پیامک‌های تأییدشده و تشخیص لحظه‌ای هرزنامه؛ دو بروزرسانی جدید گوگل

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل سعی تلاش می‌کند ارسال پیام‌های سازمانی را امن‌تر کند تا پیامک‌های سازمانی دروغین برای کاربران ارسال نشود.
تبلیغات

گوگل اعلام کرده است قصد دارد علاوه‌بر فراهم‌کردن امکان ارسال پیامک در اندروید با Rich Communication Service که امکانات مفیدی دراختیار کاربران قرار می‌دهد، تجربه‌ی ارسال پیام در محیطی امن‌تر را برای کاربران فراهم کند. این شرکت روز گذشته دو نمونه از به‌روزرسانی‌های اندروید را اعلام کرد.

پیامک‌ها به شرکت‌های تجاری کمک می‌کند بتوانند اطلاعات مفید و لازم را با مشتریان خود به‌اشتراک بگذارند؛ اطلاعاتی مانند رمزعبور یک‌بارمصرف یا اعلان‌های مربوط به حساب کاربری یا تأییدیه‌ی قرار ملاقات. بااین‌حال، هنوزهم گاهی به‌سختی می‌توان به صحت هویت این پیام‌ها اعتماد کرد؛ چون معمولا از شماره‌ای تصادفی ارسال می‌شوند.

برخی از این پیام‌ها از طرف افرادی است که وانمود می‌کنند از طرف شرکت یا سازمانی به شما پیام می‌دهند که به آن اعتماد دارید. آن‌ها یا از شما درخواست اطلاعات خصوصی می‌کنند یا پیام‌هایشان محتوی لینک‌های خطرناک است. به این عمل «فیشینگ» (Phishing) گفته می‌شود. به‌همین‌دلیل، گوگل تصمیم گرفته امکان ارسال پیامک‌های امن را فراهم کند.

سیستم ارسال امن پیامک از دیروز در برخی از کشورها راه‌اندازی شده‌ است و به کاربران کمک می‌کند بتوانند هویت واقعی سازمان یا شرکتی را تأیید کنند که برای آن‌ها پیام ارسال کرده است. این سیستم برای هر پیامک به‌طور جداگانه بررسی می‌کند تا تأیید کند از طرف سازمان مشخصی ارسال شده‌ است. پس از تأیید پیام که بدون ارسال متن پیام برای گوگل انجام می‌شود، کاربر می‌تواند اسم و لوگو سازمان یا شرکت ارسال‌کننده و علامت تأیید صحت اطلاعات سازمانی را همراه‌ با پیام ببیند.

1-800 flower ،Banco Bradesco ،Kayak ،Payback و SoFi ازجمله اولین برندهایی هستند که پیام‌های خود را با سیستم پیامک تأییدشده (Verified Messages) ارسال می‌کنند. به‌زودی Google Pay هند و ارسال کدهای تأییدیه‌ی گوگل هم با همین سیستم ارسال خواهد شد. علاوه‌بر‌این، عده‌ی زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای استفاده از این سیستم درخواست داده‌اند. پیامک تأییدشده در‌حال‌حاضر در ۹ کشور راه‌اندازی شده است؛ ازجمله آمریکا، هند، مکزیک، برزیل، انگلستان، فرانسه، فیلیپین، اسپانیا و کانادا. ناگفته نماند قرار است به‌زودی تعداد این کشورها افزایش یابد.

2

در جایی که این امکان فراهم باشد، در قسمت تنظیمات اپلیکیشن پیامک بخش Verified SMS ظاهر خواهد شد که به‌طور پیش‌فرض فعال است؛ اما کاربر می‌تواند به‌صورت دستی آن را غیرفعال کند. این ویژگی کدی می‌سازد که براساس شماره‌تلفن شما، اطلاعات سازمان یا شرکت ارسال‌‌کننده پیام و محتوای پیام است. هربار که چنین کدی در گوشی شما ساخته شد، برای گوگل ارسال می‌شود و گوگل آن را با کدی مطابقت می‌دهد که به‌طور موازی از سازمان یا شرکت ارسال‌کننده به گوگل رسیده است؛ البته به شرطی که شرکت یا سازمان در گوگل ثبت شده باشد.

  • اگر کدها یکی باشند، پیامی به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر همراه‌با آن لوگوی شرکت ارسال‌کننده و نشان تأیید را می‌تواند ببینید.
  • اگر کدها یکی نباشند، پیامی به کاربر نمایش داده می‌شود مبنی‌بر اینکه «این پیام قابل تأیید نیست».
  • اگر اتصال کاربر به شبکه‌ ضعیف باشد، پیامی به‌صورت «در حال تأیید ارسال‌کننده» نمایش داده می‌شود و این وضعیت ادامه می‌یابد تا زمانی‌که روند تأیید تکمیل شود.
  • اگر اتصال شبکه وجود نداشته‌ باشد، پیامی به‌صورت «در انتظار اتصال شبکه برای تأیید ارسال‌کننده» نمایش داده‌ می‌شود.
1

گوگل توضیح داده‌ است محتوای پیام‌های کاربران را نمی‌بیند و درضمن اطلاعات مربوط به شرکت‌هایی را ضبط نمی‌کند که برای هر کاربر پیام ارسال می‌کنند. این شرکت علاوه بر پیامک تأییدشده که درواقع تلاشی برای ارسال پیام‌های تجاری امن است، می‌کوشد مکالمات کاربران در پیامک‌ها را با سیستم Rich Business Messaging یا RBM بهبود بخشد.

تشخیص لحظه‌ای هرزنامه

در این ویژگی تلاش شده است از ارسال پیام‌های اصطلاحا هرزنامه‌ها (Spam) جلوگیری شود. شیوه‌ی عملکرد بدین‌صورت است که سیستم با کشف هرزنامه‌های مشکوک یا لینک وب‌سایت‌های غیرامن در پیامی به کاربر هشدار خواهد داد. اگر کاربر برای یکی از پیام‌هایش هشدار هرزنامه دریافت کرد، می‌تواند با اطلاع‌رسانی به گوگل درباره‌ی اینکه آیا این پیام واقعا هرزنامه بوده یا نه، به گسترش مدل‌های هرزنامه‌ای گوگل کمک کند. علاوه‌براین، کاربر می‌تواند در هر زمانی هرزنامه‌ها را گزارش دهد و مکالمه‌ی شامل آن پیام را مسدود کند تا پس از آن مجددا هشدار هرزنامه را برای آن مکالمه دریافت نکند.

ارسال هشدار هرزنامه با استفاده از داده‌های پیامک‌های ارسالی فعالیت می‌کند؛ اما حریم خصوصی متن پیام‌ها را حفظ می‌کند. این سیستم در سال گذشته در برخی کشورها راه‌اندازی شد و در‌حال‌حاضر، به‌تدریج در آمریکا فعال می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات