گوگل میت چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
مطالعه 12 دقیقه
گوگل میت
گوگل میت یکی از بهترین و محبوب‌ترین سرویس‌های ارتباطی چه در کاربری‌های شخصی، چه در کاربری‌های سازمانی است؛ اما چطور از آن استفاده کنیم؟
تبلیغات

سرویس ارتباطی گوگل میت، از معدود سرویس‌های پرطرفداری است که هنوز در ایران مسدود نشده و دردسترس کاربران قرار دارد؛ البته که این سرویس تا چندی پیش جزو سرویس‌هایی بود که نام ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود؛ اما در حال حاضر بدون هیچ مشکلی با آی پی ایران کار می‌کند.

گوگل میت چیست؟

گوگل میت (Google Meet) یکی از سرویس‌های پرکاربرد گوگل است که در گوشی‌های اندرویدی به‌عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض از قبل نصب شده است. با استفاده از این برنامه به‌راحتی می‌توانید با دوستان و همکاران خود مکالمات صوتی و ویدیویی باکیفیتی داشته باشید و از ویژگی‌هایی مانند اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش بهره ببرید.

نکته‌ی مثبت استفاده از گوگل میت، مولتی پلتفرم بودن آن است؛ یعنی شما می‌توانید ازطریق سیستم‌‌های عامل دیگر مانند ویندوز،‌ آیفون و مک نیز به آن دسترسی داشته باشید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

نحوه استفاده از گوگل میت

استفاده از گوگل میت مانند هر برنامه‌ی تماس ویدیویی دیگری در نهایت سادگی طراحی شده است. تنها کافی است برنامه یا سایت گوگل میت را در پلتفرم مورد نظر اجرا کنید و با مخاطبان خود تماس بگیرید یا در جلسات شرکت کنید. در ادامه نحوه‌ی استفاده از گوگل میت و پیوستن به جلسات آن در سیستم‌های عامل مختلف توضیح داده شده است.

نحوه استفاده از گوگل میت در دسکتاپ

برای استفاده از گوگل میت در دسکتاپ، در یکی از مرورگرها (ترجیحاً گوگل کروم) به آدرس meet.google.com بروید و وارد حساب گوگل خود شوید. یادآوری می‌شود که هیچ برنامه دسکتاپی برای نصب وجود ندارد؛ بنابراین بلافاصله می‌توانید استفاده از آن را شروع کنید.

شروع مکالمه ازطریق مرورگر

قبل از شروع جلسه و برقراری تماس تصویری، مطمئن شوید که میکروفون، اسپیکر و دوربین شما به‌درستی پیکربندی شده‌اند. برای این کار می‌توانید تنظیمات آن‌ها را در بالای صفحه و از طریق آیکون چرخ‌دنده مشاهده کنید.

سایت گوگل میت

همچنین هنگامی که وارد صفحه گوگل میت می‌شوید می‌توانید از طریق گزینه‌ای که در آدرس‌بار وجود دارد برنامه تحت‌وب آن را برای سیستم‌عامل خود نصب کنید. در هر صورت فرقی نمی‌کند که ازطریق برنامه تحت‌وب وارد گوگل میت شوید یا ازطریق مرورگر، زیرا عملکرد هردو به یک صورت است.

  • برای شروع مکالمه ابتدا روی گزینه New meeting و سپس Start an instant meeting کلیک کنید.
وارد شدن به جلسه گوگل میت
وارد شدن به جلسه گوگل میت
  • پس از این‌کار شما وارد جلسه یا همان تماس میت می‌شوید و می‌توانید مخاطبین خود را به آن اضافه کنید یا لینک دعوتی که در پایین صفحه وجود دارد را برای سایر افراد ارسال کنید تا ازطریق آن وارد جلسه شما شوند.

وارد شدن به جلسه با کد دعوت در مرورگر

  • اگر فرد دیگری جلسه را شروع کرده و کد ورود به جلسه را ازطریق هر پلتفرمی برایتان ارسال کرده است، کافی است آن را در کادر مربوطه در صفحه اصلی سایت گوگل میت وارد کرده و روی Join کلیک کنید. بعد از انجام این کار فورا وارد جلسه‌ی در حال برگزاری خواهید شد.
وارد شدن به جلسه گوگل میت

نحوه استفاده از گوگل میت در گوشی

برای استفاده از گوگل میت در سیستم‌های عامل اندروید و iOS ابتدا باید برنامه‌ی میت را روی گوشی خود نصب کنید. همانطور که گفتیم برنامه‌ی یادشده به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی نصب است اما اگر آن را ندارید یا قبلاً آن را حذف کرده‌اید، می‌توانید ازطریق دکمه‌ی زیر مجدداً گوگل میت را روی گوشی نصب کنید.

نحوه استفاده از گوگل میت در اندروید

  • نرم‌افزار گوگل میت را باز کنید.
  • ابتدا در پایین صفحه روی گزینه New ضربه بزنید.
  • در صفحه‌ی بعدی هم می‌توانید مخاطبانی را که در میت ثبت نام کرده‌اند مشاهده کنید و هم کد دعوتی برای پیوستن سایرین به جلسه‌ خود بسازید.
  • برای تماس با مخاطبین کافی است روی هر مخاطب ضربه بزنید و بعد از دادن دسترسی به دوربین و میکروفون، با وی تماس تصویری یا صوتی بگیرید.
  • برای ایجاد کد دعوت روی گزینه Create a new meeting ضربه بزنید و کد ایجاد شده را برای سایر کاربران ارسال کنید. همچنین می‌توانید با زدن روی Join meeting مستقیماً وارد جلسه‌ی خود شوید و منتظر سایرین بمانید.
برقراری تماس در گوگل میت
برقراری تماس در گوگل میت

پیوستن به جلسه گوگل میت در اندروید

  • برای پیوستن به جلسه‌ای که توسط فرد دیگری ایجاد شده و کد دعوت آن را برای شما ارسال کرده است، در قسمت بالایی صفحه اصلی روی Search or enter code ضربه بزنید.
  • در صفحه بعدی روی گزینه Enter a Meet code ضربه بزنید و در نهایت با وارد کردن کد جلسه در کادر مشخص‌شده، در بالا سمت راست گزینه Join را لمس کنید تا وارد جلسه شوید.
برقراری تماس در گوگل میت
برقراری تماس در گوگل میت
برقراری تماس در گوگل میت

نحوه استفاده از گوگل میت در آیفون

استفاده از گوگل میت در آیفون درست مانند نسخه‌ی اندرویدی است و از این نظر تفاوتی باهم ندارند؛ اما ما آموزش برقراری تماس در آیفون را نیز به‌صورت تصویری به شما نشان می‌دهیم تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

  • برنامه را باز کنید.
  • برای برقراری تماس یا ساخت کد دعوت در پایین صفحه روی گزینه New ضربه بزنید.
  • برای تماس با مخاطب خاص روی اسم آن فرد و برای ساخت کد روی گزینه Create a new meeting ضربه بزنید.
  • در مرحله‌ی بعدی کد ایجاد‌شده را برای سایر کاربران ارسال کنید و با لمس گزینه Join meeting خودتان نیز وارد جلسه شوید.
برقراری تماس در گوگل میت در آیفون
برقراری تماس در گوگل میت در آیفون
برقراری تماس در گوگل میت در آیفون

پیوستن به جلسه گوگل میت در آیفون

  • برای پیوستن به جلسه‌ای که قبلاً توسط فرد دیگری ایجاد شده است بعد از باز کردن برنامه در بالای صفحه روی گزینه Search or enter code ضربه بزنید.
  • سپس در بالای صفحه‌ی بازشده روی Enter a Meet code ضربه بزنید و در صفحه بعدی با وارد کردن کد دعوت در قسمت مشخص‌شده و لمس گزینه‌ی Join، وارد جلسه مورد نظر شوید.
برقراری تماس در گوگل میت در آیفون
برقراری تماس در گوگل میت در آیفون
برقراری تماس در گوگل میت در آیفون

برخی کاربران گزارش داده‌اند که عملکرد گوگل میت در گوشی‌ های آیفون دارای باگی است که تماس‌های قبلی را در صفحه اصلی نشان نمی‌دهد. اگر شما نیز چنین مشکلی دارید احتمالاً مشکلتان با یک‌بار حذف و نصب کردن برنامه برطرف خواهد شد.

نحوه استفاده از گوگل میت ازطریق افزونه

راه دیگری برای برقراری تماس یا پیوستن به جلسات میت وجود دارد و آن هم ازطریق افزونه‌های موجود برای مرورگرها است. باید توجه کنید که افزونه‌های گوگل میت در عین ارائه‌ی امکانات و دسترسی‌های بیشتر، توسط سازندگان شخص‌ثالث توسعه یافته‌اند و جزو سرویس‌های رسمی گوگل نیستند و ممکن است به برخی اطلاعات اکانت شما دسترسی پیدا کنند.

منظورمان این نیست که چنین سرویس‌هایی باعث لو رفتن اطلاعاتتان می‌شوند اما از آن‌جایی که ازطریق پلتفرم‌ها و سرویس‌های رسمی گوگل میت می‌توانیم به‌راحتی تماس‌های خود را مدیریت کنیم، استفاده از سرویس‌های شخص‌ثالث را توصیه نمی‌کنیم.

حال اگر به هر دلیلی قصد استفاده از این افزونه‌ها را دارید، می‌توانید از افزونه‌های Fellow و Fireflies.ai و Meet Plus استفاده کنید که عملکرد شما را هنگام شرکت در جلسات و مدیریت سایر کارها افزایش می‌دهند.

قابلیت‌های گوگل میت

گوگل میت که یکی از بهترین برنامه‌ های تماس تصویری محسوب می‌شود، با ارائه مجموعه‌ای از ویژگی‌های قدرتمند در کنار رابط کاربری ساده، به‌سرعت به یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی میان کاربران تبدیل شده است. در ادامه تعدادی از این ویژگی‌ها را معرفی خواهیم کرد که بسته به رایگان یا پولی بودن اشتراک گوگل میت شما متفاوت‌اند.

  • کیفیت تصویر و صدای عالی: گوگل میت از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای ارائه کیفیت تصویر و صدای عالی استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود تا جلسات آنلاین شما با وضوح مناسب و بدون هیچ‌گونه مشکلی برگزار شوند. تماس‌های میت ممکن است با توجه به رایگان یا پولی بودن و سرعت اینترنت، دارای وضوح متفاوتی از HD تا 4K باشند که در ادامه بیشتر درباره‌‌ی آن‌ها توضیح خواهیم داد.
  • قابلیت به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش: شما می‌توانید به راحتی صفحه نمایش خود را با سایر شرکت‌کنندگان در جلسه به اشتراک بگذارید. قابلیت یادشده برای ارائه‌ی مطالب، آموزش آنلاین یا همکاری در پروژه‌های مختلف بسیار مفید و در هر دو نسخه‌ی رایگان و پولی دردسترس است.
  • ضبط جلسات: جلسات گوگل میت را می‌توان به صورت کامل ضبط کرد و برای مراجعات بعدی ذخیره نمود. چنین ویژگی برای کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند بسیار کارآمد است. ویژگی یادشده نیز مانند ویژگی قبلی در هر دو نسخه‌ی رایگان و پولی دردسترس است اما می‌تواند بسته به انتخاب کاربر عملکرد متفاوتی داشته باشد.
  • امنیت بالا: گوگل میت از رمزگذاری end-to-end برای تمام جلسات در نسخه‌های رایگان و پولی استفاده می‌کند. این امر تضمین می‌کند که فقط افراد مجاز می‌توانند به جلسات شما دسترسی داشته باشند.
  • قابلیت استفاده در انواع دستگاه‌ها: گوگل میت در انواع دستگاه‌ها مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند قابل استفاده است.
محیط نرم‌افزار گوگل میت

در چند آپدیت اخیر گوگل میت، ویژگی‌های جالب و مفید دیگری نیز به این سرویس اضافه شده است که از جمله‌ی آن‌ها می توان به حذف نویز، زیرنویس زنده و تشخیص سخنگو اشاره کرد. با فعال کردن حذف نویز، صداهای اضافه مانند صدای ماشین‌ها و ترافیک یا صدای حیوانات خانگی به‌طور خودکار از مکالمات شما حذف خواهند شد.

در قابلیت تشخیص سخنگو نیز گوگل میت با استفاده از هوش مصنوعی دوربین را به‌طور خودکار روی فردی که در حال صحبت است متمرکز می‌کند، اما متأسفانه قابلیت‌های یادشده تنها در نسخه پولی گوگل میت وجود دارند.

نسخه رایگان گوگل میت و تفاوت آن با نسخه پولی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم گوگل میت علاوه‌بر نسخه‌ی رایگان، دارای نسخه‌ای پولی و ویژه است که امکانات بیشتری را برای کاربران حرفه‌ای و شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهد. در نسخه‌ی رایگان، زمان جلسات به یک ساعت محدود شده است اما در نسخه پولی می‌توانید تا ۲۴ ساعت نیز درون جلسه حضور داشته باشید.

وضوح تصاویر در جلسات رایگان گوگل میت برابر HD(720p) است که از کدک ویدیویی VP8 استفاده می‌کند، اما در جلسات نسخه‌ی پولی، می‌توانید وضوح تصاویر را به‌صورت 4K(2160p) و با کدک ویدیویی VP9 تجربه کنید که البته تا حد زیادی بستگی به سرعت اینترنت و قدرت پردازش دستگاه شما نیز دارد.

در نسخه‌ی رایگان حداکثر ۱۰۰ نفر می‌توانند در جلسه شرکت کنند اما در نسخه پولی، این عدد به ۱۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد. در استفاده از نسخه رایگان، فضای ذخیره‌سازی ابری برای ضبط جلسات وجود ندارد اما هنگامی که نسخه‌ی پولی را خریداری کردید، می‌توانید جلسات خود را به‌صورت آنلاین و در فضای ابری اختصاصی گوگل ذخیره کنید.

در نسخه‌ی پولی شما می‌توانید بعد از اتمام جلسه، گزارش‌های دقیقی از جلسات خود دریافت کنید که چنین قابلیتی در نسخه‌ی رایگان وجود ندارد.

متاسفانه در نسخه‌ی رایگان ویژگی‌های بسیار کاربردی زیرنویس زنده، حذف نویز و لغو اکو ارائه نمی‌شود و گوگل آن‌ها را به نسخه‌ی پرو یا پولی محدود کرده است. در مورد سطح امنیتی دو نسخه‌ی رایگان و پولی باید بگوییم که گوگل در هر دو نسخه از بالاترین ضرایب امنیتی برای مکالمات ویدیویی استفاده می‌کند و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد.

انتخاب نسخه‌ی مناسب گوگل میت به نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال پلتفرمی رایگان برای برگزاری جلسات کوتاه با تعداد نفرات کم هستید، نسخه رایگان می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. اما اگر به دنبال برگزاری جلسات طولانی با تعداد نفرات بالا و استفاده از ویژگی‌های پیشرفته هستید، باید از نسخه‌های پولی گوگل میت استفاده کنید.

در جدول زیر پلن‌های مختلف گوگل میت را باتوجه به ویژگی‌ها و قیمت‌ آن‌ها مقایسه کرده‌ایم. البته توجه داشته باشید که این جدول براساس پلن‌های کسب‌وکار گوگل میت طراحی شده است.

پلن Enterprise (قیمت متغیر)

پلن Business Plus (ماهانه ۱۸ دلار)

پلن Business Standard (ماهانه ۱۲ دلار)

پلن Business Starter (ماهانه ۶ دلار)

نسخه رایگان

۲۴ ساعت

۲۴ ساعت

۲۴ ساعت

۲۴ ساعت

۱ ساعت

زمان جلسه

۱۰۰۰ نفر

۵۰۰ نفر

۱۵۰ نفر

۱۰۰ نفر

۱۰۰ نفر

تعداد نفرات

Digital whiteboarding

-

زیرنویس زنده

-

-

حذف نویز

-

-

تشخیص سخنگو

-

-

-

پیگیری حضور و غیاب

-

-

-

-

پخش زنده در دامنه (استریم)

گوگل میت همچنین دارای پلن‌ شخصی یا Individual Workspace نیز هست که با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار، به افراد مختلف از سراسر دنیا کمک می‌کند تا کسب و کار خود را شروع کنند و با قابلیت‌های گوگل‌ میت کارهای تیمی خود را ارتقا دهند. قابلیت‌های پلن یادشده را تا حد زیادی می‌توان به ویژگی‌های پلن Business Standard تشبیه کرد.

سوالات متداول زومیت

  • نحوه تماس تصویری با گوگل میت چگونه است؟

    با نصب نرم‌افزار گوگل میت در گوشی یا با استفاده از وب‌سایت آن در ویندوز و مک، به راحتی می‌توان با افراد مختلف تماس تصویری برقرار کرد.

  • نحوه کار با گوگل میت در گوشی چگونه است؟

    سرویس گوگل میت با توسعه اپلیکیشن‌ برای سیستم‌‌های عامل اندروید و iOS، امکان برقراری تماس تصویری و صوتی در تلفن‌های همراه را بسیار آسان کرده است که در مقاله فوق به آموزش تمام روش‌های برقراری تماس پرداختیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات