از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
خانم سالمندی روی یک نیمکت در پارک نشسته و با گوشی کار می‌کند
معیارهایی که برای تعریف پیری استفاده می‌شود مختلف است و دیدگاه مردم نسبت به میانسالی متغیر است. زمان پیری در افکار نسل‌های مختلف تغییر می‌کند.
تبلیغات

از نظر شما پیری از چه سنی شروع می‌شود؟ افراد نزدیک به آستانه‌ی سالمندی ممکن است تمایل نداشته باشند که خود را پیر محسوب کنند؛ اما تصور عمومی از سالمندی در طول زمان تغییر کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد امروزه اغلب مردم باور دارند که سالمندی دیرتر از گذشته شروع می‌شود؛ هرچند این روند ممکن برای همیشه ادامه‌دار نباشد.

دانشمندان از آلمان، ایالات متحده و لوکزامبورگ داده‌های بیش از ۱۴ هزار نفر را که در مطالعه‌ای چنددهه‌ای به نام «بررسی سالمندی آلمان» شرکت کرده‌اند، جمع‌آوری کردند. شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۷۴ به دنیا آمدند و چندین نسل را شامل می‌شدند.

شرکت‌کنندگان زمانی که بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال داشتند، در طول یک دوره‌ی ۲۵ ساله به هشت سوال پاسخ دادند. یکی از سوالات اصلی و موضوع مقاله جدید این بود که «در چه سنی فردی را پیر توصیف می کنید؟»

وقتی از متولدین ۱۹۱۱ در سن ۶۵ سالگیشان پرسیدند سالمندی از کی شروع می‌شود، پاسخ آن‌ها به طور میانگین ۷۱ سالگی بود. وقتی این سوال از متولدین ۱۹۵۶ در ۶۵ سالگی آن‌ها پرسیده شد، جواب آن‌ها به طور میانگین ۷۴ سالگی بود که این عدد، سه سال دیرتر از گروه قبل بود.

یک خانم و یک آقای میانسال در پیاده‌رو

مارکوس وتشتاین، نویسنده‌ی اول مقاله، در بیانیه‌ای در‌مورد دلیل این موضوع پیشنهاداتی را ارائه کرد: «امید به زندگی افزایش یافته است، که ممکن است به شروع دیرتر سالمندی کمک کند. همچنین، برخی از جنبه‌های سلامت در طول زمان بهبود یافته است؛ به طوری که افراد در سن خاصی که در گذشته پیر محسوب می‌شدند، امروزه دیگر پیر حساب نمی‌شوند.»

این روند در سطح فردی نیز مشاهده شد. به طور متوسط، هر شرکت‌کننده که چهار یا پنج سال به سنش اضافه می‌شد، تخمینش برای شروع سالمندی یک سال افزایش می‌یافت.

زنان به‌طور متوسط آستانه‌ی پیری را دو سال دیرتر از مردان تعیین می‌کردند. فاکتورهای دیگری نیز بر تخمین فرد از سالمندی تاثیر می‌گذارند؛ برای مثال افرادی که از سلامتی ضعیف‌تری برخوردار بودند، تنهاتر بودند یا «احساس می‌کردند» مسن‌تر هستند، عموماً معتقد بودند کهولت سن زودتر شروع می‌شود.

وتشتاین این دو احتمال را پیشنهاد می‌کند که یا افراد، سنِ بالاتر را مطلوب می‌دانند یا سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند، زیرا به آن نگاه منفی دارند و توضیح می‌دهد:«مشخص نیست که روند به تعویق‌انداختن سالمندی تا چه اندازه منعکس‌کننده دیدگاه‌های مثبت‌تر در مورد افراد مسن‌تر و پیری است، یا بهتر بگوییم برعکس - شاید شروع سالمندی به تعویق افتاده است زیرا افراد سالخوردگی را حالتی نامطلوب می‌دانند.»

مشخص است که روند به‌عقب‌انداختن سالمندی در نظر افراد پیوسته در حال ادامه نیست و در سال‌های اخیر سرعت آن کاهش یافته است.

این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است، چون شرکت‌کنندگان همگی از کشور آلمان بودند و این احتمال وجود دارد که افراد در فرهنگ‌های غیر اروپایی پیری را به روش‌های متفاوتی ببینند. محققان می‌گویند مطالعات آینده باید به این محدودیت رسیدگی کنند و همچنین بررسی کنند آیا روند به‌تعویق‌انداختن درک شروع سالمندی در حال کاهش است یا خیر.

امروزه عمر انسان‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در گذشته شده است. رسیدن به صدمین سالگرد تولد بسیار رایج‌تر شده، به طوری که این سوال پیش آمده که آیا در طول زندگی انسان محدودیتی وجود دارد یا خیر. با توجه به تلاش بسیار برای طولانی‌کردن عمر انسان، جالب است که مراقب نحوه‌ی دیدگاه جامعه به سالمندی و چگونگی تکامل این دیدگاه‌ها باشیم.

یافته‌های مطالعه در نشریه روانشناسی و پیری منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات