آموزش ساخت لوگو با هوش مصنوعی

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
طراحی لوگو
هوش مصنوعی مولد برای تولید کد و اجرای دستورهای متنی و تولید تصاویر براساس متن عالی است؛‌ اما آیا می‌تواند در طراحی لوگو نیز به ما کمک کند؟
تبلیغات

اگر به‌دنبال راهی کم‌دردسر و بدون هزینه برای ساخت لوگو هستید، بات‌های هوش مصنوعی به‌عنوان دستیارهایی همه‌فن‌حریف می‌توانند راه را برایتان هموار کنند. از یافتن ایده‌ی اصلی گرفته تا طراحی لوگوهایی براساس سلیقه‌ی شخصی کاربر، هوش مصنوعی همچون طراح لوگو، شما را تا دریافت نتیجه‌ی نهایی همراهی خواهد کرد.

در مقاله‌ی حاضر، قصد داریم نحوه‌ی ساخت لوگو با بات‌های میدجورنی، بینگ، چت‌جی‌پی‌تی و Dall-E 2 را آموزش دهیم. اگر می‌خواهید بدون هزینه لوگو مدنظرتان را طراحی کنید، همراه ما باشید.

ساخت لوگو با هوش مصنوعی Midjourney

پیش از شروع، اگر هنوز روش استفاده از هوش مصنوعی میدجورنی را نمی‌دانید، به مقاله‌ی «میدجورنی چیست؟» سری بزنید و پس از آشنایی با سازوکار آن، مراحل زیر را به‌ترتیب برای ساخت لوگو پیش ببرید. برای تولید لوگو با میدجورنی، قبل از تایپ دستور، imagine/ را وارد کنید.

تعیین نوع لوگو

در اولین قدم، باید درباره‌ی نوع لوگو مدنظرتان تصمیم بگیرید. برای مثال، می‌توان از میدجورنی خواست که لوگوهای Lettermark و ماسکوت و امبلم (Emblem) را طراحی کند. درادامه، درباره‌ی هرکدام از طرح‌ها مثال‌هایی را شرح می‌دهیم.

لوگو Lettermark

اولین مثال، لوگو Lettermark است که از یک یا چند حرف مختلف برای ایجاد لوگو استفاده می‌کند. در این صورت، اگر نام شرکت مدنظر با A شروع شده باشد، دستور را باید به‌شکل زیر نوشت:

a lettermark of letter A, logo, serif font, vector, simple --no realistic details

لوگوی Lettermark

شرکت‌هایی با نام‌های بلند یا شرکت‌های بزرگ فعال در صنایع مختلف معمولاً از این نوع لوگو استفاده می‌کنند.

لوگو ماسکوت

لوگو ماسکوت که معمولاً شخصیتی کارتونی یا حیوان را نشان می‌دهد، به‌نوعی به ایجاد پیوند قوی با مخاطب کمک می‌کند و باعث می‌شود لوگو مرتبط خاطره‌انگیزتر به‌نظر برسد. به‌عنوان مثال، برای ایجاد لوگو ربات با استفاده از ماسکوت، می‌توان دستور را به‌شکل زیر به میدجورنی ارائه داد:

a mascot logo of a robot, simple, vector --no shading detai

لوگوی Mascot

این نوع لوگو اغلب در مشاغل مرتبط با ورزش، سرگرمی، غذا و نوشیدنی دیده می‌شود.

لوگو Emblem

سومین لوگو Emblem یا امبلم نامیده می‌شود که از نمادهای مختلف برای طراحی استفاده می‌کند و معمولاً متن خاصی در آن تعبیه شده است. به‌عنوان مثال سوم،‌ دستور طراحی لوگو برای گروه موتورسواری را می‌توان به‌شکل زیر نوشت:

an emblem for a motorcycle group, vector, simple --no photorealistic details

لوگوی تولید شده با Emblem

اغلب شرکت‌های فعال درزمینه‌ی صنایعی همچون خودروسازی، آموزش، دولت و ارتش از لوگو Emblem استفاده می‌کنند؛ زیرا به‌نوعی حس سنت و اقتدار را منتقل می‌کند. اگر به‌دنبال الهام‌گرفتن هستید، لوگو Harley Davidson یکی از آرم‌های مشهور در این زمینه است.

انتخاب ژانر هنری

علاوه‌بر لوگوهایی که ذکر کردیم، سبک‌های هنری مختلف نیز می‌توانند احساسات متفاوتی را برای کاربر ایجاد کنند. برای نمونه، اگر بخواهید ظاهر و احساس کلاسیکی به لوگو خود بدهید، طبعاً می‌توانید از کلماتی مثل old-school و retro استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید یک قدم فراتر بروید و ژانر خاصی را نشان دهید، بهتر است ژانرهای خاص همچون Psychedelic Art و De Stijl و Pop Art را انتخاب کنید.

لوگو Psychedelic Art

هنر روان‌گردان سبکی هنری است که با رنگ‌های تند، روشن، تصاویر انتزاعی و سورئال به‌تصویر کشیده می‌شود. مثال زیر، نمونه‌ای از لوگویی با بهره‌گیری از سبک مدنظر است:

a logo for an ice cream brand, simple, vector, Psychedelic Art --no text realistic details

لوگوی Psychedelic Art

در دهه‌ی ۱۹۶۰ و در بحبوحه‌ی جنبش هیپی، هنر روان‌شناختی بسیار محبوب شد و تا‌به‌امروز اثرهای آن در هنرهای مختلف مشاهده می‌شود.

سبک De Stijl

سبک De Stijl با استفاده از اشکال هندسی ساده و خطوط افقی و عمودی و پالت رنگی محدود از رنگ‌های اصلی به طراحی لوگو می‌پردازد.

a logo for an ice cream brand, simple, vector, De Stijl--no text realistic details

لوگوی تولید شده با De Stijl

هوش مصنوعی هنگام طراحی لوگو به سبک De Stijl، سعی خواهد کرد تا از اشکالی مانند مستطیل، مربع، خطوط و رنگ‌های اصلی استفاده کند و لوگویی ساده و درعین‌حال زیبا را ارائه دهد.

Pop Art

جنبش هنری Pop Art از عناصر و تصاویر مرتبط با فرهنگ و جامعه‌ی امروزی استفاده می‌کند. با استفاده از سبک پاپ‌ آرت، دستور مثال قبل را می‌توان بدین‌صورت نوشت:

a logo for an ice cream brand, simple, vector, Pop Art--no text realistic details

لوگوی Pop Art

استفاده از پاپ آرت یا هرکدام از سبک‌های ذکرشده، حس نوستالژی و جذابیت را برای مخاطبان به‌ارمغان خواهد آورد.

توضیحاتی برای تکنیک‌های هنری

برای به‌دست‌‌آوردن نتایج بهتر، می‌توانید از تکنیک‌های هنری نیز کمک بگیرید؛ تکنیک‌هایی همچون گرادیان و Outline که بسیاری از طراحان لوگو اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنند.

لوگو Outline
لوگو گرادیانت

اگر می‌خواهید عناصر سه‌بعدی را بدون پیچیدگی‌هایی مثل گرادیان و سایه در طرح‌های خود جای دهید، استفاده از شیوه‌ی Outline ایده‌ی مناسبی است. مثال زیر را در نظر بگیرید:

a simple logo of a diamond, line, flat, vector--no realistic photo details

از شیوه‌های گرادیان نیز درزمینه‌ی طراحی لوگو می‌توان برای افزودن سبکی ظریف و درعین‌حال تأثیرگذار استفاده کرد.

ساخت لوگو با بینگ مایکروسافت (رایگان)

هوش مصنوعی بینک مایکروسافت افزون‌بر پاسخ به پرسش‌ها و گشت‌وگذار در فضای وب برای یافتن داده‌های جدید، به شما امکان می‌دهد برای وبلاگ و کانال یوتیوب یا اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی خود لوگو طراحی کنید. برای طراحی سریع لوگو با استفاده از هوش مصنوعی Bing، مراحل زیر را پیش ببرید:

  • چت‌بات هوش مصنوعی بینگ را باز کنید. در iOS و Android، این کار را با استفاده از برنامه‌ی Bing یا مرورگر Microsoft Edge می‌توانید انجام دهید.
  • روی لوگو بینگ کلیک کنید تا صفحه‌ی چت باز شود.
  • حالت More Creative را انتخاب و سپس درخواستتان را وارد کنید.
طراحی لوگو با بینگ
مایکروسافت بینگ

برای مثال، از بینگ خواستیم لوگویی برای وبلاگی به نام Neotech طراحی کند و توضیحاتی هم درباره‌ی حوزه‌ی فعالیت این وب‌سایت ارائه دادیم. بدیهی است که هرچه اطلاعات بیشتری دراختیار بینگ قرار دهید، نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

پس از ارسال درخواست، بینگ در کمتر از یک دقیقه، چند لوگو مختلف را برایتان ارسال می‌کند که از بین آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید یا اگر از طرح‌ها راضی نیستید، از او بخواهید تغییرات لازم را اعمال کند. ساخت لوگو درست مثل تولید عکس با هوش مصنوعی بینگ انجام می‌شود؛ بنابراین، با کلیک روی هر تصویر، می‌توانید در صفحه‌ی جدید لوگو مدنظر را دانلود کنید.

هوش مصنوعی رایگان Dall-E 2

Dall-E 2 یکی از انواع هوش مصنوعی که احتمالا نمی‌شناسید، همچون دیگر مدل‌های هوش مصنوعی یادشده، با دریافت پیام‌های متنی، مجموعه‌ای از تصاویر منطبق با دستور را می‌تواند تولید کند. بااین‌حال، مانند ChatGPT برای استفاده از این بات نیز باید با شماره‌‌تلفن کشور دیگری در وب‌سایت OpenAI ثبت‌نام کنید؛ اما راه ساده‌تری نیز وجود دارد که اگرچه مستقیماً ما را به Dall-E 2 متصل نمی‌کند، حداقل امکان ایجاد لوگو با Dall-E 3 را دراختیارمان قرار می‌دهد.

طراحی لوگو با DALL.E 3
هوش مصنوعی DALL·E 3

برای ارتباط با Dall-E، عبارت www.bing.com/create را در نوار جست‌وجو وارد کنید و سپس با استفاده از اکانت مایکروسافت، وارد وب‌سایت شوید. Dall-E روزانه امکان ارسال چند درخواست را دراختیارتان قرار می‌دهد. همچنین درصورت تمایل، می‌توانید درخواستتان را به زبان فارسی تایپ کنید.

پس از ورود به وب‌سایت، در کادر بالای صفحه درخواستتان را با جزئیات کامل وارد کنید و دقایقی برای تولید لوگو منتظر بمانید. در مثال بالا، از هوش مصنوعی خواستیم چند لوگو برای شرکتی فعال در عرصه‌ی فناوری ایجاد کند. اگر طرح‌ها راضی‌کننده نبودند، درخواستتان را مجدداً و با استفاده از نکات اشاره‌شده در بخش میدجورنی می‌توانید مطرح کنید.

چگونه با ChatGPT لوگو بسازیم؟

همان‌طور‌که می‌دانید، ChatGPT تبجر بسیاری در درک دستورهای متنی و کدنویسی دارد و برای ساخت لوگو یا تصاویر طراحی نشده است؛ اما اگر مصر هستید که از دانش و اطلاعات این چت‌بات برای تولید لوگو بهره‌مند شوید، درادامه به‌طور خلاصه نحوه‌ی انجام این کار را شرح می‌دهیم.

به‌کار‌گیری دستور خاص برای چت‌جی‌پی‌تی

هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی، با بهره‌مندی از قابلیت کدنویسی تصاویر و لوگوهایی با فرمت‌های مختلف تصویری از‌جمله SVG می‌تواند ایجاد کند. فرمت SVG یا گرافیک برداری مقیاس‌پذیر ازآن‌جاکه به پیکسل وابسته نیست، به شما امکان می‌دهد تا بدون افت کیفیت تصویر یا لوگو، اندازه‌ی فایل‌ را تغییر دهید و ویرایش‌های لازم را روی طرح اصلی اعمال کنید.

برای شروع، ابتدا باید ایده‌ی خود را برای چت‌بات به‌درستی شرح دهید و در‌صورت لزوم، متغیرهای موجود در دستور زیر را براساس ایده‌ی خود تغییر دهید.

"Make SVG based on this data: width: 100 height: 100 Viewbox: 0 0 100 100

Path 1: X: 50% Y: 0%

Path 2: X: 100% Y: 10%

Path 3: X: 50% Y: 100%

Path 4: X: 0% Y: 10%

Shape color: Blue"

با انجام این کار، چت‌جی‌پی‌تی با بهره‌گیری از اطلاعات دریافتی، کد SVG را برایتان ایجاد می‌کند. برای مشاهده‌ی تصویر لوگو، به صفحه‌ی w3schools بروید و کد را جای‌گذاری کنید و سپس Run را بزنید. اگر لوگو به تغییرات نیاز دارد، به‌همین‌ترتیب می‌توانید دستورهای مختلف را برای اعمال تغییرات مختلف به چت‌جی‌پی‌تی ارائه دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات