چهار پرونده‎ی شکایت از فیسبوک در یک هفته؛ کمبریج آنالیتیکا دردسرساز شد

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سوء استفاده‌ی شرکت کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات پنجاه میلیون کاربر فیسبوک باعث شده است شکایت‌ها علیه این شبکه‌ی اجتماعی بالا بگیرند.
تبلیغات

به گزارش SFGatereports، در هفته‌ی جاری فیسبوک چهار مرتبه در مورد پرونده‌ی آنالیتیکا کمبریج به دادگاه‌های شمال کالیفرنیا احضار شده است. هفته‌ی گذشته فاش شد که شرکت تحلیل داده‌ی انگلیسی  از داده‌های حدود ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک سوء استفاده کرده بود.

یکی از کاربران فیسبوک به نام لورن پرایس از مری‌لند، روز سه‌شنبه در سن خوزه به نمایندگی از پنجاه میلیون کاربری که اطلاعات آن‌ها توسط کمبریج آنالیتیکا استفاده شده بود، طرح شکایت کرد. در شکایت این فرد آمده است که فیسبوک در خصوص اطلاعات کاربران خود «بی‌توجهی محض» از خود نشان داده است؛ در صورتی که این شرکت تأکید دارد هیچ اطلاعاتی از کاربران را بدون اجازه یا حداقل اطلاع فاش نمی‌کند. در این پرونده همچنین آمده است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، پرایس اغلب تبلیغات سیاسی را در فید فیسبوک شخصی خود مشاهده می‌کرد.

دو تن از سهامداران حقیقی فیسبوک به نام‌های فن یوان و رابرت کیسی نیز به‌صورت جداگانه از مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ و مدیر مالی آن، دیوید ونر شکایت کردند‌. این اقدام به دلیل ضرر و زیان‌هایی است که سهام‌داران فیسبوک این هفته متحمل شده‌اند؛ چرا که ارزش سهام این شرکت با افت تقریبا ۱۰ درصدی مواجه شده است.

Facebook Cambridge Analytica Crisis

چهارمین پرونده، روز گذشته توسط یک وکیل به نام جرمیا هالیسی به نمایندگی از سهام‌داران فیسبوک در سن خوزه علیه زاکربرگ، کو شریل و سایر اعضای هیئت مدیره تشکیل شد. در این شکایت آمده است که سران فیسبوک در جلوگیری از افشای اطلاعات کاربران کوتاهی کرده‌اند و از این نظر وظیفه‌ی امانت‌داری خود را نقض کرده‌اند.

هالیسی از فیسبوک درخواست غرامت کرده است تا خسارت‌های سهام‌داران جبران شود و به موقعیت قبل خود بازگردند. از سوی دیگر، او از دادگاه می‌خواهد که به فیسبوک دستور بدهد امنیت سیستم خود را افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات