ورزش‌کردن می‌تواند روند پیری را معکوس کند

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
پیرمردی با یک قمقمه در دست چپ خود درحال پیاده‌روی است
محققان کشف کرده‌اند که ورزش منظم می‌تواند تجمع چربی ناشی از افزایش سن را در برخی از بافت‌های خاص بدن کاهش دهد و روند پیری را معکوس کند.
تبلیغات

محققان دریافته‌اند که نوع خاصی از چربی‌های موجود در بافت‌ها با افزایش سن تشکیل می‌شوند و ورزش‌کردن می‌تواند این روند را برعکس کند. تیمی از محققان برای رسیدن به این نتیجه، بافت موش و انسان را قبل و بعد از ورزش‌کردن مورد مطالعه قرار دادند. نتایج پژوهش به‌تازگی در ژورنال نیچر اِیجینگ منتشر شده است.

به‌‌نقل از سای‌تک‌دیلی، ریکلت هوتکوپر، استاد آزمایشگاه بیماری‌های متابولیک ژنتیکی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام (Amsterdam UMC) می‌گوید: «معکوس‌کردن روند پیری مدت‌ها به‌عنوان ایده‌ای علمی-تخیلی تلقی می‌شد؛ اما یافته‌ها به ما امکان می‌دهند تا چیزهای بیشتری در مورد روند پیری درک کنیم.»

جورج یانسنس، نویسنده‌ی اول مقاله نیز می‌گوید: «همه می‌گویند که این تنها بخشی از روند پیری است؛ اما در واقع چنین چیزی نباید درست باشد. با درک بیشتر روند پیری می‌توانیم به روش‌های جدید مداخله نیز توجه کنیم.»

تحقیقات آزمایشگاهی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که ممکن است بتوانیم با مداخله در فرایندهای اساسی منجر به پیری، با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مقابله کنیم. باوجود‌اینکه علم به‌طور گسترده‌ای چگونگی تغییر متابولیسم را درطول پیری ترسیم کرده است، هنوز هم بخش‌های بزرگی ناشناخته باقی مانده‌اند.

لیپیدها بخش داخلی و خارجی سلول‌ها را از هم جدا می‌کنند

هوتکوپر می‌گوید: «ما می‌خواستیم فصل جدیدی به دانسته‌هایمان اضافه کنیم. لیپیدها بخش مهمی از رژیم غذایی ما به‌شمار می‌روند و برای عملکرد سلول‌های بدنمان حیاتی هستند. لیپیدهای خاص غشای سلول‌ها را تشکیل می‌دهند و تضمین می‌کنند که بخش داخلی و خارجی سلول‌ها از یکدیگر جدا می‌مانند.»

محققان برای افزودن فصل جدید به پژوهش‌های پیشین، چگونگی تغییر چربی‌ها را در موش‌ها بررسی و ۱۰ بافت مختلف ازجمله ماهیچه‌ها، کلیه‌ها، کبد و قلب را مطالعه کردند. مشاهدات پژوهشگران نشان داد که نوعی لیپید خاص به‌نام بیس (monoacylglycero) فسفات‌ها (یا BMPs) در تمام بافت‌های حیوانات مسن‌تر افزایش یافته است و نشان می‌دهد که این لیپیدها در طول پیری در بافت‌ها تجمع می‌کنند.

محققان در مرحله‌ی بعدی به بررسی این موضوع پرداختند که آیا تجمع نوعی لیپید خاص در بافت‌های انسان‌ها هم اتفاق می‌افتد یا خیر. با وجود امکا‌ن‌پذیرنبودن دستیابی به تعداد زیادی بافت مختلف، تجمع BMP در بیوپسی عضلانی افراد مسن نیز مشاهده شد. محققان درنهایت نمونه‌برداری‌های بیشتری را از عضله‌ی افراد قبل و بعد از یک ساعت ورزش در روز انجام دادند و شاهد کاهش سطح BMP در شرکت‌کنندگان فعال بودند.

هوتکوپر درباره‌ی نتیجه‌ی پژوهش‌های اخیر می‌گوید: «نتایج به‌دست‌آمده گام جدید و مهمی برای درک ما از روند پیری به‌شمار می‌روند؛ اما به‌طور قطع پاسخ نهایی نیستند. ما قصد انجام مطالعات بعدی را در آینده داریم تا بهتر بفهمیم که BMP‌ها چگونه به پیری کمک می‌کنند، عواقب تجمع BMP بر روند پیری چیست و اینکه آیا این تجمع تنها تحت‌تاثیر ورزش است یا راه‌های دیگری هم برای تاثیرگذاری روی سطح BMP وجود دارند.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات