سافت بانک خود را به‌عنوان بزرگترین سهامدار اوبر مطرح کرد

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با انعقاد قرارداد جدید بین سران اوبر و سافت‌بانک، این شرکت هم‌اکنون به اصلی‌ترین سهام‌دار اوبر تبدیل شده است.
تبلیغات

به‌گزارش خبرگزاری رویترز سان‌فرانسیسکو، پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری شرکت سافت‌بانک قراردادی با اوبر تکنولوژی بستند و سافت‌‌بانک طی این قرارداد به بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت سرویس‌های مسافرتی تبدیل شد.

طبق این قرارداد، بخش اعظمی از سهام سرمایه‌گذاران و کارکنان فعلی اوبر با قیمت تنزل‌پیداکرده‌ی ۴۸ میلیارد دلار خریداری شد. این کمپانی که قبلا ۶۸ میلیارد دلار ارزش داشت، با کاهشی ۳۰ درصدی به‌ فروش رفت. یکی از سران سخنگوی اوبر در همان روز اعلام کرده بود روند فروش سهامی که به‌عنوان دومین فروش از این نوع محسوب می‌شود تا پایان روز پنجشنبه تکمیل خواهد شد.

این سخنگو همچنین افزود گروه سرمایه‌گذارانی که از طرف دو کمپانی سافت‌بانک و گروه سرمایه‌گذاری دراگونیر شامل سکویا کاپیتال هدایت می‌شود، سرمایه‌گذاری جدیدی با ارزش ۱.۲۵ میلیارد دلار انجام داده است.

سرمایه‌گذاران درمجموع، سهمی معادل ۱۷.۵ درصد از کمپانی اوبر را خواهند خرید و کمپانی سافت‌بانک با داشتن ۱۵ درصد از این سهم، به بزرگ‌ترین سهام‌دار اوبر تبدیل خواهد شد. این سرمایه‌گذاری موجب تغییرات مدیریتی در اوبر، از جمله اضافه‌ کردن اعضای جدید هیئت مدیره که سریعا وارد عمل خواهند شد، می‌شود. سخن‌گوی اوبر گفت:

این عمل نتیجه‌ی خوبی برای سهام‌داران، کارکنان و مشتری‌های ما در پی خواهد داشت، مدیریت، اوبر را با دو برابر کردن سرمایه‌گذاری‌ها روی تکنولوژی تقویت خواهد کرد و به ما کمک خواهد کرد تا خدماتمان را به افراد بیشتر در جاهای بیشتری در دنیا ارائه دهیم.

 بست ه‌شدن رسمی قرارداد، پایان درگیری‌های داخلی بین اعضای هیئت‌مدیره را رقم خواهد زد؛ درگیری‌هایی که به‌مدت چند ماه شاهد آن بوده‌ایم.

در واقع نزاع بر سر قدرت طی ماه‌های اخیر به‌شدت بالا گرفته بود. بنچ‌مارک کاپیتال که یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ و ابتدایی اوبر است، در ماه آگوست سال گذشته‌ی میلادی شکایتی تنظیم کرد تا تراویس کالانیک، یکی از مؤسسان و مدیران سابق اوبر را مجبور به ترک هیئت‌مدیره کند. در همین‌ حین، کمپانی اوبر در حال دست‌ و پنجه نرم کردن با مشکلاتی شامل پرونده‌های جنایی فدرال، درز گسترده‌ی اطلاعات، و یک پرونده‌ی قضایی برسر دزدی از اسرار تجاری بود.

رشد سافت بانک

هیئت‌مدیره در ابتدا رأی به این داد که با سرمایه‌گذاری سافت‌بانک در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ جلو برود و به‌ نظر می‌‌رسید که این قرارداد بسته نخواهد شد؛ تااینکه اوبر ماه گذشته اعلام کرد فروشندگان سهام، حاضر به مذاکره با این گروه از سرمایه‌گذاران برای معامله هستند. 

در بخشی از قرارداد آمده است که اعضای هیئت‌مدیره از ۱۱ به ۱۷ نفر خواهد رسید که شامل ۴ مدیر مستقل خواهد بود، همچنین قدرت رأی‌ دادن برخی‌از سهام‌داران ابتدایی محدود خواهد شد و قدرت کالانیک که در هیئت‌مدیره باقی خواهد ماند، کاهش خواهد یافت. بنچ‌مارک نیز می‌پذیرد که با نهایی شدن قرارداد، شکایت خود علیه کالانیک را پس بگیرد. 

براساس گفته‌های یک فرد آشنا با مسائل تجاری، سافت‌بانک دو نماینده به هیئت‌ مدیره‌ی اوبر اضافه کرده است؛ راجیف میسرا، مدیر اجرایی ویژن‌فاند سافت‌بانک که یک ابزار سرمایه‌گذاری فناوری ۹۸ میلیارد دلاری است و مارسلو کلار، رئیس اسپرینت‌کورپ و مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیران سافت‌بانک. البته این فرد اجازه نداشت به‌صورت عمومی درمورد طرح‌ها و نقشه‌های اوبر صحبت کند؛ چراکه این نقشه‌ها هنوز حالت خصوصی و محرمانه داشتند. اوبر از قبول اینکه اعضای جدیدی به هئیت‌مدیره اضافه شده‌اند، سر باز زد.

میسرا در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که اوبر با رهبر جدید خود، دارا خسروشاهی، آینده بسیار روشنی خواهد داشت. دارا خسروشاهی کسی است که به روند مذاکرات معامله کمک کرد و با تغییرات در مدیریت اوضاع را بهبود بخشید.

میسرا خواستار تمرکز بر رشد اوبر در آمریکا، اروپا، آمریکای لاتین و استرالیا است و توجهی به آسیا ندارد، چراکه رشد در آسیا هم هزینه‌ی زیادی دارد و هم رقابت برای شرکت‌های خدمات رانندگی در آنجا بسیار شدید است. چنین تغییر نگرشی می‌تواند به اوبر در کسب سودآوری هرچه سریع‌تر کمک کند؛ ولی ازطرفی هم می‌تواند نشان‌دهنده نوعی عقب‌نشینی در برخی‌ از بزرگ‌ترین بازار‌های حمل‌ونقل دنیا باشد.

سافت‌بانک همچنین سهامی در اَپ دیدی در چین، اولا در هند و گرب در جنوب‌ شرقی آسیا دارد که همگی با اوبر در این منطقه رقابت می‌کنند. سافت‌بانک مشکلی در به‌ دست آوردن علاقه‌ی سهام‌داران نداشت و بسیاری‌از سرمایه‌گذاران و کارکنان اوبر قادر نبودند سهام خود را به آن اندازه که دوست دارند، بفروشند؛ چراکه سافت‌بانک محدودیت‌هایی در چگونگی خرید خود قرار داده بود.

بر اساس اعلام یک منبع موثق، کالانیک حدود یک‌سوم از سهام ۱۰ درصدی خود را به مبلغی حدود ۱.۴ میلیارد دلار فروخت، این درحالی بود که وی در ابتدا می‌خواست نصف سهام خود را بفروشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات