استیو وازنیاک در واکنش به افشای اطلاعات، از فیسبوک خداحافظی کرد

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استیو وزنیاک، یکی از بنیان‌گذاران اپل، در واکنش به رسوایی‌های اخیر فیسبوک، پس انتشار پستی حساب کاربری فیسبوک خود را بست.
تبلیغات

استیو وزنیاک، یکی از بنیان‌گذاران اپل، در مصاحبه‌ای گفته است که در پی افزایش نگرانی‌ها در خصوص نحوه‌ی رفتار فیسبوک و سایر شرکت‌ها با اطلاعات خصوصی افراد، قصد دارد فیسبوک را ترک کند.

«مردم تمام جزئیات زندگی خود را در اختیار فیسبوک قرار می‌دهند و فیسبوک از این اطلاعات برای تبلیغات استفاده کرده و سود می‌کند. تمام این سود بر مبنای اطلاعات کاربران است در حالی که کاربران هیچ سودی نمی‌برند.»

وزنیاک می‌گوید ترجیح می‌دهد برای استفاده از فیسبوک هزینه پرداخت کند تا این‌که از اطلاعات شخصی او بابت تبلیغات استفاده شود. او همچنین اپل را در حفاظت از حریم خصوصی افراد ستایش کرده و گفته است:

«اپل از تولید و فروش محصولات خوب خود درآمد کسب می‌کند نه از شما. در فیسبوک کالای مورد داد و ستد شما هستید.»
استیو وزنیاک

اشاره‌ی او به طور خاص به ماجرای اخیر فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا است. ماجرایی که در نهایت فیسبوک اعلام کرد که طی آن از اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر استفاده‌ی تبلیغاتی شده است که بخش اعظم این تعداد کاربران آمریکایی بودند.

تیم کوک، دیگر بنیان‌گذار اپل، نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای عملکرد فیسبوک را زیر سؤال برده بود. وی در پاسخ به این سؤال که اگر جای زاکربرگ بودید در این موقعیت چه می‌‌کردید، گفت:

«من جای او نیستم‌؛ زیرا اپل اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کند تا مطمئن شود با استانداردهای امنیتی شرکت تطابق دارند.»

زاکربرگ نیز در مصاحبه‌ای به صحبت‌های تیم کوک واکنش نشان داد و آن‌ها را به شدت سخیف دانست. زاگربرگ گفت:

مارک زاکربرگ
«برای این که سرویسی که ارائه می‌کنید صرفا مخصوص آدم‌های پول‌دار نباشد، مجبور هستید آن را طوری طراحی کنید که مردم بتوانند از پس مخارج آن بر بیایند. ما در فیسبوک تلاش می‌کنیم سرویسی رایگان ارائه دهیم. به هیچ وجه فکر نمی‌کنم که این به این معنی باشد که ما به مردم اهمیت نمی‌دهیم.»

هرچند وزنیاک با انتشار پستی در فیسبوک از این شبکه‌ی اجتماعی خداحافظی کرده و موقتا حساب کاربری خود را بسته است، به نظر می‌رسد تصمیم سایر کاربران چیز دیگری بوده است. بر اساس آمارها فیسبوک با افت محسوسی در تعداد کاربران مواجه نشده است و همچنان ۹۳ درصد از آمریکایی‌ها از فیسبوک استفاده می‌کنند. تصمیم شما کاربر محترم زومیت پس از وقایع اخیر، در مورد ادامه‌ی استفاده از فیسبوک چه بوده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات