در اتفاقی نادر، نوزاد رشدیافته در خارج از رحم مادر جان سالم به‌در برد

سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
زن جوان باردار شکم خود را با دو دست گرفته است
مراجعه‌ی به‌موقع زن جوان ۳۷ ساله به اورژانس، جان او و جنینی که در خارج از رحم مادرش رشد کرده بود، از مرگ حتمی نجات داد.
تبلیغات

زنی ۳۷ ساله از جزیره‌ی رئونیون فرانسه در شرق ماداگاسکار پس از تحمل یک هفته گرفتگی عضلات شکم به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کرد و در کمال ناباوری متوجه شد که درواقع باردار است. تصویربرداری‌های انجام‌شده تغییر شگفت‌انگیزی را نشان دادند. هرچند جنینی ۲۳ هفته‌ای به شکم زن لگد می‌زد، رحم او کاملاً خالی بود. این جنین روی غشای پوشاننده‌ی حفره‌ی شکمی و درست بالای استخوان دنبالچه‌ی مادر قرار داشت.

با شناسایی وضعیت به‌عنوان مورد بارداری خارج رحمی شکمی، تیم مراقبت پزشکی زن را به بیمارستان مناسب‌تری انتقال داد؛ جایی‌که در هفته‌ی ۲۹ بارداری نوزاد با جراحی به‌دنیا آمد و در بخش مراقبت‌های ویژه‌ی نوزادان بستری شد. درحدود دو ماه پس از زایمان، به این نوزاد اجازه داده شد تا به خانه برود.

رحم شگفتگی بیولوژیکی است که به‌خوبی برای محافظت و پرورش تخمک بارورشده تنظیم شده است. این محافظت از تخمک تا زمانی ادامه دارد که جنین به‌اندازه‌ی کافی قوی باشد تا در دنیای بیرون زنده بماند. باوجوداین، درحدود یک مورد از هر صد بارداری تخمک بارورشده خود را در مسیر کاملاً متفاوتی می‌بیند و با چشم‌پوشی از آغوش گرم رحم، در بافتی که برای رشد آن چندان مناسب نیست، لانه می‌کند.

بیشتر بارداری‌های خارج از رحم در پوشش یکی از دو لوله‌ی فالوپ اتفاق می‌افتند که تخمک‌ها را از تخمدان هدایت می‌کنند. در چنین شرایطی، اگر جنین به رشد خود ادامه دهد، به وضعیتی منجر می‌شود که به‌طور بالقوه زندگی مادر را تهدید می‌کند. حدود ۱۰ درصد از این بارداری‌ها اگر بدون مراقبت‌های پزشکی مناسب اتفاق بیفتند، جان مادر و فرزند را می‌گیرند.

در کمتر از ۱ درصد از بارداری‌های خارج رحمی، جنین تازه تشکیل‌شده به‌طور‌کلی از محیط داخلی رحم خارج می‌شود و به حفره‌ی شکمی می‌رود؛ جایی که به‌موازات غشای صفاق و طحال یا برخی بافت‌ها و اندام‌های دیگر مستقر می‌شود و خود را با جفت درهم می‌آمیزد.

تقریبا یک مورد از هر پنج بارداری خارج از رحم، به مرگ مادر منجر می‌شود

در کمال تعجب، حاملگی خارج از رحم همیشه آن‌طور که به‌نظر می‌رسد برای جنین فاجعه‌آمیز نیست؛ دست‌کم نه در ابتدای بارداری. بااین‌‌حال، دیر یا زود وزن بدون پشتوانه‌ی کودک درحال‌رشد و فشار اندام‌های اطراف هم برای رشد کودک و هم سلامت مادر خطراتی را ایجاد می‌کند. تقریباً هر یک مورد از پنج مورد بعد از هفته‌ی بیستم بارداری ممکن است به‌دلیل شوک و خو‌ن‌ریزی و نارسایی اندام‌های متعدد به مرگ مادر منجر شود.

مراجعه‌ی به‌موقع زن ۳۷ ساله به اورژانس مطمئناً زندگی او را نجات داده است. سونوگرافی و ام‌آر‌آی انجام‌شده از زن جوان نشان داد که با وجود آماده‌بودن پوشش رحم او برای حمایت از جنین درحال‌رشد، هیچ جنینی در آنجا حضور نداشت. درحالی‌که رگ‌های جفت مسدود شده بود و بخشی از اندام حین عمل زایمان برداشته شد، ۱۲ روز طول کشید تا بقیه‌ی بافت نیز به‌دقت برداشته شود.

تصویر جنین تشکیل‌شده در خارج از رحم
فلش در تصویر به جنین ۲۳ هفته‌ای اشاره می‌کند که بیرون و بالای رحم مادرش رشد می‌کند.

هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث می‌شود که جنین‌ها چنین مهاجرت غیرعادی و نادری را انجام دهند. به‌طور‌کلی، مطالعات انجام‌شده درزمینه‌ی حاملگی‌های خارج از رحم نشان می‌دهند که سابقه‌ی موارد قبلی می‌تواند خطر عود مجدد آن را افزایش دهد؛ البته برخی از عفونت‌های مقاربتی و اندومتریوز و بیماری‌های التهابی لگن نیز ممکن است به بروز این اتفاق منجر شوند.

گزارش مطالعه‌ی موردی دیگر نشان می‌دهد که بیمار با داشتن دو زایمان واژینال و یک سقط جنین و بدون جراحی قبلی یا عفونت مرتبط، هیچ سابقه‌ی پزشکی خاصی نداشت که بتواند بارداری غیرعادی او را توضیح دهد. مادر و کودک در زمان خروج از بیمارستان وضعیت نسبتاً خوبی داشتند؛ پایان خوشی نادر برای یک بیماری جدی پزشکی که بر بخش کوچکی از تمام بارداری‌ها تأثیر می‌گذارد.

نتایج مطالعه‌ی موردی در نشریه‌ی New England Medical Journal منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات