالات را سریع‌تر از قبل می‌کند. سرچ‌انجین‌لند می‌گوید قابلیت جدید موتور جست‌و‌جوی گوگل می‌تواند به‌نوبه‌ی خود روی بازار تبلیغات آنلاین تأثیر بگذارد. بازدیدکنندگان وب‌سایت به‌هنگام کلیک روی باکس پاسخ برجسته ممکن است مستقیما به بخش میانی سایت اسکرول کنند و بنرهای بالایی را نبینند. این وب‌سایت می‌گوید مدیران وب‌سایت‌ها احتمالا بهتر است در واکنش به این اقدام گوگل، جایگاه قرارگیری برخی تبلیغات را تغییر دهند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات