چگونه با امکانات گوگل در زمان خود صرفه جویی کنیم؟

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
ابزارها و خدمات گوگل Workspace
گوگل امکاناتی دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد.
تبلیغات

گوگل ابزارهای مختلفی ارائه می‌دهد که کاربران سرتاسر جهان از آن‌ها برای رفع نیازهای روزانه‌ی خود بهره می‌برند. غول جست‌وجوی اینترنت خدمات کاربردی دیگری نیز دارد که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ درحالی‌که در بسیاری از مواقع باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند.

در این مقاله، برخی از ترفندها و ابزارهای گوگل را معرفی می‌کنیم که به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند.

فهرست مطالب

سازمان‌دهی

ابزارهای گوگل برای سازماندهی کارها

اگرچه خدمات مختلف گوگل با تمرکز بر سازمان‌دهی خودکار طراحی شده‌اند، به‌دلایل مختلف ازجمله حجم کاری زیاد در بسیاری از مواقع باید نکاتی را رعایت کنید تا راحت‌تر از آن ابزار بهره ببرید.

۱. سازمان‌دهی تب‌ها در مرورگر کروم

اگر تب‌های زیادی روی کروم دارید، با گروه‌بندی آن‌ها می‌توان در مراجعات بعدی، زودتر به تب مدنظر بروید. برای این‌ منظور روی تب مدنظر راست‌کلیک و سپس Add tab to group را انتخاب کنید و درنهایت، نام و رنگ گروه را نیز برگزینید. اکنون برگه‌های انتخابی شما در گروه جدید قرار می‌گیرند و برای استفاده از آن‌ها زمان کمتری صرف خواهید کرد.

۲. بررسی فهرست کارها در صفحه‌ی اصلی اندروید

بسیاری از کاربران فهرستی از کارهایی را تهیه می‌کنند که قصد دارند آن‌ها را انجام دهند. در این شرایط، می‌توان از ابزارک برنامه‌ی Google Keep (برنامه‌ی یادداشت گوگل) استفاده کرد. این ابزارک مفید به شما اجازه می‌دهد تا کارهای خود را در صفحه‌ی اصلی گوشی سامسونگ، گوشی گوگل یا هر دستگاه اندروید دیگری همیشه مشاهده کنید و برای دیدن آن‌ها به ورود به اپلیکیشن‌های مختلف نیازی نداشته باشید و در‌نتیجه، در زمان صرفه‌جویی چشمگیری خواهید کرد.

۳. سازمان‌دهی Google Photos

تقریباً یک‌سوم از گالری عکس‌ و فیلم‌های هر کاربری از تصاویر افراد دیگر و عکس‌های مشابه و تکراری تشکیل شده است. برای مرتب‌سازی خودکار حجم زیادی از تصاویر و ویدئوهای ذخیره‌شده روی فضای ذخیره‌سازی گوشی خود می‌توانید از Google Photos بهره ببرید؛ زیرا این برنامه با قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی امکاناتی مثل حذف تصاویر تکراری و دسته‌بندی عکس‌های مشابه و دسته‌بندی عکس‌های شخصی براساس چهره را ارائه می‌دهد که همگی به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند.

۴. استفاده از جیمیل برای انجام کارهای روزانه

قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی جیمیل به کاربران در انجام کارهای روزانه کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان پیام‌های فوری و حساس را پرچم‌گذاری کرد و از ویژگی زمان‌بندی هوشمند برای یافتن بهترین زمان برای تماس با دوستان و همکاران بهره گرفت.

جیمیل صندوق ورودی اولویتی نیز ارائه می‌دهد که شامل بخش ستاره‌دار و مهم و خوانده‌نشده است. این سرویس برای کسانی که ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنند، قابلیت‌های مختلفی برای فیلتر ارائه می‌دهد و با سایر خدمات گوگل مثل Keep و تقویم یکپارچه شده است.

یادگیری

ابزارهای یادگیری گوگل

گوگل به شما کمک می‌کند تا موضوعات جدید را به‌راحتی و با سرعت بسیار زیاد یاد بگیرید.

۱. استفاده از هوش مصنوعی بارد برای دریافت جواب سؤالات

هوش مصنوعی گوگل که با نام چت‌بات بارد دردسترس کاربران قرار گرفته است، به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مختلف درباره‌ی هر موضوعی را با سرعت بسیار زیاد به‌دست آورید و دیگر نیازی نیست برای یافتن پاسخ دقیق پرسش‌ها، ساعت‌ها زمان برای مرور لینک‌های ارائه‌شده در نتایج جست‌وجوی گوگل صرف کنید.

۲. رفع مشکلات کدنویسی با بارد

هیچ برنامه‌نویسی در دنیا وجود ندارد که با مشکل مواجه نشود و همیشه در مسیر توسعه امکان دارد با موانعی مواجه شوند. چت‌بات بارد گوگل به شما کمک می‌کند تا تقریباً هر مشکلی در مسیر کدنویسی را رفع کنید. دقت این هوش مصنوعی در ارائه‌ی پاسخ به پرسش‌های برنامه‌نویسی بسیار زیاد است و در زمان شما بسیار صرفه‌جویی خواهد کرد.

همچنین، بارد با پلتفرم Google Colab ادغام شده است؛ بنابراین، می‌توان کدهای خود را به بیش‌ از ۲۰ زبان برنامه‌نویسی به‌صورت آنلاین و مستقیم کامپایل و اشکال‌زدایی کنید.

۳. استفاده از افزونه‌های کروم برای مطالعه‌ی مؤثرتر

دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند برای رفع نیازهای خود از تعداد بسیار زیادی افزونه‌ در فروشگاه کروم بهره ببرند. در‌این‌میان، ComposeAI یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود و به خلاصه‌سازی و ویرایش و نوشتن مقالات کمک می‌کند. این یعنی به‌جای صرف زمان طولانی برای گردآوری تحقیقات و ویرایش و بازنویسی آن‌ها، هوش مصنوعی افزونه‌ی مذکور این روند را در مدت بسیار کوتاهی برایتان انجام خواهد داد.

۴. استفاده از Google Classroom

با Google Classroom به فرزندان خود کمک کنید تا متن‌ها را با دقت بیشتر مطالعه کنند. این برنامه برای گوشی و تبلت‌های اندرویدی و نیز گوشی آیفون و تبلت اپل ارائه شده است و به ایجاد مهارت‌های جدید در کودکان کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، می‌توان از این ابزار برای تقویت واژگان و مهارت‌های درک مطلب بهره گرفت.

۵. دریافت کمک در پاسخ به پرسش‌های ریاضی

اگر دانش ریاضی شما خیلی قوی نیست، گوگل در این زمینه نیز به کمک شما می‌شتابد. این موتور جست‌وجو ابزاری برای حل مسائل ریاضی دارد و برای این‌ مظور فقط باید مسئله‌ی مدنظر را تایپ کنید. گوگل از ضرب، تقسیم، جمع و تفریق عادی گرفته تا معادلات خطی و چندمجهولی به شما در حل سؤالات ریاضی کمک می‌کند.

ابزار حل مسائل ریاضی گوگل با Google Lens ادغام شده است و می‌توان سؤال نوشته‌شده روی برگه‌ی دفترچه را نیز با دوربین اسکن و آن را حل کرد. نکته‌ی جالب اینکه گوگل مراحل حل مسئله را گام‌به‌گام ارائه می‌دهد.

برنامه‌ریزی

ابزارهای گوگل برای برنامه ریزی

ویژگی‌ها و پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌ها به صرفه‌جویی در زمان کاربران کمک می‌کند و با این فناوری می‌توان بسیاری از کارهای خسته‌کننده و زمان‌بر را در کسری از ثانیه با دقت و کیفیت فراوان انجام داد.

۱. تنظیم برنامه‌ی سفر با چت‌بات گوگل بارد

اگر قصد دارید به شهری سفر کنید که قبلاً با آن‌ آشنایی ندارید، گوگل بارد به شما کمک می‌کند تا بهترین برنامه‌ی سفر را برای بازدید از آن مکان ایجاد کنید.

بارد کاربر را در مسیر درست راهنمایی می‌کند و حتی اولویت‌بندی شخصی‌سازی‌شده‌‌ی افراد را برای برنامه‌ریزی مدنظر قرار می‌دهد. این یعنی برنامه‌ی کامل سفر شما با ورود اولویت‌ها و نام مقصد در چند ثانیه ایجاد خواهد شد و به تحقیق، جست‌وجو، بررسی و انجام دستی این کار نیازی نیست و ساعت‌ها در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

۲. استفاده از نمای فراگیر نقشه‌های گوگل

نمای فراگیر Google Maps برای مسافرانی مناسب است که تمایل دارند قبل‌ از رسیدن به مقصد دقیقاً از حال‌وهوای آن مکان مطلع شوند. با این ابزار می‌توانید به‌طور ۳۶۰ درجه در خیابان‌ها و مکان‌های دیدنی همه‌ی نقاط جهان سفر کنید تا قبل‌ از سفر واقعی، با آن ناحیه و دیدنی‌هایش بیشتر آشنا شوید.

۳. برنامه‌ریزی آسان رویدادها با Workspace

با ابزارهای مجموعه‌ی Workspace ازجمله Sheets ،‌Docs ،‌Forms و جیمیل می‌توانید برنامه‌ریزی‌های مختلف را با دقت زیاد و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. با Sheets می‌توان صفحه‌ای فرمول‌نویسی‌شده برای مدیریت و حسابداری خودکار دخل‌وخرج‌ها ایجاد کرد.

ساخت اسلاید‌های نمایشی با Slides گوگل فقط به چند کلیک ساده نیاز دارد. اگر هم به فرم خاصی برای دریافت اطلاعات از دیگران نیاز دارید، بدون دانش برنامه‌نویسی و با پنل کاملاً بصری، آن را با استفاده از Google Forms ایجاد و نتایج ورودی را مشاهده کنید.

۴. ورود به حساب گوگل بدون رمزعبور با Passkey (کلید عبور)

گوگل اکنون به شما اجازه می‌دهد تا به‌جای واردکردن گذرواژه، از اثرانگشت و تشخیص چهره و سایر روش‌های بیومتریک بهره ببرید؛ زیرا بسیار آسان‌تر و سریع‌تر و البته امن‌تر هستند.

گوگل ارائه‌ی کلیدهای عبور را از مدتی قبل آغاز کرده و هدف نهایی‌اش، حذف همیشگی رمزهای عبور است.

تولید محتوا

ابزارهای گوگل برای تولیدکنندگان محتوا

اگر از ساخت پیش‌نویس مقاله‌ یا طرح کاری خود خسته شده‌اید یا به حذف سریع ایمیلی نیاز دارید، ابزارهای گوگل در این زمینه نیز یاری‌دهنده‌ی شما خواهند بود.

۱. ساخت تصویر زمینه با هوش مصنوعی

گوگل در اندروید به شما اجازه می‌دهد تا ازطریق ورود دستور متنی ساده، تصویرزمینه‌ی سفارشی بسازید. این ویژگی از یادگیری ماشینی برای ساخت نسخه‌ی سه‌بعدی از تصاویر کنونی شما بهره می‌برد که با بازکردن و قفل دستگاه حرکت می‌کند.

امکان ساخت وال‌پیپرهای سفارشی با ایموجی‌های دلخواه نیز در اندروید وجود دارد و درنتیجه، به‌جای ساعت‌ها گشت‌وگذار برای یافتن تصویرزمینه‌ی دلخواه، می‌توانید آن را در چند ثانیه با هوش مصنوعی گوگل بسازید. ناگفته نماند که این قابلیت ابتدا در گوشی‌های پیکسل گوگل ارائه‌ شده است و احتمالاً در آینده برای سایر گوشی‌ها نیز دردسترس قرار خواهند گرفت.

۲. ایجاد فوری اسناد متنی

Google Docs به شما اجازه می‌دهد تا فقط با تایپ عبارتی مثل @Session_notes، الگویی آماده برای تهیه‌ی گزارش جلسه‌ی خود داشته باشید و آن را مطابق نیازتان تغییر دهید؛ قابلیتی که ساعت‌ها در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند. از الگوها برای ساخت سریع هر نوع سند متنی ازجمله فاکتور فروش نیز می‌توان بهره گرفت.

۳. ساخت پیش‌نویس و ارسال پاسخ‌ سریع به ایمیل‌ها با هوش مصنوعی

به‌دلایل مختلف امکان دارد ذهن ما نتواند کلمات مناسب را برای پاسخ به ایمیل‌های دریافتی یا ارسال ایمیل‌های جدید، پشت یکدیگر بچیند. در این شرایط، می‌توان از هوش مصنوعی گوگل Duet که با Wordspace یکپارچه شده، برای تولید پیش‌نویس یا پاسخ فوری به ایمیل‌ها بهره گرفت.

شما لحن و نوع ایمیل و جزئیات را به هوش مصنوعی گوگل اعلام می‌کنید و این ابزار در یک چشم‌‌به‌هم‌زدن متن کامل و با کیفیتی برایتان آماده خواهد کرد. Smart Compose در جیمیل و داکز دردسترس است و می‌توان را آن برای رفع غلط‌های املایی نیز استفاده کرد.

شما از کدام خدمات گوگل برای انجام کارهای روزانه و صرفه‌جویی در زمان خود استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات